useless useless skrev:
En upprättad polisanmälan hade kanske gjort att Eon hade varit mer medgörliga?
Bara spekulationer såklart.
Ja dom hade ju i alla fall fått lämna ut namnet på entreprenören.
 
  • Gilla
PudasIsinlada
  • Laddar…
F fsn skrev:
På vilket sätt löste det sig då? För till slut fick du nån jävel som tog på sig det som jag förstår det.
Av ren envishet. Jag fick tag i någon form av ansvarig för projektet och sedan lovade jag att jag skulle ringa honom varje dag och höra hur ärendet fortlöpte tills det var klart... Då löste det sig automatiskt. vem som tog det hela vet jag inte.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
magnu och 38 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Eon är ju uppenbart beställare så jag tror tom att anspråket kunde ställas direkt till dom.
Går det? Är det så att om jag beställer ett jobb och entreprenören klantar sig så kan jag bli ersättningsskyldig?
 
Att den drabbade kan rikta ansvaret mot dig är inte samma sak som att du blir ersättningsskyldig. Du får såklart skicka anspråket vidare till just den entreprenör av alla du anlitat som begick misstaget.
 
  • Gilla
BlackDragon och 4 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
En polisanmälan om skadegörelse hade väl varit det rätta? Mina tidigare kommentarer gällde bra frågan om själva körkortet.
Dock kvarstår frågan om det kan kategoriseras som trafikskada enligt trafikskadelagen och därmed falla under det strikta ansvar som gäller skador orsakade av motorfordon i trafik. Just gränsdragningen när ett motorredskap är i trafik eller inte är lite luddig som jag förstått det, men en grävmaskin som gräver torde anses vara i trafik om jag förstått det rätt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nej, jag kan inte se att det är en trafikförseelse att gräva sönder saker. Möjligen om han kört på skåpet.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att den drabbade kan rikta ansvaret mot dig är inte samma sak som att du blir ersättningsskyldig. Du får såklart skicka anspråket vidare till just den entreprenör av alla du anlitat som begick misstaget.
Ja det är ju en sak. Jag hade ju i alla fall hänvisat vidare till rätt ställe som minst.
 
  • Gilla
RasboJan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dock kvarstår frågan om det kan kategoriseras som trafikskada enligt trafikskadelagen och därmed falla under det strikta ansvar som gäller skador orsakade av motorfordon i trafik. Just gränsdragningen när ett motorredskap är i trafik eller inte är lite luddig som jag förstått det, men en grävmaskin som gräver torde anses vara i trafik om jag förstått det rätt.
Det beror kanske på hur nära vägen grävningen utförs? Står grävmaskinen på vägen så är det en vägtrafikant, men osäkert om själva skåpkrossandet räknas som trafikolycka föraren har smitit ifrån enligt lagen?

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
BlackDragon och 4 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Det beror kanske på hur nära vägen grävningen utförs?
Så kan det säkert vara. Trafikskada är dock inte avgränsad till "vägtrafik" utan använder det vidare begreppet "i trafik", så trafikskada kan det vara oavsett om smitning kan komma i fråga eller inte.
 
  • Gilla
psteen
  • Laddar…
F
J j-o75 skrev:
Går det? Är det så att om jag beställer ett jobb och entreprenören klantar sig så kan jag bli ersättningsskyldig?
Det är inte helt orimligt.

jag blev när jag byggde själv kontaktad av en granne som ville ha ett staket bekostat som en lastbil hade kört ner. Nu var det en transport till mig och lastbilen körde på allmän väg när den mejade ner staketet så jag hänvisade till företaget som utfört transporten och deras trafikförsäkring.

Jag har också fått fakturor från kommunen när lastbil med material till mig råkat dra ner luftledning när dom har tippat. Men jag har bara vägrat betala med motiveringen att det var inte min lastbil, inte jag som körde och att det var en ledning över allmän väg. Dom har släppt det två ggr.
 
F fsn skrev:
Det är inte helt orimligt.

jag blev när jag byggde själv kontaktad av en granne som ville ha ett staket bekostat som en lastbil hade kört ner. Nu var det en transport till mig och lastbilen körde på allmän väg när den mejade ner staketet så jag hänvisade till företaget som utfört transporten och deras trafikförsäkring.

Jag har också fått fakturor från kommunen när lastbil med material till mig råkat dra ner luftledning när dom har tippat. Men jag har bara vägrat betala med motiveringen att det var inte min lastbil, inte jag som körde och att det var en ledning över allmän väg. Dom har släppt det två ggr.
Visserligen kanske man kan missa att man backar på något med en lastbil, men i övrigt, varför anmäler man inte bara skadan och sedan är det löst? Känns ju helt absurt att försöka komma undan sådana i sammanhanget småpengar och dessutom riskera sitt rykte som företag.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Excel
Dessa fordon har en oftast trafikförsäkring. Dessutom finns säkerligen extra ansvarsförsäkring som även täcker in entreprenadverksamheten.
 
  • Gilla
Stephan Erkenberg och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast har du ett vittne och en misstänkt så kan polisen vara lockad att ta det. Det viktigaste för polisen (eller för vissa mellanchefers karriärer) är att få fin statistik. Så enkla 'brott' med stor chans till uppklarning kan vara lockande.
Sen tror jag nog att det kan räknas som skadegörelse även om det skett av misstag. Personen har ju uppenbarligen sett vad han gjort då han lite halvhjärtat försökt reparera skadan och nekar sen att han gjort det. Annars är det ju ändå något sorts trafikbrott vilket även det är polisens ansvarsområde.
Fast 1 vittne som i absolut bästa fall kan placera en viss grävmaskinsmodell med en viss maskinförare på platsen räcker inte. Det finns ingen mening som helst att anmäla, FU kommer läggas ner efter 2 veckor "i brist på bevis" och inte påverka företaget
 
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
Fast 1 vittne som i absolut bästa fall kan placera en viss grävmaskinsmodell med en viss maskinförare på platsen räcker inte. Det finns ingen mening som helst att anmäla, FU kommer läggas ner efter 2 veckor "i brist på bevis" och inte påverka företaget
Håller med.
Hade inbrott i ett hus jag hyrde ut, där grannen till den fastigheten kunde 100%igt identifiera de som gjorde inbrottet. Massor med fingeravtyck på glasgrutan till altanen. Fanns inget att ta så det blev bara förstört lås på altandörren.
Polisen la ned FörUndersökningen med motivering "Spanings Uppdrag saknas" då de som gjort inbrottet helt sonika troligen bytt landsdel.
Detta om att döma någon i dess frånvaro då det faktiskt finns bevis ... det sker inte i Sverige.
Inte för vardagsbrott som inbrott och skadegörelse.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MariaT75 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.