R Robert-san01 skrev:
Hur många kWh har du traffikerat batteriet med sedan du installerade det?
Inte så mycket än, 4MWh. ( min SolarEdge säger just nu 3,99 MWh ).
 
T tompaah7503 skrev:
Ingenstans över huvud taget? Bedriver du vätgastillverkning?

Man får ju använda elen sparsamt om man har strömavbrott, det är en nödlösning. Våra kylar och frysar drar sammanlagt ca 2 kWh om dagen, belysning några hundra Wh, vattenpumpen likaså och mitt serverskåp ca 1 kWh (går att släcka ner till hälften) så ett 6 kWh batteri hade räckt alldeles utmärkt ett helt dygn för oss som kan elda i lokaleldstäder om inte jordvärmen har el nog och värmebehov föreligger.
Haha, det var ju så klart en liten överdrift från min sida. Poängen är att det inte räcker särskilt långt och jag menar att ett traditionellt litet reservkraftverk är ett betydligt bättre och säkrare val.

Varorna i kyl och frys klarar sig utan el i ett dygn ändå.
 
harry73
Ett fel ni gör i kostnad per kWh är att man inte tar hänsyn till den förlorade intäkten för den ingående energin.
Om jag uppfattar allt rätt kostar förslitningen/avskrivningen av batteriet 1kr/kWh eller 5 kr/kWh eller 17,7kr/kWh beroende vilken beräkning vi använder. Men för att ladda batteriet med 1 kWh behövs dryg 1 kWh solenergi, och där har vi en förlorad intäkt på 0,3 kr?
 
Bara skattesubventionen är ju på 0,6kr så det måste bli mer än så.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Så är det säkert
 
D Daniel 109 skrev:
Hur räknar du då? Det låter väldigt optimistiskt.
Ja, jag räknade inte med investeringskostnaden. Tänkte att han vann batteriet på Postkodlotteriet eller nåt...
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Bara skattesubventionen är ju på 0,6kr så det måste bli mer än så.
Då tror jag att slutsatsen ska bli att solceller/vindenergi tillsammans med en batterilösning på sikt kan ge en 'off grid' lösning som kan konkurrera med elnätet, men då krävs det ordentligt stora batteribankar och ackumulatortankar.

I en 'on grid' lösning kommer batteribankar varken vara ekonomiskt försvarbart eller försvarbart ur miljösynpunkt.
Eventuellt kan jag tänka mig att en batteribank med smart styrning kan göra att man inte behöver gå upp i säkringsstorlek, men annars finns det ingen nytta med det.
 
Om/när det kommer system för att utnyttja batteriet i elbilen så kanske dygnslagring blir ekonomisk försvarbart.
 
harry73
useless useless skrev:
Om/när det kommer system för att utnyttja batteriet i elbilen så kanske dygnslagring blir ekonomisk försvarbart.
Det kan vara ett väldigt bra sätt att slita ut bilbatterier i förtid
 
  • Gilla
staff78
  • Laddar…
B bollen skrev:
Hej, jag håller helt med dig om att batterilagring är ganska dyrt, och det här snacket om att man skulle kunna tjäna pengar på att lagra el när den är billig och använda när den är dyr, känns som rent önsketänkande, åtminstone här i Sverige.

Men sen har du en faktor 0.4 i beräkningen för antal kWh innan batteriet är uttjänt - borde det inte stått 0.8 istället? Ger ju halva priset om det stämmer.

Sen är ju batteripriset i artikeln baserat på dagens pionjär-system - här finns det nog mycket att göra om/när det blir mer vanligt. $150 per kWh nånting ligger väl Li-ion battericeller på idag (sjunkande), det skulle ju innebära i runda slängar 8000 kr för celler till ett 6 kWh batterilager (plus lite hölje, styrsystem etc, men sådant skalar nog åtminstone rätt bra när man bygger större batterier). Så man borde sammantaget kunna komma ner till i storleksordningen 1 kr/kWh idag.

Sen finns det ju en del andra alternativ som kan göra batterilagring mer attraktivt i framtiden. Begagnade fordonsbatterier nämndes i artikeln. Sen har jag också läst om forskning på batterikemier där man talar om kemikaliepriser på under $1/kWh. Återstår förstås att se hur det blir med det.

Och till sist, gällande miljö-aspekten hos Li-ion, så är åtminstone jag övertygad om att de problem som finns är av det ganska enkelt lösbara slaget.
Att jag använde 0,4 är för att jag räknade dagsbehovet till 40% av den totala lagringskapaciteten. Drar du ned Li-ion batterierna med det dubbla så kan du räkna med under 1000 cykler innan batteriet är uttjänt. Här har du en typisk spec på litiumceller. Som du ser så är kapaciteten nere på under 70% redan efter 500st 100% cykler.
https://na.industrial.panasonic.com/sites/default/pidsa/files/ncr18650b.pdf

Lägsta priserna på de billigaste kinatillverkade Litiumbattericellerna (LFP) man hittar i Europa idag är ca 400€ per kWh. Sen tillkommer BMS och frakt. Detta ifrån seriösa återförsäljare, jag är lite intresserad att veta varifrån du fått 150$ ifrån?
 
harry73 harry73 skrev:
Det kan vara ett väldigt bra sätt att slita ut bilbatterier i förtid
Bilens batteri slits ju ändå, så om alternativet är att dessutom köpa ett batteri för 85000:- och slita båda så kanske det är bättre att bara slita ut ett batteri?
Det bygger såklart på att bilens batteri inte är orimligt dyrt att byta i jämförelse med att köpa ett separat batteri till elanläggningen...
 
En annan aspekt är att vi redan idag sliter med elnätet när fler och fler installerar solceller som har väldigt dålig förutsägbarhet i sin produktion. Desso problem kommer bara att öka med antalet solceller som installeras så man kan inte bortse ifrån att det en kan bli ett krav med batteripaket från nätägarens sida för att balansera systemet.

Ett citat från Mikael Odenberg som GD för Svenska Kraftnät:
"Sommartid har Svenska kraftnät problem med för höga spänningar i delar av stamnätet. Det beror på att vi har för mycket el på sommaren, särskilt under de tider när kärnkraft inte är avställd för revision.
Men det hindrar inte Miljöpartiet från att nu lova många tusentals miljoner kronor av våra skattepengar till att subventionera in nya solpaneler som kommer att förvärra detta problem ytterligare."
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Det är i så fall bättre att laddningen styrs centralt. Det är bara att titta på laddningsgraferna tidigare i tråden för att se att det inte avlastar nätet sörskilt bra.
 
T tompaah7503 skrev:
Hur gör man då?
Nödkraftsomkopplare och ett 3-fas elverk. Man måste få Invertrarna att tro att de är on-grid.

Är dock fortfarande inte helt säkert att det funkar bra då elverket kan ha svårt att veta hur mycket den skall ge och hur det skall hantera ev inkommande effekt.
 
mniku mniku skrev:
Inte så mycket än, 4MWh. ( min SolarEdge säger just nu 3,99 MWh ).
Har allt som producerats av solcellerna gått in och ur batteriet? Något måste väl ha förbrukats när det producerats och något måste ha gått direkt ut på nätet när batteriet var fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.