Nytt försök med bilden.
 
  • Påbörjad läggning av parkettgolv med uppradade träplankor på spånskiva, hink och byggplast i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg och 4 till
  • Laddar…
Stiligt! :)

Jag drömde mardrömmar medan jag höll på med våra dryga 105 kvm här i kåken för snart 8 år sedan och skulle tveka att göra det igen men snyggt blir det!

Min enda "miss" är att vi inte valde en lite pigmenterad vaxoljeblanding för att minska den "gula" tonen i golvet som kommer efter ett par/tre år.
 
anders07 anders07 skrev:
Stiligt! :)

Jag drömde mardrömmar medan jag höll på med våra dryga 105 kvm här i kåken för snart 8 år sedan och skulle tveka att göra det igen men snyggt blir det!

Min enda "miss" är att vi inte valde en lite pigmenterad vaxoljeblanding för att minska den "gula" tonen i golvet som kommer efter ett par/tre år.
105 kvm är imponerande. Det är ungefär samma yta som vi ska ha trägolv på. Frun hävdar att det ska vara fiskben över allt i huset.

Trist att det gulnar. Är det över allt eller på ytor som utsätts för extra mycket ljus? Jag hade tänkt köra med matt färglös hårdvaxolja men kanske borde tänka om. Har dock fått för mig att det är svårt att lyckas med pigment.
 
Vi har matt hårdvax. I princip allt är gulnat men mer i soliga partier.

Jag har funderat på att slipa och vaxa på nytt med pigment men väntar på mer slitage... Efter 7 år är det bara i köket vid köksbänk man kan ana lite, lite slitage i hårdvaxen.
 
  • Gilla
elkongo
  • Laddar…
Då var andra momentet klart. Idag skulle frun hjälpa till med limmandet medans jag knackade dit stavarna. Jag såg framför mig att det skulle flyta på fint medans vi trallade på en barnsång om samarbete. Efteråt skulle vi fira med pizza från den lokala pizzerian.Så blev det, not!

Tyvärr hade jag inspirerats av en golvläggare jag pratat med som berättade att han alltid sätter varannan rad, från varsin sida om startplogen. Det fungerar säkert för ett proffs men blev alldeles för stressigt för oss. Framförallt när vi närmade oss väggarna och det blev trångt.

Resultatet blev nog acceptabelt men kunde blivit bättre. Sången uteblev och de ord som yttrades var ord och inga visor. Pizzerian han stänga så det sket sig.

Nästa gång ska jag definitivt ta en sida om mitten i taget. När det börjar bli trångt mot väggen skrapas överflödigt lim bort. Efter kaffe och bulle i lugn och ro upprepas proceduren på andra sidan mitten. Där efter bör första halvan ha torkat så pass att sista biten kan göras sittande på golvet. Frun får nog roa sig med något annat, för säkerhets skull om det ändå uppstår ett behov att att yttra några väl valda svordomar i mellan åt.
 
  • Nytt parkettgolv delvis lagt i ett rum med oavslutade kanter och överskottsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petterhusbyggare och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg att spara en del bitar!
När du sågar för kantband och fris kommer det att lossna lite här och var.

Fris och kantband tog lika länge som plogarna, bara så du inte tror det går "lätt" när det känns så lite.

Lägg inte 45 grader sågad fris i hörnen!
Jag gjorde det på två ställen tills han som sålde golvet ringde och sa att det inte håller.
Det tog ca. två år men sen släppte båda de hörnen så jag har bytt dem.
Kantbantet är det dock snyggare att ha 45 grader sågade tycker jag!
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kom ihåg att spara en del bitar!
När du sågar för kantband och fris kommer det att lossna lite här och var.

Fris och kantband tog lika länge som plogarna, bara så du inte tror det går "lätt" när det känns så lite.

Lägg inte 45 grader sågad fris i hörnen!
Jag gjorde det på två ställen tills han som sålde golvet ringde och sa att det inte håller.
Det tog ca. två år men sen släppte båda de hörnen så jag har bytt dem.
Kantbantet är det dock snyggare att ha 45 grader sågade tycker jag!
Tack för tipsen. Planen är att starta tidigt imorgon ihop om att hinna varvet runt. Tog nästan 5h när jag gjorde skrubben på 1.5x1.5 meter. Dock kändes det som att den mesta tiden gick till hörnen, och även skrubben har fyra hörn.

Att gera frisen har jag redan slutit bort. Jag tycker det ser bra ut ändå. Listbandet geras givetvis.

Perfekt att en sådan erfaren hemmaläggare hittat hit. Dyker garanterat upp funderingar allteftersom.
 
Det blev en full arbetsdag idag för att komma i mål med sovrummet. En anledning till att det tog extra lång tid var att den lokala leverantören som fick leverera staven denna gång inte hade kortare stavar till frisen i lager. Tog en hel del tid att kapa alla bitar och dessutom sätta lösfjäder på hälften av bitarna som blev felkönade.

Sammanfattningsvis blev det ok. När man sitter på knä och sliter ser det riktigt illa ut. Alla glipor är väldigt stora på nära håll, när man synar kritiskt. Några glipor i kortändorna hade jag dock velat vara utan, som uppstod under stresskaoset igår. Jag hoppas på ännu lite bättre resultat i nästa rum och att dottern är glad ändå.

Tidsmässigt tog det 2 h dag 1, 4 h dag 2 och 8 timmar idag. Tror jag hade hunnit på 5 idag med bättre material.
 
  • Nylagd fiskbensparkett i ett sovrum med synliga glipor och ojämna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställt hörnrum med ljust trance parkettgolv och ljusrosa väggar med synliga glipor mellan golvet och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FunkishJonny och 6 till
  • Laddar…
Nu är mer stav beställd och planerna går vidare inför nästa rum. Denna gång är det dags för ett sovrum med en altandörr. Jag är lite osäker på hur jag ska göra i dörrsmygen, som är nästan 30 cm djup.

Kanske någon som har en idé? Eller kanske rent av en bild?
 
Längsgående fris, som breddas vid dörren?
 
M magnu skrev:
Längsgående fris, som breddas vid dörren?
Tack för svar. Måste dock erkänna att jag inte förstår hur du menar. Kanske går att förtydliga?
 
Du lägger en fris och sen stavar mot väggen. Strunta i stavarna och låt frisen gå ända in till väggen. Sedan breddas den bara vid dörren.
 
M magnu skrev:
Du lägger en fris och sen stavar mot väggen. Strunta i stavarna och låt frisen gå ända in till väggen. Sedan breddas den bara vid dörren.
Jag kanske har blandat ihop begreppen men som jag förstått det lägger jag först själva fiskbenen, renkapar, och fräser en ny spont. Sen lägger jag ett listband av samma stav som ligger i fiskbenen. Där efter lägger jag frisen mot väggen. Dessa är ca 20 cm långa, åtminstone där jag inte har en dörrsmyg.

Är det så att du menar att jag ska strunta i frisen vid dörren? Du kanske kan bjuda på en enkel skiss?

Tack på förhand!
 
Grymt jobbat!. Är väldigt sugen själv på lägga fiskben, mest för att veta hur det är!
 
L Lopex skrev:
Grymt jobbat!. Är väldigt sugen själv på lägga fiskben, mest för att veta hur det är!
Tackar för uppmuntran. Jag har precis beställt en helpall så du kan ju alltid komma och hjälpa mig;)

Som en mer erfaren parkettläggare var inne på tidigare i tråden sår det rätt mycket ångest inblandat, samtidigt som det är väldigt roligt. Nu var jag tvungen att ta hem en helpall för att få ekonomi i frakten. Detta trots att jag inte är 100 nöjd med resultatet i första rummet. Bygger på ett antagande om att jag lyckas bättre i kommande rum, vilket är lite ångestframkallande med 80 kvm på väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.