Har svårt att se kopplingen mellan bio och film hemma i soffan. De få gånger jag går på bio är det för nå speciellt eller för att se nåt på imax. Då är man ut en kväll och då är ju poängen att man går ut och äter och går på bio. En tevesoffa ersätter ju inte det direkt.
Sen kan jag väl förstå grejen med att inte ta med eget snask också. Dels vill de väl ha försäljningen själv såklart men ibland går det lite överstyr med vad folk släpar med. Är ju inget ovanligt med McDonalds påsar och folk som slafsar i sig mat i salongen så det ska lukta äckelpommes överallt. Sen släpper de skiten där de står bara........Det gör ju folk med allt annat också i salongen förvisso. Finns ganska lite vett där...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nu när filmstaden ägs av Kina så är det bojkott från mitt håll.

Hyr eller streamar de filmer jag vill se hemma eller ser de på en annan biograf än SF.
Vad bojkottar du mer?
Tänkte på kina ägandet. Mycket kommer från Kina men vart går gränsen?
 
harry73
T TheGame skrev:
Vad bojkottar du mer?
Tänkte på kina ägandet. Mycket kommer från Kina men vart går gränsen?
Det är en bra fråga och kanske inte helt lätt att svara på. Men faktum är att Kina mer och mer använder sitt ägande i utländska bolag för att påverka till Kinas fördel.
Och när det handlar om filmindustrin gör de det även på andra sätt.
Läs gärna denna kulturartikeln som handlar om hur den nya Top Gun filmen censurerades av Kina. Att Kina är storägare (med styrelseplats) i stora bio-bolag hjälper inte.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/34OEVd/karin-svensson-om-red-carpet-om-kina-och-hollywood

Om man vill bojkotta Filmstaden pga detta får alla bestämma var för sig, men det är viktigt att vi börjar fundera över hur mycket makt vi ger till Kina och framförallt hur Kina använder den makten.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vad bojkottar du mer?
Tänkte på kina ägandet. Mycket kommer från Kina men vart går gränsen?
Så mycket som möjligt givetvis, framförallt varor direkt tillverkade i Kina.
Det tar emot väldigt att köpa saker från Kina och har gjort så länge.
Nu när man har sett hur de agerar och inte agerar efter krigsutbrottet i Ukraina så är jag än mer ovillig att köpa kinesiska varor.
Vill inte ens äta på en kinarestaurang längre.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag var sugen på en MG zs elbil, men valdes bort på kinesiskt ägande. De är fan inte bättre än Ryssland, vi måste bryta vårt beroende av dessa icke demokratier snarast
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så mycket som möjligt givetvis, framförallt varor direkt tillverkade i Kina.
Det tar emot väldigt att köpa saker från Kina och har gjort så länge.
Nu när man har sett hur de agerar och inte agerar efter krigsutbrottet i Ukraina så är jag än mer ovillig att köpa kinesiska varor.
Vill inte ens äta på en kinarestaurang längre.
det låter nästan lite överdrivet..........finns det nåt som inte är tillverkat i kina nuförtiden? Jag antar att du enbart går nuförtiden då? barfota. De som driver restaurang i sverige ska väl inte behöva straffas för vad regimen gör?
 
Säkerhetskontroll med personal och röntgenmaskin, text som skämtsamt liknar biografvälkomst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
det låter nästan lite överdrivet..........finns det nåt som inte är tillverkat i kina nuförtiden? Jag antar att du enbart går nuförtiden då? barfota. De som driver restaurang i sverige ska väl inte behöva straffas för vad regimen gör?
Finns massor som inte är tillverkat där, väldigt lite av det jag har själv är tillverkat i Kina, inte ens min telefon. Men det går ju såklart inte att undvika helt att varenda komponent inte kommer från Kina.

Man väljer själv om man vill stödja skurkaktiga diktaturer eller ej.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så mycket som möjligt givetvis, framförallt varor direkt tillverkade i Kina.
Det tar emot väldigt att köpa saker från Kina och har gjort så länge.
Nu när man har sett hur de agerar och inte agerar efter krigsutbrottet i Ukraina så är jag än mer ovillig att köpa kinesiska varor.
Vill inte ens äta på en kinarestaurang längre.
Ok men att inte vilja äta på Kina restaurang.
Jag vet inte hur det är dör du bor om det är npgra "regim restauranger" men där jag bor är det ju Kineser som vill ha så lite att göra med sitt "hemland" som möjligt, iaf när det gäller politiken :)
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
R
För egen del går jag endast på bio med småbarnen, som en kul aktivitet för lite egentid med dom.

Att gå på vanliga filmer ser jag ingen som helst anledning till…
de släpps ofta med flera månaders fördröjning mot övriga världen, man får utstå prassel, illaluktande människor, människor som ska prata/kommentera m.m

Nämn en enda anledning till att bio är bättre på filmstaden än att kolla hemma?
 
R RalleB skrev:
För egen del går jag endast på bio med småbarnen, som en kul aktivitet för lite egentid med dom.

Att gå på vanliga filmer ser jag ingen som helst anledning till…
de släpps ofta med flera månaders fördröjning mot övriga världen, man får utstå prassel, illaluktande människor, människor som ska prata/kommentera m.m

Nämn en enda anledning till att bio är bättre på filmstaden än att kolla hemma?
Enda orsaken skulle vara att få se film lite tidigare än de släpps på streaming.

Senaste besöket för frun och mig gick loss på 340 riksdaler, nästa planerade för familjen kommer gå på nästan 500:-. För EN film i en salong där ljud och bild är marginellt bättre/sämre än hemma, trånga säte(eller hosta upp 120:- till för premiumsäte med en mugghållare per skalle och bättre benutrymme).

Alternativt väntar man några månader och ser samma film hemma i recliners, soffor med kisspaus när man vill.

Ja, tyvärr satsar bio-världen mer på ett fåtal besökare som ska betala dyrt för halvtomma lokaler istället för att försöka få volym på biobesöken. Får se hur länge man bryr sig om att försöka stödja den lokala bion omd et fortsätter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ok men att inte vilja äta på Kina restaurang.
Jag vet inte hur det är dör du bor om det är npgra "regim restauranger" men där jag bor är det ju Kineser som vill ha så lite att göra med sitt "hemland" som möjligt, iaf när det gäller politiken :)
Kanske Kanske inte... jag känner eller känner till bra 3st ryssar som bor i Sverige sedan många år. Alla de tre är pro-putin.
Men kineser Kanske är annorlunda.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kanske Kanske inte... jag känner eller känner till bra 3st ryssar som bor i Sverige sedan många år. Alla de tre är pro-putin.
Men kineser Kanske är annorlunda.
Hur är det med andra typer av utländska ägare, vilka restauranger bojkottar du?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är det med andra typer av utländska ägare, vilka restauranger bojkottar du?
Menar du att jag borde bojkotta även ryska restauranger?
Indiska får jag lite avsmak till nu när de inte tydligt tar avstånd samt att de har ökat sin import av rysk olja.
Mellanöstern restauranger har jag alltid bojkottat de flesta.
 
Mest nyfiken att veta hur du resonerar. Finns många ruttna och korrupta styren över världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.