NumerOneQ NumerOneQ skrev:
OK då får vi hoppas att antennen, utanför väggarna, riktad mot masten gör skillnaden så vi slipper buffringen.
Kunde jag ansluta fiber och med ert behov, är fiber självklart. Snacket om att 5G kommer att vara lösningen, tja den som lever får se men det finns även flera trådar om det. Har släkting som nu börjat skissapå 6G specar och de kör fiber.......
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Glöm skarvlösningen av fiber, finns flera trådar med dessa påstående men man gör inte så.
Man blåser/drar ur befintlig fiber, sedan gräver man, lägger ny duct/fiberslang som skarvas på befintlig, blåser i ny fiber och svetsar in den i bostad och skåp/brunn (vardera ände).
Ja precis det är så jag förstått det och då lär det väl rimligtvis kosta som en ny dragning från stamnätet antar jag.
 
NumerOneQ NumerOneQ skrev:
Ja precis det är så jag förstått det och då lär det väl rimligtvis kosta som en ny dragning från stamnätet antar jag.
Beror helt på operatörens prissättning.
Ni kan ju gräva själva på egen fastighet om operatören har det alternativet.
Någon/några tusenlappar för en ny projektering och kostnadsförslag försvinner väl i skvalpet av poolen.:D
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Går fibern från ert hus på fasaden till en box vid tomgränsen?
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Totalt för 300mbit (närmaste 250 vi kommer) är 459, så förutsatt att ni inte också betalar en separat nätavgift är det nog ganska lika. Det är väl operatören som i sin tur betalar till nätägaren om denne inte tar ut avgiften själv förmodar jag.
Mm sant, vi betalar ingen nätavgift så det blir ju ungefär lika.
 
A AndersS skrev:
Kunde jag ansluta fiber och med ert behov, är fiber självklart. Snacket om att 5G kommer att vara lösningen, tja den som lever får se men det finns även flera trådar om det. Har släkting som nu börjat skissapå 6G specar och de kör fiber.......
Mm tack för input, enl. tabeller på nätet så ska det räcka till HD streaming så är inte helt övertygad om att det är helt självklart med fiber, särskilt till det priset.
 
A AndersS skrev:
Beror helt på operatörens prissättning.
Ni kan ju gräva själva på egen fastighet om operatören har det alternativet.
Någon/några tusenlappar för en ny projektering och kostnadsförslag försvinner väl i skvalpet av poolen.:D
Haha ja det är ju sant, pool kostar skjortan när man lägger ut det på totalentreprenad så i jämförelse med pool är det ju inte så mycket. Men jämförelse med 4G så skiljer det mer än 20 000.
 
A Andy78 skrev:
Går fibern från ert hus på fasaden till en box vid tomgränsen?
Nej, allt vi ser är boxen inne i huset, ingen box vid tomtgränsen.
 
  • Gilla
blatummen
  • Laddar…
NumerOneQ NumerOneQ skrev:
Mm tack för input, enl. tabeller på nätet så ska det räcka till HD streaming så är inte helt övertygad om att det är helt självklart med fiber, särskilt till det priset.
Hur många ska kunna streama, surfa, jobba, etc, samtidigt. Bandbredden varierar ofta under en dag med mobilanslutning 4G beroende av belastning.
Det jag avsåg med kostnad var att få hem en person som undersöker och gör en ny projektering för 750:-/tim. Efter det bör du få ett kostnadsförslag om det blir 20" eller något annan siffra får du då info om och om du kan förbereda med egen grävning.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur många ska kunna streama, surfa, jobba, etc, samtidigt. Bandbredden varierar ofta under en dag med mobilanslutning 4G beroende av belastning.
Det jag avsåg med kostnad var att få hem en person som undersöker och gör en ny projektering för 750:-/tim. Efter det bör du få ett kostnadsförslag om det blir 20" eller något annan siffra får du då info om och om du kan förbereda med egen grävning.
Ja det är ju sant, bandbredden sjunker i 4G vid högre belastning. Lyckligtvis är ju barnen i skolan under arbetsdagen så jobbmässigt borde det vara lugnt men på kvällen när alla vill kolla på olika saker så finns det väl en risk att det går i backen och blir sirap med buffring för alla. Vore intressant att höra om någon vet hur mycket extra antennen kan ge.
 
Beror på operatör och dina förutsättningar.
Så för att få ett riktigt svar behövs mätning på plats. Kan t.ex. ge olika resultat på din fastighet jämfört med grannen.
Du kan säkert få exempel här men inte alls säkert det är relevant för dina förutsättningar.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Om du skall gräva pool så prata med grävföretaget, dom har säkert själv eller vet en grävare som som sysslar med fiber.

Först kolla vilken färg du har på duct röret som är 7 mm utvändigt som kommer in till huset.
Skaffa tillräckligt långt rör i rätt färg för den nya dragning samt en skarvhylsa.
Jag drog och grävde min egen duct rör för att få det där jag ville och inte en låda i hallen, det kostade ingenting extra.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
S
NumerOneQ NumerOneQ skrev:
Hej, har följt detta fantastiska forum i ett par år nu och vill börja med att säga att jag verkligen uppskattar alla insikter och den vägledning ni ger.

Nu till min fråga/fundering som jag skulle vilja validera.

Vi har fiber idag men ska bygga pool och naturligtvis enligt Murphys lag så löper fibern rakt genom det tänka poolområdet.

Vi behöver således flytta fibern innan vi börjar gräva men vår fiberleverantör IP-Only kan inte svara på en enda praktisk fråga utan att man registrerar ett teknikerärende a' 750 kr/timme, där restiden räknas.

Det skulle med andra ord sannolikt kosta minst 1 500 kr bara att förstå våra möjligheter till alternativ dragning för att kringgå poolen.

Sedan med sunt förnuft och lite Googling räknar vi med en kostnad över 20 000 kr för att lägga den nya fibern.

Ett alternativ som finns är att sätta upp Fixed Wireless Broadband, dvs. montera upp en antenn på huset, riktad mot närmaste mast för bästa mottagning.

Det skulle kosta enl. Telenor endast 1 290 kr för antenn med installation av tekniker, samt en 4G router.

Abonnemangskostnaden skulle vara den samma dvs. 499 kr/månad men bandbredden endast 20-50 Mbit.

Vi har idag 250Mbit/s med fibern.

Antennen skulle vara 5G förberedd och de räknar med att ha 5G tillgängligt i vårt område redan nästa år. Routern kommer behöva bytas ut dock och abonnemangspriset kan ev. förändras.

Vi jobbar hemifrån heltid, kollar på Netflix regelbundet, lyssnar på Spotify och har två barn som gärna kollar på YouTube.

Frågan nu är, finns det någon anledning att investera mer än 20 000 kr i att behålla fibern eller är det, som det känns just nu, uppenbart läge att ta steget in i framtiden och köra helt trådlöst.

En bonus vore naturligtvis att helt slippa oroa sig för ev. framtida omplaneringar av tomten, utan kabel kan vi ju gräva hur vi vill.

Synpunkter välkomnas varmt, vi börjar gräva om 3 veckor.

Tacksam för svar //Joakim m. fam.

Men va? Hur kan du ens överväga att gå från fiber till trådlöst. Trådlöst är inte framtiden, det är en nödlösning om man inte kan få fiber.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Hellre fiber än pool, alla dagar i veckan.

Tråden riskerar väl tyvärr att utmynna i det vanliga skyttegravskriget mellan fiber och 4G/5G.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Kan ni inte göra allt grävjobb i samband med grävning för poolen, sen får IP-oblygt komma ut och blåsa in en ny i det gamla röret istället för det nya? Ni behöver ju inte gräva ner till frostfritt så det kör gå fort.
 
  • Gilla
NumerOneQ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.