D Daniel 109 skrev:
Jo, det korrelerar med utetemperaturen.
För ordbajsare får jag ändra mig till att elpriset korrelerar DÅLIGT med utetemperaturen.
Faktorer som Fyllnadsgrad i vattenmagasin, gaspris, vind och ev outage i kärnkraftverk har större betydelse...
I Norden värms vi av el på vintern mens stora delar av resten av Europa kyls av el på sommaren...
 
S
K kortis skrev:
Så skattebetalarna ska betala ytterligare pengar till energibolagens vinster, är det då inte bättre att beskatta deras vinster mer el införa prisstopp
Skatt kommer aldrig hämma företags girighet, skatten kommer att betalas av konsumenten i slutändan genom prishöjning. Det enda som kan påverka ett företags förtjänt är tillgång och efterfrågan samt konkurrens på en fri marknad.
 
Z Zodde skrev:
i 2020 var augusti dyraste månaden (dubbelt så dyr som februari)
i 2019 var december näst billigaste månaden
i 2018 var augusti dyraste månaden
i 2017 var priset alla månader mellan 30-40ö

Ovanstående visar att priset INTE korrelerar med utetemperaturen som det som skandinav är lätt att tro...
Ja där ser man, fast då hade ju inte Putin strypt gasen heller, vi får väl se vem som gissar rätt, gör inget om jag har fel
 
S DanielF skrev:
Skatt kommer aldrig hämma företags girighet, skatten kommer att betalas av konsumenten i slutändan genom prishöjning. Det enda som kan påverka ett företags förtjänt är tillgång och efterfrågan samt konkurrens på en fri marknad.
ja men om man då tog bort skatten så skulle alltså priset sjunka. Fast när man sänkte restaurangmomsen så steg priset, javisst ja andra faktorer. Som med rot då steg oxå priset.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det korrelerar med utetemperaturen.
Ja där hittade du ett svårt ord fick slå upp ordboken, alltid kul att lära. Glöm nu inte att Putin har strypt gasleveranserna och ökat priset sådär 800%
 
S
K kortis skrev:
ja men om man då tog bort skatten så skulle alltså priset sjunka. Fast när man sänkte restaurangmomsen så steg priset, javisst ja andra faktorer. Som med rot då steg oxå priset.
ROT = tillgång och efterfrågan
Nu när hantverkarna har berg med kunder som betalar bara de dyker upp så kan de ta vilka priser de vill. I en lågkonjunktur så kommer de göra jobb som knappt är lönsamma bara för att få saker att gå runt.
En annan lösning är om konkurrensen öka på något sätt.

För övrigt är jag emot statliga ingrepp så som bidrag och avdrag med mera.
 
S DanielF skrev:
ROT = tillgång och efterfrågan
Nu när hantverkarna har berg med kunder som betalar bara de dyker upp så kan de ta vilka priser de vill. I en lågkonjunktur så kommer de göra jobb som knappt är lönsamma bara för att få saker att gå runt.
En annan lösning är om konkurrensen öka på något sätt.

För övrigt är jag emot statliga ingrepp så som bidrag och avdrag med mera.
Jag hade offerter ute när rot infördes och priset steg då över en natt och så var det lågkonjunktur och det var fan inga småjobb, blev förbannad o gjorde skiten själv
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Magnus E K
K kortis skrev:
Ja där hittade du ett svårt ord fick slå upp ordboken, alltid kul att lära. Glöm nu inte att Putin har strypt gasleveranserna och ökat priset sådär 800%
Gaspriset har redan gått ner kraftigt. Från toppen den 21 december har priset nu rasat med nästan 60%!
 
Nissens
S DanielF skrev:
För övrigt är jag emot statliga ingrepp så som bidrag och avdrag med mera.
Det är väl ingen som tvingar dig att få bidrag eller göra avdrag??
 
S
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som tvingar dig att få bidrag eller göra avdrag??
Du kanske inte inser att vi lever i ett land där man betalar skatt och måste på det viset betala för ett bidragssystem oavsett om man använder bidrag eller inte. Men jag är inte förvånad, du är den med den lägsta mentala kapaciteten här på forumet. Du förföljer mig genom trådarna för att citera mig med en tillhörande korkad kommentar som är dummare än den förra.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Du kanske inte inser att vi lever i ett land där man betalar skatt och måste på det viset betala för ett bidragssystem oavsett om man använder bidrag eller inte. Men jag är inte förvånad, du är den med den lägsta mentala kapaciteten här på forumet. Du förföljer mig genom trådarna för att citera mig med en tillhörande korkad kommentar som är dummare än den förra.
Fel igen! Jag kan också tänka mig att punktmarkera dig för du är verkligen en annorlunda kuf…
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen! Jag kan också tänka mig att punktmarkera dig för du är verkligen en annorlunda kuf…
Skaffa dig ett liv...
 
S DanielF skrev:
Skaffa dig ett liv...
Håller på, du roar mig, upplyftande! Sluta inte! Gott nytt År!
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag håller med ! Jag reglerar ner min elförbrukning, har det kallt osv. Vill inte betala för dom som inte pallar. Det är ju bara att läsa i kommentarerna här bland norrbaggarna, känns ju som att många slår sig för bröstet och behåller värmen på.
Samma här, reglerar ner vår förbrukning rejält. Direktverkande EL i ett hus vi hyr MEN betalar gladeligen för dom som inte pallar, jag tjänar ju själv på det och inte är det fel att en del av mina skattade pengar går tillbaka till oss även på den fronten. Kan vi höja tempen här hemma ett snäpp och få betala det samma så skiter jag blanka fan i andra och deras levnadsvanor.
 
Nissens
S DanielF skrev:
Du kanske inte inser att vi lever i ett land där man betalar skatt och måste på det viset betala för ett bidragssystem oavsett om man använder bidrag eller inte. Men jag är inte förvånad, du är den med den lägsta mentala kapaciteten här på forumet. Du förföljer mig genom trådarna för att citera mig med en tillhörande korkad kommentar som är dummare än den förra.
Du är lika otrevlig som vanligt.
Du har sannolikt inte kapaciteten att bedöma min förmåga. Om du vetat mer om mig så hade du insett hur fel du har.

Att jag skulle förfölja dig eller någon annan är rent trams, det har aldrig hänt, och kommer aldrig att hända, så mycket betyder du inte…

Att jag kommenterat dina kommentarer beror på att de så ofta varit helt felaktiga, vilket jag och andra försökt förklara för dig.

Och att du inte gillar bidrag och avdrag visar att du inte begripit hur ett samhälle fungerar där man har skyddsnät så att medborgare inte råkar allt för illa ut. Jämför med USA tex, det är beklämmande att se alla utslagna som kommer fram på kvällarna i städerna… man hamnar lätt på botten där oavsett hur bra det gått tidigare.

Men om du är principfast så kan du ju avstå bidrag och avdrag om det skulle bli aktuellt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.