Hej!
Jag och min sambo funderar på att bygg ett nytt hus och blivit väldigt glada i Briljanten från Fiskarhedenvillan. Men jag har försökt ett bra tag att leta upp någon som också tänker bygga/bygger/har byggt just denna modellen. Tyvärr utan resultat!:(
Så jag undrar om det är någon som passar in på detta eller känner någon som göra det som kan berätta lite.
Har bokat tid nästa vecka, 23 feb, för att prata med Fiskarheden.

Undrar också över om det är någon som har byggt nytt i Skåne, Svedala kommun och kan berätta över ungefär kostnad för detta?:O

d^_^bTackar på förhand!!!!d^_^b
 
  • briljanten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byggde en villa som va ganska lik Briljanten för 2 år sen, vi lyckades hamla under 2mk nyckelfärdigt med en firma från småland ex tomten! Byggaren vi använde va mycket bra i förhållande till vilka priser de höll, nu har vi sålt huset och ska bygga med samma byggare och hoppas kunna hamla på ungefär samma prisnivå!

Togge:)
 
Har sett någon annan i forumet som fått runt 2,5 NF för Briljanten från Fiskarhedenvillan. Vi funderade på den men min sambo avskyr funkishus så nu ska vi bygga en omritad Domherren istället (så den får 4 sovrum + allrum med öppen planlösning). Alltså lite mer lik Briljanten i planlösningen. Offerten från Fiskarheden då var ca 2 miljoner NF.
 
Vi ska bygga nästan likadan som fiskheden men har ritat om den något men vi ska bygga med villa varm och vi bygger i ystad ska vara färdigt sept 10, Vi får det stomrest i andra veckan i juni sen bygger vi resten inne själv.
Var ska ni bygga någonstans?
Vi fick pris ca 1,2 med inbyggt garage för stomrest med villa varm
 
annicaahl skrev:
Vi ska bygga nästan likadan som fiskheden men har ritat om den något men vi ska bygga med villa varm och vi bygger i ystad ska vara färdigt sept 10, Vi får det stomrest i andra veckan i juni sen bygger vi resten inne själv.
Var ska ni bygga någonstans?
Vi fick pris ca 1,2 med inbyggt garage för stomrest med villa varm

Villa Varm? Låter intressant. :rolleyes:
Då råkar inte ha någon planlösning eller liknande? Kollade lite på deras hemsida, ingår inte gips till innerväggarna?

Hur känns det nu när det börjar närma sig? Har väntetiden varit lång?
Vi hoppas på att bygga i närheten av Lund mot Svedala och hoppas starta med detta nästa år. Får se om vi får köpa den tomten vi är intresserade av.
 
byggankan skrev:
Har sett någon annan i forumet som fått runt 2,5 NF för Briljanten från Fiskarhedenvillan. Vi funderade på den men min sambo avskyr funkishus så nu ska vi bygga en omritad Domherren istället (så den får 4 sovrum + allrum med öppen planlösning). Alltså lite mer lik Briljanten i planlösningen. Offerten från Fiskarheden då var ca 2 miljoner NF.

Jag själv älskar funkishus. 2milj låter ok, men är det med grunden då också?
Vi ska till Fiskarheden nästa vecka för att diskutera.
Har ni beställt?
 
Vi har skrivit kontrakt och ska ansöka om bygglov så fort vi får ritningarna från Fiskarheden. Tror att man nog ska lägga på minst 200 000 på deras NF-pris för det är väldigt lite schakt och singel som ingår i grunden + att det alltid är lite extragrejer som man vill ha.

Vi kommer hur som helst bara att anlita deras entreprenörer för åtagande 1 och 2 och ta in offertar på resten samt göra en hel del själv. Siktar på att hamna på 1,9 genom att göra så. Då har vi räknat med 100 000 i tillval.
 
Var får du att det inte ska ingå gipsskrivor till innerväggarna på villavarm?
Nu blir jag orolig.... detta har jag tagit för givet ska ringa o höra??
 
hej ringde o kolla, de levererar spånskiva 12mm som du kan fästa hyllor och tavlor bra på. Du kan även tapetsera på den, men ska du måla så får du antingen sätta en vävtapet o sen måla eller så sätter du en gipsskiva.
Det är dumt att inte sätta spånskiva o bara sätta en gipsskiva, det är svårt o ett vingligt material att fästa hyllor. Så tex som fiskarheden så levererar de gipsskivor men inte spån det är ett tillval och spånet är absolut bäst att sätta innan gipsen.
Hoppas du förstår min förklaring. Rekommenderar varmt villa varm :)
 
En sak till, ska man välja fiskarheden som exempel så kommer det att bli dyrare än det vi väljer som är standard på vårt hus, det blir bara en massa tillval för oss, men nu bygger vi nästan som ett passivhus, så det är skillnad. Allt är naturligtvis en prio fråga.
Inget ont om fiskaheden, de är bra och räcker säkert till men vi vill ha mera o för oss bättre stomme på vårt hus.
 
annicaahl skrev:
Vi ska bygga nästan likadan som fiskheden men har ritat om den något men vi ska bygga med villa varm och vi bygger i ystad ska vara färdigt sept 10, Vi får det stomrest i andra veckan i juni sen bygger vi resten inne själv.
Var ska ni bygga någonstans?
Vi fick pris ca 1,2 med inbyggt garage för stomrest med villa varm

Pratade lite snabbt med villa varm igår. Sa att det var ni som hade tipsat och så förklarade han lite skillanden på planlösningen. Vi vill ha liknande utsidor. Vi har tänkt lika på den delen iallafall.
Tänkte lite på vad som ingår. Har ni valt till nåt som tex kök eller badrum eller liknande som extra?
Bara tänkte att det ingår hos fiskarheden, köket och vitvaror alltså.
Tackar så mycket för hjälpen.
 
Nej inget extra inget kök eller badrum, vi ska ha ståt köket ifrån ikea och vitvaror ifrån elgiganten och badrumskakel väljer vi ifrån hornbach, vita stora plattor på väggarna. Vi har även valt bort villavarms trägolv, vilket innebar ca 40.000 i avdrag. Vi ska ha laminatgolv ifrån hornbach istället, billigare och roligare golv för oss. Så du tjänar att välja själv, vi har kommit jättebilligt undan.

Hur menar du att vi har valt utsidan samma?
Vill du se vår planlösning eller fasadritningar , vi ska ha sadeltak och putsat vitt utsidan och mellandelen ska vara liggande träpanel. Vi tycker att husen nog blir mer lättsålt så, för det tilltalar en större publik,bara min egen fantasi, men tror det gillar ej pulpett tak så mycket för funkis för mig.
Roligt att du sa det var vi som tipsat, tack så mycket, jag hjälper dig gärna om du har mer frågor.
 
Förresten svar på din fråga om leveransen har varit snabb. Kan säga så mycket att fiskarheden dröjer det mycket , mycket längre eftersom deras process är svårare, här är det en du pratar med hela tiden och som har hand om hela processen.
Vi fick bygglov i denna veckan och leverans av huset i juni, det är snabba ryck ifrån villa varm, huset bestämde vi i januari.
Det är oxå en stor del varför vi valde dem, + jag gillar att deras hus byggs inne och att det kommer i sektioner färdigt och att all elen som går är dragen i ytterväggarna, det sparar man med en del tid på.
 
annicaahl skrev:
Förresten svar på din fråga om leveransen har varit snabb. Kan säga så mycket att fiskarheden dröjer det mycket , mycket längre eftersom deras process är svårare, här är det en du pratar med hela tiden och som har hand om hela processen.
Vi fick bygglov i denna veckan och leverans av huset i juni, det är snabba ryck ifrån villa varm, huset bestämde vi i januari.
Det är oxå en stor del varför vi valde dem, + jag gillar att deras hus byggs inne och att det kommer i sektioner färdigt och att all elen som går är dragen i ytterväggarna, det sparar man med en del tid på.
Hur lång levtid har Fiskarhedenvillan nu?
 
Råkar faktiskt veta detta eftersom jag är lite inblandad i en kompis husbygge. Till honom har man gett beskedet 8-12 veckor från det att man skrivit en (ett?) sk "AVROP"". De fick bygglovet klart fredag v. 7, gjorde avropet i förra veckan ( v. 8) och får leveransen v. 15 (det blir ju 7 veckor!!!) . Sedan skall ju grejerna upp och det beräknas ta 18-22 veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.