S
ceson skrev:
När det gäller dammupptag så har ingen av mina cirkelsågar någonsin presterat i närheten av sänksågen trots dammsugare, men jag har nog inte haft maskiner med optimalt dammupptag heller:)
Att försöka och ha tungan i rätt mun och köra sågen efter linje och att försöka komma i närheten av resultatet med skena är nog inget för mig, men jag är imponerad av dom som klarar av detta.

Begagnade Festool är det vad jag förstått ett bra sug efter om man nu skall avveckla maskinparken när jobben är klara och det är ju ett plus och bör generera ett hyfsat andrahandsvärde.
tyvärr men jag har inte så mycket för festool. varken sängsåg eller andra maskiner.
jag har väl en bra dammsugare, för det brukar va soprent
 
SBH Du är modig du som vågar säga nej till allsmäktiga festool på detta forum :).

Fast det hela handlar väl egentligen om vilken tolerans man behöver.

Men jag blir ändå lite nyfiken när du säger "snörslå eller penna" Då tolkar jag det som att du sågar på fri hand efter en linje. Min fråga är då, Vet du har pass rakt det blir med en såg på skena alltså det sågade snittet på en meter vad det har för tolerans. Och jämför du det med sågning på fri hand?



Förövrigt tycker jag Ts gör rätt som köper bra maskiner och verktyg från start. Det är en dröm för väldigt många att kunna slanta 50 lax för X antal maskiner. Jag är iallafall lite avis.

Pär
 
S
festoll är ju inte värst bra. bara ett märke med dyra priser
 
För mig är drömmen inte maskinerna, utan att ha tid att renovera två lägenheter. Inga tvååringar som pockar på uppmärksamheten där inte! :)
 
S
får jag fråga om ni har olika storlekar på era cirkelsågar.
jag har en 160mm och en 270mm
 
Hemmakatten
Utan att egentligen kunna något om verktygsmarknaden så noterade jag att målaren när han var här sist, ett år sedan, hade införskaffat väggslip med dammsugare. Hans tidigare 15 år eller så hade uppenbarligen gått bra med handslipning, dammsugning och avtorkning (han är iofs nästan 2meter lång) och inget att klaga på för mig som kund. Mycket noggrann målare både med och utan väggslip. Hänger nog snarare på hantverksskickligheten.
 
Om man tycker det blir "lika bra" med en cirkelsåg och snörslå som med en sänksåg då har man aldrig provat en sänksåg. Sen kanske det blir tillräckligt bra (men det är en annan sak).
 
En riktigt van och duktig hantverkare kan göra fantastiska resultat med enkla verktyg, men vi andra får nog hålla oss till sänksåg om det skall sågas rakt och på rätt ställe. Jag är nyfiken på vilka fabrikat av elverktyg SBH använder, som har ett högt prestanda/pris-förhållande. Kan vi få några tips?

ETA: Mina handklingor har måtten Ø135 mm, Ø165 mm, Ø185 mm.
 
Redigerat:
Kapex för lister och olika typer av kapningar, visst funkar det med sänksågen men fan så mycket mer jobb.
Klyvning går alldeles utmärkt med sänksågen.
 
Mieron skrev:
Kapex för lister och olika typer av kapningar, visst funkar det med sänksågen men fan så mycket mer jobb.
Klyvning går alldeles utmärkt med sänksågen.
Såga lister med en sänksåg???
 
Ja det är ju alla gånger bättre med en sänksåg än med en hammare iaf.

Som sagt, det funkar fint med sänksåg men det tar ju en hel del arbete och tid att göra varje kapning.
 
Mieron skrev:
Ja det är ju alla gånger bättre med en sänksåg än med en hammare iaf.

Som sagt, det funkar fint med sänksåg men det tar ju en hel del arbete och tid att göra varje kapning.
Klart att det funkar men en kap&ger för 199 kr är snabbare och bättre
 
S
det kan ju till och med bli farligt om du kapar lister med sänksåg/cirkelsåg
 
SBH skrev:
festoll är ju inte värst bra. bara ett märke med dyra priser
Du är rolig du :D


Och sedan undrar jag fortfarande se inlägg 17
 
S
pär h skrev:
Du är rolig du :D


Och sedan undrar jag fortfarande se inlägg 17
tolerans och tolerans.
du menar om man använder kapade i snickeri noggranhet? (möbelsnickeri)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.