Jag måste säga att Ljusbåge har tänkt igenom saken. Det är väl endast ett datorgolv som skulle klå en sådan installation.

Om man nu vill ha en datorhall vill säga. ;)

Det är ju ingen konst att vräka på med massor med rör/dosor/uttag/centraler/kralliga UPS om budgeten är obegränsad OCH om man verkligen kommer att ANVÄNDA dessa rör etc en dag.

Annars är det ett slöseri av format.

God ingenjörskonst handlar om kloka avvägningar, inte att maxa alla system bara för att det kanske är "bra att ha".

Mitt råd till TS skulle vara att göra en realistisk bedömning av hur olika rum kommer att användas, vilka typer av maskiner som kommer att vara anslutna och vilken bandbredd dessa kommer att kräva.

Extrapolera det som händer idag 10-20 år framåt:

- Läsplattor och smartphones kommer att ta över 90% av surfandet från datorerna
- INGEN kommer att acceptera kablar. USB dör, laddar gör man på natten, vem accepterar en ENDA kabel till sin portabla multimediagrunka?
- TV ersätts av video on demand och mediaservers, DÄR är det BRA med kabel!
- Musik streamas trådlöst från någon server till portabla enheter (typ Sonos)

Nätverksuttag i varje rum kommer att vara lika användbart som telefonjack om 20 år.

Så, tänk efter och dimensionera klokt. Lägg sedan pengarna som blir över på iPads till hela familjen!
 
mycke_nu skrev:
...Lägg sedan pengarna som blir över på iPads till hela familjen!
Hörrududu! Det där är min replik! :D

Annars anser jag att du har fel angående att allt skall vara trådlöst. Det som är stationärt skall naturligtvis vara trådbundet. På så sätt maximerar man den trådlösa kapaciteten till det somkräver trådlöst.
 
Johan Gunverth skrev:
Hörrududu! Det där är min replik! :D
HeHe! :D

Johan Gunverth skrev:
Annars anser jag att du har fel angående att allt skall vara trådlöst. Det som är stationärt skall naturligtvis vara trådbundet. På så sätt maximerar man den trådlösa kapaciteten till det somkräver trådlöst.
Jag skrev ju det.. :)

mycke_nu skrev:
..
- TV ersätts av video on demand och mediaservers, DÄR är det BRA med kabel!..
 
mycke_nu skrev:
HeHe! :D



Jag skrev ju det.. :)
Ja, jävlar. En Oppigård för mycket i blodet.
 
mycke_nu skrev:
Jag måste säga att Ljusbåge har tänkt igenom saken. Det är väl endast ett datorgolv som skulle klå en sådan installation.

Om man nu vill ha en datorhall vill säga. ;)

Det är ju ingen konst att vräka på med massor med rör/dosor/uttag/centraler/kralliga UPS om budgeten är obegränsad OCH om man verkligen kommer att ANVÄNDA dessa rör etc en dag.

Annars är det ett slöseri av format.

God ingenjörskonst handlar om kloka avvägningar, inte att maxa alla system bara för att det kanske är "bra att ha".

Mitt råd till TS skulle vara att göra en realistisk bedömning av hur olika rum kommer att användas, vilka typer av maskiner som kommer att vara anslutna och vilken bandbredd dessa kommer att kräva.

Extrapolera det som händer idag 10-20 år framåt:

- Läsplattor och smartphones kommer att ta över 90% av surfandet från datorerna
- INGEN kommer att acceptera kablar. USB dör, laddar gör man på natten, vem accepterar en ENDA kabel till sin portabla multimediagrunka?
- TV ersätts av video on demand och mediaservers, DÄR är det BRA med kabel!
- Musik streamas trådlöst från någon server till portabla enheter (typ Sonos)

Nätverksuttag i varje rum kommer att vara lika användbart som telefonjack om 20 år.

Så, tänk efter och dimensionera klokt. Lägg sedan pengarna som blir över på iPads till hela familjen!
Råden jag ger är inte tagna ur luften för skojs skull. Jag håller på och bygger ut mitt hus, vilket jag skrivit om i andra trådar. Jag har dragit rör till datauttag och UPS-uttag EXAKT som jag ger tips om.

Som exempel på användning av rör kan jag berätta att jag lägger nu in vattenburen golvvärme i några rum. Då kom jag på att jag behöver en termostat i rummen. I ett par av rummen är detta lätt ordnat då jag kan borra i nya dosor från andra sidan väggen i ej ännu färdiga rum. Men för att rum passade det utmärkt att använda ena data-röret till denna termostatkabel. (Ja det finns sladdlösa termostater, men det vill jag inte ha.:p)

Bygger man ett hus så är några dosor med VP-rör i skitsumma i sammanhanget. Även om rören i endast ett rum kommer till användning under 20 år så är det värt det att slippa fräsa upp den väggen och fuppla med flexslang, senildosor, sågspån och gipsdamm.

Och dyr UPS behöver man inte köpa med en gång. Budget-UPS består av tre saker, bilbatteri, batteriladdare och en konverter för 12V till 230V. Dessa tre saker kan användas var för sig på annat håll så det är inte bortkastade pengar.

Hur framtiden ser ut vet ingen, men det är rolig att spekulera i. När Öresundsbron byggdes lade man med en fiberkabel med x antal (minns inte exakt antal) fibrer i. Mer ville man inte kosta på för det var så oändligt med kapacitet i denna fiberkabel och ingen skulle ha detta behov av kommunikation under överskådlig tid. Bron var knappt färdigbyggd förrän man fick dra flera nya kablar med mängder av fibrer i. Så var det med den visionen.:rolleyes:

Dina visioner om läsplattor och video on demand kanske slår in, men jag tycker de mer liknar en önskelista från telekombolag/upphovsrättsinnehavare/staten.

Jag hur just kopplat in min tredje skärm till datorn, en på högkant stående LG-skärm 1080x1920 för att kunna läsa pdf, datablad och dokument m.m. utan att behöva scrolla som en galning. Glöm att utföra motsvarande på en handflatestor surfplatta.
Men det är möjligt att 90% av surfandet kommer att ske via en surfplatta, men det säger nog mer om användaren och utbudet. Skall man kunna jobba effektiv behövs rejäla doningar.

Men jag håller med dig om att TS måste tänka igenom sin situation och göra en bedömning av vad han tror/vet att han behöver.

Men väg också in det som är bland det svåraste att väga in, nämligen att allting ständigt förändras. Det enda man kan vara säker på är att morgondagen inte ser ut som idag. Och med det sagt så bör man i alla fall inte utgå ifrån att det blir på ett visst sätt utan hålla flera möjligheter öppna.
 
Och därmed blir det just rör och dosor man kan satsa på att skicka in. Vanlig standarddosa har ju just varit standard så där passar tillbehören rätt bra.
 
mycke_nu skrev:
Du borde skaffa dej en Mac så kan du surfa i TV-soffan hela kvällen utan några som helst trådar. Erkänn att det är därför du köpte en platta! :p
Nej, jag tänkte att jag skulle läsa PDF.er (forsk. artiklar) på den, men jag är missnöjd. Skärmen är inte bra nog (det är en android archos 110 inte en Ipad). Nu var det inte jag som betalade så det är OK, men ändå. :)

Dessutom så hade den inte passat så bra till surfning. Utan tangentbord inget inläggsskrivande på byggahusforum (skriver det här från min laptop på TV-soffan, och den har både ström och ethernet från uttaget som bara är dryga metern bort. :)

Fast det förstås, det är ju inte alla som uppskattar mina långa inlägg. Köp en ipad till mig så skall jag jobba på det. :D
 
S
Varför i hela världen skulle någon rekommendera cat5e i en nyinstallation 2011?
Har jag missat något? Annars finns det ju inga fördelar med cat5e, cat 6 klarar 200mhz jämfört med cat5e 100mhz, snabb priskoll ger 305m cat5e ca 1100 ex moms, cat6 1400ex moms...
 
sad_ant skrev:
Varför i hela världen skulle någon rekommendera cat5e i en nyinstallation 2011?
Har jag missat något? Annars finns det ju inga fördelar med cat5e, cat 6 klarar 200mhz jämfört med cat5e 100mhz, snabb priskoll ger 305m cat5e ca 1100 ex moms, cat6 1400ex moms...
Lättare att dra i befintlig kanalistation. Siames Cat5e funkar i VP16. Cat6 tillför inget nätverkstekniskt för Ethernetbaserad kommunikation som går att utnyttja i hemmiljö. Det spelar alltså ingen roll vad man rekommenderar. Cat 5e eller Cat6.
 
instämmer med johan. Är det trångt så tar man 5E. Finns det gott om plats så blir det 6 eller 6A beroende på vad man får för pris
 
Cat hit o dit. Det viktiga är väl ändå en rymlig kanalisation, så kan man ju sen dra i vad som är bäst just då eller byta upp sig någon gång i framtiden.
 
S
Ja, visst befintlig kanalisation, men nu snackar vi ju nybygge. Varför skulle man sätta in cat5e istället för cat6/cat6a? visst idag är det ingen skillnad i hemmiljö men det är ju något framtidssäkrat
 
sad_ant skrev:
Ja, visst befintlig kanalisation, men nu snackar vi ju nybygge. Varför skulle man sätta in cat5e istället för cat6/cat6a? visst idag är det ingen skillnad i hemmiljö men det är ju något framtidssäkrat
Lika mycket eller lite framtidssäkra, hur man nu ser det. :)
Har man fått Cat5e installerat behöver man inte vara ledsen. Snarare tvärtom. Det blir en billigare installation i många lägen.

http://techresearch.intel.com/ProjectDetails.aspx?Id=143
 
Johan Gunverth skrev:
Lika mycket eller lite framtidssäkra, hur man nu ser det. :)
Håller med, det känns som om man pressat teknologin så långt det går. Det lär bli svårt att öka hastigheten ytterligare en faktor 10.

Nästa steg måste bli något helt annat, troligen fiber, och då kommer det att räcka med 5 mm kanalisation Eller så.
 
Håller med, det känns som om man pressat teknologin så långt det går. Det lär bli svårt att öka hastigheten ytterligare en faktor 10.
Egentligen vill jag hålla med dig, det finns bara så mycket man kan göra med koppar. Å andra sidan så sade man det när man låg på 10Mbit också, och på 100Mbit.

Det är ungefär som med elektronik. Man har överträffat vad man tidigare trodde var möjligt på kisel många gånger om. För 20 år sedan trodde man gränsen snart var nådd och att man skulle behöva gå över till tex GaAs, men vi sitter fortfarande med kisel.

Så, jag är nog inte riktigt beredd att förklara kopparn som död än, trots att jag tror att vi börjar komma nära gränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.