halper halper skrev:
Men å andra sidan har alla apotek smink, godis och sexleksaker. Det är väl mycket viktigare än att ha medicin i lager.
Ja utan tvekan. Det är lättare att göra en läpp, bröst, rumpförstoring än att få korrekt sjukvård i vårt land idag.
till och med regionanställda läkare har egna skönhetskliniker nu. De sticker till dig visitkortet när du gör en behandling som regionen skall stå för.

Vad bitter jag lät. Jag har snart väntat ett år på en operation där läkaren sa att jag ligger högst på priolistan så det blir så snabbt som möjligt.

I Danmark var jag för en annan sjukdom, undersökning, godkännande och behandling på samma dag.
 
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja du, en del som jag känner som behöver omgående efter sitt läkarbesök har verkligen inte varit nöjda. De finns inte alla mediciner inne som det var före.
Så nu får sjuka människor lägga tid på att leta upp apotek med lager och sen fixa skjuts eller köra själv.
Jag har erfarat det med faktiskt. Nu var de inget direkt livsuppehållande så jag sket faktiskt i medicinen. Närmaste var alltså 7 mil ifrån vårt apotek.

Det har då gått från medicin samma dag till några dagar, är det bra ?
Jo förr fanns alla mediciner och ibland felar det i dag men nu förtiden slipper man de extremt högfärdiga kärringerna som tyckte att ultrarapid var som formel1. Jag går tusen ggr hellre till trevliga snabb personal än som det var förut där de tuggade på en för att sedan spotta ut. Men då bor jag ju för det mesta i stan med god tillgång på apotek
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jo förr fanns alla mediciner och ibland felar det i dag men nu förtiden slipper man de extremt högfärdiga kärringerna som tyckte att ultrarapid var som formel1. Jag går tusen ggr hellre till trevliga snabb personal än som det var förut där de tuggade på en för att sedan spotta ut. Men då bor jag ju för det mesta i stan med god tillgång på apotek
Var håller de hus?
Ingen som jobbar på apotek, vare sig det är kronan, droghandeln, ica, hit och dit har varit snabba. Eller särskilt trevliga.
När jag hämtar ut medicin så med en kund före så tar det alltid minst 20 minuter, om inte 30.

Trodde att de var i utbildningen att vara stel :(
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Var håller de hus?
Ingen som jobbar på apotek, vare sig det är kronan, droghandeln, ica, hit och dit har varit snabba. Eller särskilt trevliga.
När jag hämtar ut medicin så med en kund före så tar det alltid minst 20 minuter, om inte 30.

Trodde att de var i utbildningen att vara stel :(
Kassapersonal överlag tycker jag brukar vara ganska trevliga men på apoteket är det tvärtom... tror man blir bitter av att vistas runt så mkt roliga substanser utan att få ta av det.
 
  • Haha
  • Wow
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
hsd
Apotekare har tagit på sig att kontrollera om rätt medicin förskrivets av läkaren, eftersom ingen medicin blandas på apoteket nu när allt är färdigförpackat
Förr blandade apotekare medicin på plats vilket krävde stor kunskap medans nu räcker det att kolla efter billigaste alternativet, trots att läkaren uttryckligen förskrivet en viss sort (finns exempel på att ersättning inte har rätt egenskaper)
 
R Rkarlsson skrev:
Var håller de hus?
Ingen som jobbar på apotek, vare sig det är kronan, droghandeln, ica, hit och dit har varit snabba. Eller särskilt trevliga.
När jag hämtar ut medicin så med en kund före så tar det alltid minst 20 minuter, om inte 30.

Trodde att de var i utbildningen att vara stel :(
Aj sjutton här de jättetrevliga ja förutom de som arbetar på gamla apoteket o fort gå det
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilken medicin kan man inte beställa på postorder?
All medicin kan beställas på nätet, men den som är narkotikaklassad eller måste kylförvaras måste hämtas ut på apoteket så den levereras dit.
 
P
Snigla Snigla skrev:
Vi kan inte beställa hem insulin till brevlådan, kylvara (ej heller till närmsta utlämningsställe).. men bor man så de har ”kylbilar” i omlopp funkar det.
Åtminstone inte sämre än förr, alltså …
 
P
R Rkarlsson skrev:
Ja du, en del som jag känner som behöver omgående efter sitt läkarbesök har verkligen inte varit nöjda. De finns inte alla mediciner inne som det var före.
Hur frekvent inträffar sånt?
För mig (också anekdotiskt bevis) är apoteksservicen bättre än när apoteket var ett statligt monopol (vilket det var i knappt 40 år).
 
Hur ser räkningarna ut nu med nuvarande pris? November var rätt kall dessutom
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur ser räkningarna ut nu med nuvarande pris? November var rätt kall dessutom
Snart kommer årets kallaste månad o lite vind oxå då blir det nog rekord
 
K kortis skrev:
Snart kommer årets kallaste månad o lite vind oxå då blir det nog rekord
Varför nytt rekord?
Tror själv toppen vi såg på dygnspriset 21/12, 4,25kr/kWh i SE4 kommer att stå sig.
Priset idag är 1/10 av det rekordet och imorgon 1/5 av det.
Q1 2022 lär iofs bli rekordhög på kvartalsbasis men som jmf kan sägas att Q1 2022 kontraktet på ström i Norden ligger på 146öre mens årskontraktet ligger på 76öre. (snitt SE1-4)
Alltså förväntningar till en gradvis normalisering.
För 2023 är priset 39,4öre och 2024 36,7öre (uppdaterat 23/12)
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Varför nytt rekord?
Tror själv toppen vi såg på dygnspriset 21/12, 4,25kr/kWh kommer att stå sig.
Priset idag är 1/10 av det rekordet och imorgon 1/5 av det.
Q1 2022 lär iofs bli rekordhög på kvartalsbasis men som jmf kan sägas att Q1 2022 kontraktet på ström i Norden ligger på 146öre mens årskontraktet ligger på 76öre.
Alltså förväntningar till en gradvis normalisering.
För 2023 är priset 39,4öre och 2024 36,7öre (uppdaterat 23/12)
Ja den som lever får se, det är bara att februari rent statistiskt är den mån då det är kallast och blåser minst, hoppas jag har fel elbolagen i Sverige har tjänat tillräckligt med pengar
 
K kortis skrev:
Ja den som lever får se, det är bara att februari rent statistiskt är den mån då det är kallast och blåser minst, hoppas jag har fel elbolagen i Sverige har tjänat tillräckligt med pengar
i 2020 var augusti dyraste månaden (dubbelt så dyr som februari)
i 2019 var december näst billigaste månaden
i 2018 var augusti dyraste månaden
i 2017 var priset alla månader mellan 30-40ö

Ovanstående visar att priset INTE korrelerar med utetemperaturen som det som skandinav är lätt att tro...
 
Jo, det korrelerar med utetemperaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.