G Grim Pedersen skrev:
Du kan ju faktisk kräva säljaren på skadestånd för att den vara du fått (huset utan fiber) inte motsvarar det du betalt för (hus med fiber). Det är ju ett ganska uppenbart case.

Det spelar ingen roll om det är säljarens AB som beställt eller (inte) betalat för fiberinstallationen. Det är säljaren som sålt huset och sagt att det finns fiber.
Jag tycker det är konstigt att fiberägaren tar det vidare överhuvud taget. Då skulle de kunna stänga allas anslutning när hus byter ägare, och säga att de inte betalt för installationen. Det är nog få nya ägare som får med kvitton på fiberinstallationen. Sen skickar de en faktura på installation igen. Beställer jag kabel-tv med installation, men sedan inte betalar installatören så har jag garanterat fortfarande ett tv-abonnemang.
Installationen och den löpande tjänsten är inte samma sak. Och eftersom de gjort att internetleverantören ordnar alla avtal så har jag svårt att se att de får stänga av fibern alls. Det skulle ju isåfall vara om internetleverantören slutar betala nät-ägaren. Det känns lite som utpressning....
 
L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tycker det är konstigt att fiberägaren tar det vidare överhuvud taget. Då skulle de kunna stänga allas anslutning när hus byter ägare, och säga att de inte betalt för installationen. Det är nog få nya ägare som får med kvitton på fiberinstallationen. Sen skickar de en faktura på installation igen. Beställer jag kabel-tv med installation, men sedan inte betalar installatören så har jag garanterat fortfarande ett tv-abonnemang.
Installationen och den löpande tjänsten är inte samma sak. Och eftersom de gjort att internetleverantören ordnar alla avtal så har jag svårt att se att de får stänga av fibern alls. Det skulle ju isåfall vara om internetleverantören slutar betala nät-ägaren. Det känns lite som utpressning....
Ja, i princip så kan de stänga allas anslutningar antar jag. Jag tror att de kan stänga hela ortens anslutningar om de vill också.
Lite som att vattenverket kan stänga kranen för hela staden om de vill.
När man köper en fiberinstallation, så köper man egentligen inget alls. Man betalar bara lite pengar för att de ska dra en fiber hem till dig, denna fiber äger sedan de, och inte du.
Lite som att jag skulle betala en målarfirma för att måla om min grannes hus. Jag får ett finare hus nära mig.
Men jag har inga rättigheter alls till varken huset eller jobbet. Jag betalar bara det hela.
 
L Lolight skrev:
Ja, i princip så kan de stänga allas anslutningar antar jag. Jag tror att de kan stänga hela ortens anslutningar om de vill också.
Lite som att vattenverket kan stänga kranen för hela staden om de vill.
När man köper en fiberinstallation, så köper man egentligen inget alls. Man betalar bara lite pengar för att de ska dra en fiber hem till dig, denna fiber äger sedan de, och inte du.
Lite som att jag skulle betala en målarfirma för att måla om min grannes hus. Jag får ett finare hus nära mig.
Men jag har inga rättigheter alls till varken huset eller jobbet. Jag betalar bara det hela.
Nja, el och vatten kan man inte stänga av hur man vill. Men fibern har nog inte samma regler :)
 
L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja, el och vatten kan man inte stänga av hur man vill. Men fibern har nog inte samma regler :)
Nej inte här. Men i andra länder har det hänt. Var något exempel där ett privat företag köpte allt vatten och sedan utövade utpressning. Det slutade med att folk tog till vapen mot dem. Så slutade den historian.
 
L Lolight skrev:
Så väldigt komplicerat är det inte.
Jo. Du förenklar kraftigt, och gör en del hopp utan mellanstegen.

L Lolight skrev:
Ofta när man installerar fiber. Så betalar man för det arbete och material som behövs för att få en ledning fram till din lägenhet.
Men det slutar ju inte där. För underhåll och övervakning kommer behövas i framtiden på denna fysiska ledning. Skulle tro att ägaren av den fysiska förbindelsen delar på kostnaderna för installation. Och sedan kostnaden för underhåll.
Kostnaden för underhåll får betalas av tjänsteleverantören. I detta fallet Telia. Har hört att denna kostnad är under 15 kr per månad.
Så kan upplägget visst vara, men det har ingen direkt bäring på fallet. Eller rättare, inte med nödvändighet. Det beror på vad som är avtalat mellan alla parter, och hur lagen skall tolkas.

L Lolight skrev:
Leverantören av den fasta förbindelsen har redan gjort jobbet med att dra ledningen.
Leverantören av den fasta förbindelsen få också betalat för att ha den igång. Så har då denna leverantör rätten att sluta levererar sin tjänst? Ja, absolut. Du har som kund ingen rätt att kräva tjänster av andra.
Om TS har betalat sin avgift till sin ISP så har ägaren av fibern fått betalt för att ha den igång under hela tiden TS har använt fibern. Så beroende av avtal så kan man mycket väl vara så att du har "rätt att kräva tjänster av andra". Iaf i transitiv bemärkelse, dvs via sin ISP.

Det som tvistas om är om fiberägaren fått betalt för installationen. Och om det är så att installationskostnaden är en fråga för ett konkursbo, så är det långtifrån säkert att fiberägaren kan kräva annan än konkursboet på den skulden.

Det är som sagt svårt att avgöra vem som har rätt till vad, och det kan mycket väl vara så att fiberägaren gör sig skyldig till avtalsbrott när de inte levererar tjänst. Om de är "sura" hör inte till det juridiska spörsmålet.

Så, jag följer med intresse.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
K Kipa skrev:
Har nu varit i kontakt med tidigare ägare och kan konstatera att där har jag inget att hämta av ekonomisk karaktär.
Men men, det har inte riktigt känts som mitt huvudspår ändå.
Om du är medlem i Villaägarna så har du ju gratis juridisk rådgivning där också. Det kan ju vara av intresse att iaf pröva.

Men stalltipset är att det behövs en jurist som sätter sig och läser avtalen och jobbar vidare därifrån.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om du är medlem i Villaägarna så har du ju gratis juridisk rådgivning där också. Det kan ju vara av intresse att iaf pröva.

Men stalltipset är att det behövs en jurist som sätter sig och läser avtalen och jobbar vidare därifrån.
Ah just det! Då är telefonlistan klar för imorgon. Försäkringsbolaget, Bahnhof, Villaägarna och PTS. Hoppas bara jag får avtalen från fiberägaren imorgon också, kan inte göra så mycket dörren jag har det antar jag.

Har en B2B advokat på jobbet jag bollar lite med men får se hur mkt han orkar göra pro bono :crysmile:
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo. Du förenklar kraftigt, och gör en del hopp utan mellanstegen.



Så kan upplägget visst vara, men det har ingen direkt bäring på fallet. Eller rättare, inte med nödvändighet. Det beror på vad som är avtalat mellan alla parter, och hur lagen skall tolkas.



Om TS har betalat sin avgift till sin ISP så har ägaren av fibern fått betalt för att ha den igång under hela tiden TS har använt fibern. Så beroende av avtal så kan man mycket väl vara så att du har "rätt att kräva tjänster av andra". Iaf i transitiv bemärkelse, dvs via sin ISP.

Det som tvistas om är om fiberägaren fått betalt för installationen. Och om det är så att installationskostnaden är en fråga för ett konkursbo, så är det långtifrån säkert att fiberägaren kan kräva annan än konkursboet på den skulden.

Det är som sagt svårt att avgöra vem som har rätt till vad, och det kan mycket väl vara så att fiberägaren gör sig skyldig till avtalsbrott när de inte levererar tjänst. Om de är "sura" hör inte till det juridiska spörsmålet.

Så, jag följer med intresse.
Jag är ju helt inne på ditt andra stycke och faller det så får vi nog öppna plånboken.
 
mathiash77 skrev:
Det saknas en hel del information för att kunna ge ett tydligt svar på denna frågan:

1. Ett företag (AB) beställer fiber till en fastighet som företaget inte är ägare av?

2. Företaget efterskänker fibern till fastighetens ägare (som nu råkar vara samma person)?

3. Fastighetens ägare säljer fastigheten till en privatperson?

Nu är ju svårigheten kring vad som står i avtalet mellan fiberägaren och AB som la beställningen. Om det står att fibern tillhör fastigheten eller till AB. Om det är villkorat att AB inte kan sälja fibern?


Jag skulle bestridit fakturan, krävt ersättning för varje dags utebliven fiber och merkostnader detta orsakar samt begärt att omgående få se HELA avtalet mellan fiberföretaget och AB.

Jag håller med tidigare person att fiberägarna försöker sig på en fuling. De borde aldrig gjort ett avtal med någon som inte var ägare av fastigheten. Om det var tidigare ägare av fastigheten (som privatperson) som var motpart skulle situationen i mina ögon varit mycket annorlunda och det skulle vara att bara betala...
Ett avtal om fiberanslutning borde bara var möjligt att ingå för den som är fastighetsägare.
Att ett AB betalar (eller kommer att betala) anslutningsavgift är ngt annat.
Så, vem står på anslutningsavtalet?
När sedan fastigheten byter ägare så ska nätägaren och den nya fastighetägaren ingå ett nytt avtal om att ta över anslutningen, jfr elanslutning.
Finns det ett sådant avtal?
Om ej så är det det som ska upprättas. Ev tidigare skuld för anslutningsavgiften är förstås ett skäl för fiberägaren att vägra sådant avtal.
Tycker det är en klockren skuld som förre fastighetägaren har.
Finns där inga pengar så blir det att betala för den nya fastighetsägaren om den vill ha fiber.
 
Redigerat:
Skulden för en tjänst kan ju inte gå över till den nya ägaren om det inte är avtalat. Jämför med installation av en extraljusramp, inte får den nye ägaren av bilen ta över räkningen för ljusrampen inte. Varför skulle det ske i detta fallet?

Som delägare av ett fibernät så har vi haft liknande fall och vi har tvingats driva dem mot den som beställde tjänsten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Skulden för en tjänst kan ju inte gå över till den nya ägaren om det inte är avtalat. Jämför med installation av en extraljusramp, inte får den nye ägaren av bilen ta över räkningen för ljusrampen inte. Varför skulle det ske i detta fallet?

Som delägare av ett fibernät så har vi haft liknande fall och vi har tvingats driva dem mot den som beställde tjänsten.
Men skillnaden är väl att det står i avtalet om fiberanslutning att den inte aktiveras förrän den är betald.
Finns inte den skrivningen så är läget mer osäkert, men det kan jag inte tänka mig.
 
Att också beakta är att det i avtalet med tidigare ägare finns någon klausul där man låst upp sig i 24 månader till fiber/tjänsteleverantör och under den tiden är det fibernätsägarens egendom, efter det övergår anslutningen på fastigheten till fastighetsägaren. Behöver inte påverka men är ytterligare en del som gör att det inte är så självklart.
 
K karlmb skrev:
Men skillnaden är väl att det står i avtalet om fiberanslutning att den inte aktiveras förrän den är betald.
Finns inte den skrivningen så är läget mer osäkert, men det kan jag inte tänka mig.
Visst. Om de aldrig satt på fibern för att installationen inte varit betald, så hade saken (tror jag) varit ett annat läge. Men nu har de ju satt på fibern. För att sedan stänga av den.

Den detaljen kan en domstol mycket väl hänga upp sig på.

Men, nu är det ju som sagt inte så enkelt, utan betydligt rörigare än så; sett till helheten.
 
Jag har roat mig med att Googla villkoren för olika nätägare. Inte varit så lätt, men jag har hittat rätt många FAQs som beskriver vad som händer om jag som beställare av fiberförbindelse flyttar innan leverans. Det svar som jag kan hitta säger att jag som beställare är ansvarig för betalning om jag inte kan få köparen att överta beställningsansvaret, och då tillika betalningsansvaret.

Jag kikade även i beställningen min far gjorde för ca 3 år sedan för fiber till villan. Där står han som beställare. Fastigheten som sådan nämns aldrig mer än som en leveransadress. Han som person står som betalningsansvarig. I villkoren står att han är betalningsansvarig även om han flyttar innan betalning erlagts om han inte kan få någon annan att ta över beställningen vilket ska göras skriftligen till nätägaren. Intressant nog står inget om nätägarens rättigheter att stänga av tjänsten p g a utebliven betalning.

I TS fall är linan beställd och tagen i bruk efter leverans av en annan person än TS. Den personen bör ju då vara avtalspart och betalningsansvarig. Nätägaren har godkänt leveransen och villigt tagit den i bruk, med tidigare ägare som ansvarig avtalspart. TS har inget avtal alls med nätägaren. Internetleverantören TS använder och har avtal med, har i sin tur ett avtal med nätägaren. Enligt min åsikt som lekman finns det inget case för nätägaren mot TS här.

Den tidigare ägaren har inte beställt en löpande tjänst av nätägaren. Denne har beställt en engångstjänst i form av en anslutning till ett nät. Av vad jag har kunnat läsa mig till är beställaren ägare och ansvarig för själva fibern, medan nätägaren är ansvarig för övrig utrustning för att anslutningen ska fungera. Det finns alltså inget löpande leveransavtal mellan TS och nätägaren.

Själv beställde vi fiber av nätägaren när vi byggde hus. Vi fick aldrig något avtal för det. Bara en faktura när inkopplingen var klar där det står att de har rätt att byta ut den utrustning de ansvarar för. Samt att jag ansvarar för fibern fram till närmaste nod. Vilket är skåpet vid tomtgräns.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering från Bahnhof. Enligt support där så fick de notering om av fiberuppkoppling släcktes i oktober 2016 men senaste kontakten med nätägaren var i förra veckan och de sa då till Bahnhof att dem skulle "ta kontakt med kund" vilket i praktiken innebar avstängning. Det var då ingen som tog kontakt med mig iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.