E
M Michael_w skrev:
Säkert, men jag behöver väl ändå en tredje ledning?
Om vi antar att krysset med cirkeln är lampan, hur långa ledare ser du där?

OBS att armaturen även kan behöva PE.
 
E El-Löken66 skrev:
Om vi antar att krysset med cirkeln är lampan, hur långa ledare ser du där?

OBS att armaturen även kan behöva PE.
I takdosan vid lamputtaget finns fem kablar:
Vit - går till lamputtaget
Blå - går till lamputtaget
Gulgrön - ihopskarvade och går vidare i rörledningen
Gul - ihopskarvade och går vidare i rörledningen
Svart - ihopskarvade och går vidare i rörledningen.

I vägguttaget sitter två ihoptvinade svarta ledningar och en vit i den nuvarande dimmern. Jag antar att de svarta är fas och den vita tändkabeln?

Vägguttaget består av 3 dosor, den längst till höger har en blå kabel som går rakt igenom och uppåt taket. Detta när nollan?

Eluttag med tre dosor, två svarta ihoptvinade kablar samt en vit, mot putsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar i en öppen väggdosa med olika färger och ihopskarvningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag inte förstår är hur jag ska koppla S, L och andra N på pucken. När jag testar lyser lampan men inget händer när jag trycker på brytaren.
Elektriskt kopplingsschema för dimmer med beteckningar och frågetecken som markerar oklarheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför tar du närbilder så man inte ser helheten, ja du har nog nolla i dosan.
Om du kopplat in brytaren, den ska vara momentan inte bistabil, har du satt i fjäder?
Har du satt fjädern på rätt sida, annars så ger brytaren signal hela tiden och pucken får fnatt.

Kan du inte läsa det enkla schemat kanske du bör kalla in någon fler, din sambo kanske är mer logisk.

Protte
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varför tar du närbilder så man inte ser helheten, ja du har nog nolla i dosan.
Om du kopplat in brytaren, den ska vara momentan inte bistabil, har du satt i fjäder?
Har du satt fjädern på rätt sida, annars så ger brytaren signal hela tiden och pucken får fnatt.

Kan du inte läsa det enkla schemat kanske du bör kalla in någon fler, din sambo kanske är mer logisk.

Protte
Jag har min teori om hur det ska kopplas, men det fungerar inte när har testar. Jag har inte satt i fjädern än men när jag testar så trycker jag av/på såsom fjädern skulle återfjädra.
Ja, jag har ju kallat in fler genom att fråga här.
 
Vi har ännu inte SETT hur du kopplat pucken.
Med den kunskapsnivå du visar har vi en lång tråd framför oss med grundläggande ellära, ritningstolkning och handfast montörsjobb.

Protte
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Som vanligt med sådana här frågor så är det ingen på forumet som vet vad som är vad utan att mäta. Men är det byggt -89 så är det normalt såhär:

svart=fast fas
Blå=nolla
Gröngul=jord
Tandtrådar=vit, grön, gul, brun (samt eventuellt andra färger)

Den dimmern du vill sätta ska då ha svart på L och blå på N. På S ska tändtråden från brytaren anslutas och tändtråden som låg på sinussymbolen på den gamla dimmern ska ligga på L med pil. Den nya strömställaren ska ha svart på L och tändtråd till dimmerns S från strömställarens normalt opåverkade anslutning. Strömställaren ska förses med pulsfjäder.

om ovanstående är rätt? Förmodligen men om du själv inte förstår så behöver du ta in hjälp. Sen gäller det för dig att få till anslutningar och avskalningar korrekt så du inte eldar ner ditt hus.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Som vanligt med sådana här frågor så är det ingen på forumet som vet vad som är vad utan att mäta. Men är det byggt -89 så är det normalt såhär:

svart=fast fas
Blå=nolla
Gröngul=jord
Tandtrådar=vit, grön, gul, brun (samt eventuellt andra färger)

Den dimmern du vill sätta ska då ha svart på L och blå på N. På S ska tändtråden från brytaren anslutas och tändtråden som låg på sinussymbolen på den gamla dimmern ska ligga på L med pil. Den nya strömställaren ska ha svart på L och tändtråd till dimmerns S från strömställarens normalt opåverkade anslutning. Strömställaren ska förses med pulsfjäder.

om ovanstående är rätt? Förmodligen men om du själv inte förstår så behöver du ta in hjälp. Sen gäller det för dig att få till anslutningar och avskalningar korrekt så du inte eldar ner ditt hus.
Tack! Men på pucken finns det två N, ska blå dras in genom första N och ut genom andra N?
Hur ska svart kopplas om den både ska in i brytaren samt L?
 
En relevant fråga. Normalt är det samma elektriska punkt båda N. Du kan alltså ansluta nolla till dimmern på någon av dessa. Men det säkraste är att summera så att man vet. N till dimmern kan du hämta från den orangea Wagon med två blå, förutsatt att det är nolla där. Samma sak gör du med fasen, sätt en Wago eller liknande bakom, dra en tråd till brytarens L och en till dimmerns L. Tidigare två som låg på L på den gamla dimmern sätter du i samma wago. Så du får alltså 4st svarta i den Wagon.

Nolla till lamputtaget kan vara som den är kopplad idag, den har inget med dimmern att göra.
 
Ja, du behöver fast fas (L), nolla (N) och tändtråd (L-pil) och styrtråd från strömbrytaren (S) till denna dimmer.

Av det som syns i dosan i första inlägget kan vi vara tillräckligt säkra på att blå är nolla. Att dimmern har två N-terminaler är otydligt på anvisningen du har på bild, men det brukar vara så att en del terminaler är dubblerade för att kunna skarva en ledare. Du behöver alltså bara ansluta en (1) neutralledare till en av dessa terminaler. Jag rekommenderar att du klipper bort tomtehattarna och ersätter dem med Wago 221. Försök inte tvinna in en ny ledare under dessa tomtehattar - det kräver gammaldags yrkesskicklighet.

Du kan också vara tillräckligt säker på att vit är tändtråd. Den ledaren klipper du alltså av och änden från strömbrytaren kopplas till S medan änden till lamputtaget kopplas till L-pil, enligt anvisningen. Bättre än att klippa är nog att skaffa en kort stump extra så att ledarna inte blir onödigt korta.

Till sist behöver du fast fas. Enklast tar du reda på om svart eller gul är fast fas genom att titta i andra angränsande dosor. Försök inte att mäta ifall t.ex blå är nolla eller nåt är fas, det kräver kunskap. Och koppla inte på chans, utan ta reda på allt du behöver veta innan du kopplar.
 
J Johan456 skrev:
En relevant fråga. Normalt är det samma elektriska punkt båda N. Du kan alltså ansluta nolla till dimmern på någon av dessa. Men det säkraste är att summera så att man vet. N till dimmern kan du hämta från den orangea Wagon med två blå, förutsatt att det är nolla där. Samma sak gör du med fasen, sätt en Wago eller liknande bakom, dra en tråd till brytarens L och en till dimmerns L. Tidigare två som låg på L på den gamla dimmern sätter du i samma wago. Så du får alltså 4st svarta i den Wagon.

Nolla till lamputtaget kan vara som den är kopplad idag, den har inget med dimmern att göra.
Tack för svar! Men vad menar du med att summera? Wagon på den blå ledningen har jag satt dit idag - tidigare gick den rakt igenom kopplingsdosan. Menar du att jag antingen kan koppla en tråd från "blå" wago till en av de två N-polerna på pucken, eller dra blå kabel så att den går in i första N och ut genom andra N på pucken?

"Nolla till lamputtaget kan vara som den är kopplad idag, den har inget med dimmern att göra" <-- Vad menar du här?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, du behöver fast fas (L), nolla (N) och tändtråd (L-pil) och styrtråd från strömbrytaren (S) till denna dimmer.

Av det som syns i dosan i första inlägget kan vi vara tillräckligt säkra på att blå är nolla. Att dimmern har två N-terminaler är otydligt på anvisningen du har på bild, men det brukar vara så att en del terminaler är dubblerade för att kunna skarva en ledare. Du behöver alltså bara ansluta en (1) neutralledare till en av dessa terminaler. Jag rekommenderar att du klipper bort tomtehattarna och ersätter dem med Wago 221. Försök inte tvinna in en ny ledare under dessa tomtehattar - det kräver gammaldags yrkesskicklighet.

Du kan också vara tillräckligt säker på att vit är tändtråd. Den ledaren klipper du alltså av och änden från strömbrytaren kopplas till S medan änden till lamputtaget kopplas till L-pil, enligt anvisningen. Bättre än att klippa är nog att skaffa en kort stump extra så att ledarna inte blir onödigt korta.

Till sist behöver du fast fas. Enklast tar du reda på om svart eller gul är fast fas genom att titta i andra angränsande dosor. Försök inte att mäta ifall t.ex blå är nolla eller nåt är fas, det kräver kunskap. Och koppla inte på chans, utan ta reda på allt du behöver veta innan du kopplar.
Nu syftar du på koppling i takdosan? :)
 
Det skulle stått summra, så att man vet att det är samma elektriska punkt. Blå från den Wagon du satt dit idag till en av N på dimmern. Ingen vidare, lampan har redan nolla. Med sista meningen menar jag att nollan inte ska ”dimmras”. Du ska bara ha en nolledare till dimmern.
 
J Johan456 skrev:
Det skulle stått summra, så att man vet att det är samma elektriska punkt. Blå från den Wagon du satt dit idag till en av N på dimmern. Ingen vidare, lampan har redan nolla.
Så du menar att jag inte borde ha satt på en wago på blå ledning och dragit till N på pucken? Jag förstår inte riktigt vad du menar...?
 
M Michael_w skrev:
Nu syftar du på koppling i takdosan? :)
Ja, det är den enda bild som är tydlig. Vad du har i de andra dosorna går inte att gissa utifrån dina bilder och text. Men du kan tillämpa samma metod där - kolla hur det är kopplat i angränsande dosor så reder du snart ut vilka ledare som är vad. Har du ett uttag så vet du ju att du har fast fas och nolla där, men inte vilken som är vilken.
 
M Michael_w skrev:
Så du menar att jag inte borde ha satt på en wago på blå ledning och dragit till N på pucken? Jag förstår inte riktigt vad du menar...?
Jo du behöver nolla till dimmern så det var rätt, återigen, förutsatt att blå är Nolla. Det jag menar är att nollan inte ska gå igenom dimmern som fasen gör. Är du med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.