hantverkare1 skrev:
Klart att det funkar men en kap&ger för 199 kr är snabbare och bättre
Klart att det är, därav mitt tidigare förslag på en KAPEX.
 
Tänkte inte på något speciellt snickeri. Utan du skrev i inlägg 6 "sånksåg ser jag ingen nytta med. blir lika bra om man kan hantera en vanlig cirkelsåg" sedan i inlägg 13 "snörslå eller penna. men jag väl säkerligen kapa många fler meter med cirkelsåg". Och då tolkar jag det som om du sågar på fri hand. efter som du inte svarat på det som daniel skrev i inlägg 12 "Sbh: lika rakt m cirkelsåg som m sänksåg? Menar du cirkelsåg på skena då?"

Och då undrar jag om du verkligen vet vilken precision det blir med en sänk såg på skena. För jag tolkar det som om du inte vet det. Efter som du jämför att såga på fri hand blir lika bra som att såga med sänksåg på skena vilket inte är fysiskt möjligt.
Så jag undrar verkligen Men min undran är ju baserat på en massa tolkningar vilket aldrig är bra därför frågar jag.

Hoppas du orkar svara så jag sliper tolka saker viket inte är bra.

Pär
 
S
pär h skrev:
Tänkte inte på något speciellt snickeri. Utan du skrev i inlägg 6 "sånksåg ser jag ingen nytta med. blir lika bra om man kan hantera en vanlig cirkelsåg" sedan i inlägg 13 "snörslå eller penna. men jag väl säkerligen kapa många fler meter med cirkelsåg". Och då tolkar jag det som om du sågar på fri hand. efter som du inte svarat på det som daniel skrev i inlägg 12 "Sbh: lika rakt m cirkelsåg som m sänksåg? Menar du cirkelsåg på skena då?"

Och då undrar jag om du verkligen vet vilken precision det blir med en sänk såg på skena. För jag tolkar det som om du inte vet det. Efter som du jämför att såga på fri hand blir lika bra som att såga med sänksåg på skena vilket inte är fysiskt möjligt.
Så jag undrar verkligen Men min undran är ju baserat på en massa tolkningar vilket aldrig är bra därför frågar jag.

Hoppas du orkar svara så jag sliper tolka saker viket inte är bra.

Pär
så klart har jag använt kap med skena. å det är för mycke jobb.
skulle jag börja med möbelsnickeri mer så skulle jag nog köpa en såg med skena.
nog kan du lägga ett långpass på mina snitt och inte se en ljusspringa.

tycker det är lite overkill att ta fram en skena när jag sätter vägg eller golvskiver.
 
S
dock har jag jobbat med både yngre och äldre som måste ha skena eller att ha något att såga mot.
jag skulle rekommendera hemmabyggare att använda sig av ett stöd. men sänksåg?
 
Såga rakt är ju inte någon större konst, men att få snitten på rätt ställe är svårare. Att vi hobbyhantverkare behöver mer hjälp, tex av en sänksåg tycker jag är uppenbart.

Jag vill ändå be SBH att svara på frågorna jag ställde i inlägg #23.
 
S
mattiasp skrev:
Såga rakt är ju inte någon större konst, men att få snitten på rätt ställe är svårare. Att vi hobbyhantverkare behöver mer hjälp, tex av en sänksåg tycker jag är uppenbart.

Jag vill ändå be SBH att svara på frågorna jag ställde i inlägg #23.
varför nyfiken på märke? det är hur man använder verktygen som är viktigast
 
Eftersom du säger att vissa fabrikat är för dyra i förhållande till kvaliteten, vill jag veta vilka andra fabrikat som du anser vara mer prisvärda. Det är väl inte en orimlig begäran?
 
Om man i stället för att hänga här, övade sig på att använda verktygen man faktiskt har skulle hantverksskickligheten öka markant. Det handlar ju, som tidigare påpekats, inte om vad man har.. utan vad man gör med det man har.

Inga problem att såga rakt med en cirkelsåg och anhåll/mothåll om det är vad man har tillgång till.
 
S
mattiasp skrev:
Eftersom du säger att vissa fabrikat är för dyra i förhållande till kvaliteten, vill jag veta vilka andra fabrikat som du anser vara mer prisvärda. Det är väl inte en orimlig begäran?
så du tycker inte att festool är lite väl dyrt??
 
Du tänker alltså inte svara på frågan? Jag tror att du bara trollar!
 
S
mattiasp skrev:
Du tänker alltså inte svara på frågan? Jag tror att du bara trollar!
jag vet inte ens vad det är.
då jag är yrkesman så köper jag gärna dewalt,hilti,makita köper även fein
 
S
men glömde när jag köper cirkelsåg så tar jag gärna en hitachi
 
Men detta var en rolig tråd en som uppenbart inte har några verktyg och knappt vet vad han skall köpa. Han skall renovera två lägenheter och ställer frågan om ett fabrikat och inte vad man behöver. Det allra roligaste verkar var att han tänker lägga en förmögenhet på slipmaskin med dammsugare, för målningsarbete jag undrar vad som skall renoveras egentligen? Själv har jag en nära bekant som skall renovera ett orört radhus som är 30 år, hon började med att köpa ett nytt överkast på Ellos
Sedan dyker den sedvanliga diskussionen upp om vilket fabrikat och sist men inte minst, sänksåg med skena vs cirkelsåg. Kapa OSB eller golvspån är väl nästan det enda som man öht behöver en cirkelsåg till. SBH helt rätt påpekar det behövs endast en rak bräda eller den raka sida på redan kapad skiva om man måste följa något. Sänksåg med skena använder man när det är frågan om kapa synliga saker dörrblad bänkskivor i kök och andra finsnickerier etc annars är det överkurs. Behovet av, är som sagt helt beroende på vad som skall göras men byggerman så är en ordentlig kap och klyvsåg det som är mest användbart som god tvåa är det en kap och gersåg, därutöver är det sticksåg och till rivning är Tigersåg oslagbart. Vilket märke och fabrikat skall man välja ja givetvis bra kvalitet men det är också en avvägning vad man tror sig att göra i framtiden. För en maskinpark för stora belopp som står och samlar damm är ingen betjänt av. För finns det behov av större dyrare investeringar av maskiner så överväg att hyra för det blir billigast i längden när det gäller hempul.
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
P
jag personligen skulle köpt en TS55 REBQ (inte batteriversionen) och även köpt cms bordet .. då kan man både köra på skena och i bord när det behövs (klyva list tex)... om det nu ska gå snabbt och man har 50k i budget..
 
SBH skrev:
jag vet inte ens vad det är.
då jag är yrkesman så köper jag gärna dewalt,hilti,makita köper även fein
Tack så mycket! När det gäller Hiltis och Feins prisvärdhet så har jag en annan uppfattning än du.

Jag har för övrigt sett inredningsjobb utförda av byggnadssnickare, och det är uppenbart att de inte har använt sänksågar, fräsar eller kexmaskiner. En vanlig kommentar är "Det där får målaren trolla trolla bort". Det gäller givetvis inte alla byggnadssnickare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.