Nu är även lim(bona r850) och mellangolvet (6 mm osb) inhandlat. Planen var att skruva det tätt mellan i golvspånet, mellan värmeslangarna. I montageanvisningen frammgår det att mellangolvet ska limmas i sponten och läggas flytande, vilket gjorde mig lite tveksam.

Frågan är om jag ska lägga mellangolvet flytande när parketten ska limmas i underlaget?
 
Då var provomgången gjord. Började i fredags med startplogen, fortsatte på lördagen med resterande plogar (1 st) och avslutade idag (söndag) med listband och fris. Det hela gick helt ok och tog ca 7 h (1+1+5). Slutsatsen är att det var riktigt roligt, framförallt sista momentet med fris och listband. Några misstag blev gjorda, som vi förhoppningsvis kan undvika nästa gång. Har svårt att se att den inte blir fler rum, kanske hela huset.

Nu tänkte jag slipa och olja (hårdvax) skrubben innan vi kör vidare. Funderar på att hyra en kantslip för att slipa de dryga två kvadratmeterna.
 
  • Hörn av rum under renovering med omonterat fris och listband på ett OSB-golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad obehandlad parkett i ett hörnrum med lister redo för slipning och oljning, och en tom färgburk på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd fiskbensparkett med lister i ett rumshörn och hinkar med sten som pressvikter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högra hörnet av ett rum med nylagd fiskbensparkett, vita väggar och en list vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
NL12345 och 18 till
  • Laddar…
Var inne i hos den lokala maskinuthyraren idag och diskuterade maskiner för slipning, både generellt för framtiden och för min lilla skrubb. Han rekommendera en slip från HTC tillsammans med en kantslip och en dammsugare. Enligt honom går det både snabbt och enkelt att slipa stora ytor med HTCn, utan risk att man som nybörjare sabbar golvet. Jag tycker det låter för bra för att vara sant.

Däremot tyckte han inte att det lät som en bra idé att slipa 2 kvm med en kantslip. Tydligen risk att den tar för mycket och att det blir ojämt. Jag tycker att det känns överkurs att baxa hem en HTC slip för att slipa skrubben, vilket jag gärna vill göra nu innan vi kör vidare så vi får utvärdera olja och se vad vi kan förvänta oss av resultatet.

Kanske någon som har någon bra idé vad vi ska slipa skrubben med? På några ställen tandar stavarna en aning, vilket innebär att lite material måste bort.

I övrigt mottages erfarenheter av att slipa parkett med HTC tacksamt. Är det så enkelt som uthyraren hävdar, eller vill han bara hyra ut maskinen två gånger (En till mig och en till proffset som ska rädda golvet efteråt)?
 
Då var skrubben slipad. Lånade till slut en festool rotex och slipade med 40,60 80 och 120. Var rätt drygt då stavarna tandade en aning på sina ställen. Hade antagligen blivit bättre med en större maskin. Har även lagt på första lagret hårdvaxolja (minuter innan bilden togs)

Trots en hel del missar känner jag mig redo att fortsätta. Nästa steg blir dotterns rum, vars klädkammare var platsen för experimentet. Hon verkar iaf nöjd och vill ha "fiskgolv" i hela rummet.

Viktigaste lärdomarna för fortsättningen är:
  • Köp ett mörkare spackel
  • Köp en 4.5 mm fräs. 4mm är för tajt vilket medför att minsta fel i höjden gör att listbandet tandar
  • Kör inte in fräsen i hörnet på golvet så det blir en skada
  • Limma inte för långt när fiskbenen läggs (blandade ihop ena linjen som markerar golvvärmen med linjen för listbandet, i stundens hetta)
  • Om jag ändå limmar för långt, bryt inte loss bitarna med med våld, i affekt, så att kanten på golvet skadas)
Fortsättning följer förhoppningsvis.

Ps. Vore fortsatt tacksam över erfarenheter av att slipa med HTC-slipen.
 
  • Nyslipat och oljat trägolv med herringbone-mönster i en liten skrubb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klase555 och 6 till
  • Laddar…
Ruskigt fint blir det.

Nästan så man överväger detta själv i vår tillbyggnad.
 
R ramafred skrev:
Ruskigt fint blir det.

Nästan så man överväger detta själv i vår tillbyggnad.
Tack för det. Med tanke på att det var första gången är jag nöjd. Behöver bli lite bättre i de rum som faktiskt syns.

Det är nog lite tidigt för att jag ska våga rekommendera något men det var iaf riktigt roligt första gången. Som att lägga pussel.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för det. Med tanke på att det var första gången är jag nöjd. Behöver bli lite bättre i de rum som faktiskt syns.

Det är nog lite tidigt för att jag ska våga rekommendera något men det var iaf riktigt roligt första gången. Som att lägga pussel.
Så är det ju, övning ger färdighet !

Vart beställde du parketten ifrån?
 
R ramafred skrev:
Så är det ju, övning ger färdighet !

Vart beställde du parketten ifrån?
Så är det ju. Hoppas den kommer snabbt då jag inte har mycket glädje av att var en fullfjädrad golvläggare efter att huset är färdigt.

Kommer från parkettkontakten. Rekommenderas varmt då de är golvläggare och supportar sina kunder.
 
N nybyggarn3 skrev:
Så är det ju. Hoppas den kommer snabbt då jag inte har mycket glädje av att var en fullfjädrad golvläggare efter att huset är färdigt.

Kommer från parkettkontakten. Rekommenderas varmt då de är golvläggare och supportar sina kunder.
Haha nej så är det :D Min högst amatörmässiga åsikt är att detta känns lite som att lägga klinker. Är man noggrann och inte stressar för mycket så blir det bra trots att man är en amatör.

Tack, har du lust att dela med dig av m2 priset?

Kunde man även spika detta? :thinking:
 
R ramafred skrev:
Haha nej så är det :D Min högst amatörmässiga åsikt är att detta känns lite som att lägga klinker. Är man noggrann och inte stressar för mycket så blir det bra trots att man är en amatör.

Tack, har du lust att dela med dig av m2 priset?

Kunde man även spika detta? :thinking:
Jag har faktiskt aldrig lagt klinkers så det kan jag inte uttala mig om.

Staven går att spika. Det kräver ett lite bättre underlag. Jag kör med 6 mm plyfa på spån med slang. Ska man spika tror jag den behöver vara 12.

Jag valde att limma då större delen av huset är på nedre plan, med platta. Kändes onödigt att lära mig 2 tekniker när det blivit så lite spikat.
 
R ramafred skrev:
Haha nej så är det :D Min högst amatörmässiga åsikt är att detta känns lite som att lägga klinker. Är man noggrann och inte stressar för mycket så blir det bra trots att man är en amatör.

Tack, har du lust att dela med dig av m2 priset?

Kunde man även spika detta? :thinking:
Glömde pris. Jag betalade 430 kr kvm för staven och en dryg hundring för limmet.
 
Bra jobbat nybyggaren3! Visst är det kul att lägg stavparkett!
 
Q qarcus skrev:
Bra jobbat nybyggaren3! Visst är det kul att lägg stavparkett!
Tackar!
Ja det var det faktiskt. Nu finns stav hemma för nästa rum, så påsken är räddad:)
 
  • Gilla
losskägg och 1 till
  • Laddar…
Då provar vi ingen...
 
N nybyggarn3 skrev:
Då provar vi ingen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.