Hej
Jag ska bygga hus och hade tänkt att iställe för att ha CAT6 eller 5 sätta ditt fiberkabel men en mediaconverter (fiber2home) i varje ände där jag behöver.
Fiber är redan draget till tomten. Huset ska börja byggas i slutet av mars.
Fiber leverantör är svensk infrastruktur AB.
I den fiber som SIAB installerat kan jag få TV, Data, Telefoni.(Tripelplay) .Har mailat de men de har inte svarat än.
Innan jag köper fiberkabel(Cabeltronic har en 10 m fiberkabel med kontakt för 700:-+moms) Vad måste jag tännka på?
Fibet patch?
Fiberswicht?
Tack för hjälpen
 
Spontant känns det väldigt mycket overkill med fiber i husnätet.. Det är ju inte trådarna ut till varje uttag som lär bli flaskhalsen i ett gigabitnät. Undantaget skulle väl vara om du hade ett subnät i ett annat hus där du ville ha en separat patchpanel.
 
Overkill i högsta divisionen!
Cat5e/Cat6 räcker i ett hem för överskådlig framtid. Lägg krutet på kanaliseringen istället. Ordentligt med rör i väggarna och gärna lite extra på strategiska platser. Kommer det ett teknikskifte om 5-10 år är det bara att rappa ur kablaget och drar med ny standard.
 
Du tjänar ju inget på att ha fiber i huset. Allt blir mycket dyrare utan att du får högre hastighet. Det är bara om du vill ha en intern förbindelse i huset med högre hastighet än 1 Gbit/s som det är någon vits med fiber. Det finns inga "normala" datorprylar som använder högre hastighet än 1 Gbit/s.

Med CAT6 kan du vid patchpanelen enkelt välja om ett uttag ska vara för data eller telefoni.

/Hasse
 
man kan nå 10Gbit över koppar idag (Cat 6A), jag tror det kommer att räcka ett tag framöver.
priset på en anständigt 8 portars fiberswitch betalar troligen en komplett kopparinstallation så jag anser inte att det är ekonomsikt försvarbart att bygga ett fibernät i ett hem.
Förbindelser mellan byggnader, ja tack. Fiber är jättebra som åskskydd men i byggnaderna så rekommenderar jag koppar.
Däremot är det omöjligt att få för mycket dosor och rör.
 
Kan bara instämma. Det är kanalisationen som är investeringen. Tänk extra noga på var du vill ha *möjlighet* till uttag. Dra många stora rör till en central punkt (stjärnnät), med stora snälla böjar så kan du var det lider dra in vad du vill i dem.

Kablarna/fibern eller vad det nu är de är att betrakta som utbytbara. Det är kanalisationen som ägarna måste leva med så länge huset står där. Med bra kanaler är det bara att dra om när andan faller på.

Och som sagt. Jag känner *ingen* som dragit ett fibernät hemma. Och då känner jag (och är väl själv om sanningen skall fram) ganska många supernördar. :)
 
S
Fundera inte ens på fiber.
Som någon skrev tidigare, satsa på cat6a så har du möjlighet till 10gig.... (kanske mer i framtiden) fiber gör bara att du får ett helsike att koppla in utrustning och du kommer få installera ett gäng fiber-koppar konverters som drar ström, kostar pengar och kan gå sönder.
Jag jobbar med servrar och switchar och har aldrig sett ett fiberanslutet klientnät...
 
Det har jag iofs gjort men då har det antingen rört sig om industri med mycket svåra signalförhållanden eller anläggningar där magnetfältet från en TP kabel är oacceptabelt.
Jag tippar dock på att det har gällt mindre än hundra uttag totalt under ca 20 år.
 
Nu vet jag inte hur stor plånbok trådskaparen har, för det är det som är avgörande.
Om det nu finns pengar i tillräcklig mängd skulle jag inte tveka ett ögonblick på att dra fiber i ett hus.

Naturligtvis måste alltid rör och kanaler planeras och dras oavsett vilken teknik man sen använder.
Nu kan man i och för sig dra en tunn 1-mm-fiber bakom nån list eller så om man glömt ett rör nånstans, så det är på sätt och vis lättare att dra fiber snyggt och diskret efteråt.

Jag skulle gärna ha en fibersvets, kostar ca 50,000:-.
Fibersvansar kostar väl för 30-100:- per st.
Fiberuttag går väl på ett par hundralappar per st.
En bunt patchkablar på ett par meter behövs också.
Alla datorer förses med nätverkskort för fiber, undvik konverterare så lång det går.
Vanlig multimode-fiber kan man normalt dra 1 - 2 km utan problem.
En fiberswitch för några tusenlappar behövs också.
En enkel test-fiber-laser-lampa kostar väl nån tusenlapp.

Så för 60,000- 70,000 kr får man ett bra fibernät hemma.
Man slipper jordslingor, potentialskilnader, åskproblem, strörningar m.m.
 
S
Ljusbåge skrev:
Nu vet jag inte hur stor plånbok trådskaparen har, för det är det som är avgörande.
Om det nu finns pengar i tillräcklig mängd skulle jag inte tveka ett ögonblick på att dra fiber i ett hus.

Naturligtvis måste alltid rör och kanaler planeras och dras oavsett vilken teknik man sen använder.
Nu kan man i och för sig dra en tunn 1-mm-fiber bakom nån list eller så om man glömt ett rör nånstans, så det är på sätt och vis lättare att dra fiber snyggt och diskret efteråt.

Jag skulle gärna ha en fibersvets, kostar ca 50,000:-.
Fibersvansar kostar väl för 30-100:- per st.
Fiberuttag går väl på ett par hundralappar per st.
En bunt patchkablar på ett par meter behövs också.
Alla datorer förses med nätverkskort för fiber, undvik konverterare så lång det går.
Vanlig multimode-fiber kan man normalt dra 1 - 2 km utan problem.
En fiberswitch för några tusenlappar behövs också.
En enkel test-fiber-laser-lampa kostar väl nån tusenlapp.

Så för 60,000- 70,000 kr får man ett bra fibernät hemma.
Man slipper jordslingor, potentialskilnader, åskproblem, strörningar m.m.
och du får en massa andra problem med skitiga kontakter glapp osv. Fiberkabel är mycket känslig för skarpa böjar, du kan alltså inte göra 90* kurvor. Fiberkabel är inte alls så supertunn som alla tror, själva fibern är tunn men den dras aldrig oskyddad.
Inte en chans att jag skulle dra fiber, ens om jag hade obegränsat med pengar. Hur ska jag koppla in min laptop? Ipad? Wifi router? Mefiaspelare? Osv, osv...
Vad ska jag med mer än 10gbit till? 10gbit är 1 250mb/sekund! Hårddiskarna idag klarar inte ens att maxa 1gbit...
Det finns flera skäl för fiber, som redan nämnts, de största är: högre hastighet än 10gbit, avstånd längre än 100m, elektromagnetiska störningar, avlyssningssäkerhet(fiber är nästan omöjlig att avlyssna till skillnad från kopparnät som tom. Kan avlyssnas med parabol
 
S
Kolla också på vad 10gbit switchar, nätverkskort och övrig utrustning kostar och jämför 10gbit koppar med fiber....
 
Skulle vara kul att få höra lite om vilka applikationer det finns som skulle behöva Gb-hastigheter i ett HELT hem.

Må hända att man som jag har några web- och mediaservers förbundna med Gb-kabel i ett hörn, men hela huset?

Det trådlösa här hemma levererar typiskt 175 Mbit/s vilket räcker MER än väl även när fem personer sitter vid sina laptops och surfar eller ser på filmer i 300 m2 kåk.

Att man skall vara hänvisad till att surfa där det finns ett nätverksuttag är ju ett så gammalmodigt koncept att man blir alldeles trött bara av att tänka på det. q(;^;)p Någon som vill byta sin mobil mot en Dialog?

För mej är det därmed riktigt svårt att motiviera kabel/kanalisation överhuvudtaget så väl idag som i framtiden.

OK, hoppa på mej nu bakåtsträvare! :D;)
 
Tack för alla svar. Jag börja få mer kött på benen. Klar att pengar har betydelse men jag tänkte att med fiber skulle huset vara framtidssäker.Just nu lutar åt CAT6 (cat7 finns den?)
Fiber går att köpa färdig med kontakter, 10 eller 15m och kostar ungefär 700:- st.
Hade räknat med att expendera 20.000:- på hela nätverket. Så jag måste kanske räkna om?
Tack alla för hjälpen
 
sad_ant skrev:
Kolla också på vad 10gbit switchar, nätverkskort och övrig utrustning kostar och jämför 10gbit koppar med fiber....
Nu var det ju i TS hem det var frågan om. Inte en serverfarm.
Finns ingen vettig människa som 10Gbit hemma. Helt onödigt i och med att det inte finns några tjänster i hemmet som skulle behöva 10GBit.
 
ljud2 skrev:
...Just nu lutar åt CAT6 (cat7 finns den?)...
Tro mig; du kommer att vara 100% nöjd med Cat5e. Det finns idag ingen ändutrustning som kräver mer. Cat6 är i princip lika billigt att installera, men Cat7...nja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.