bonnier skrev:
Det var det jag försökte säga, kanske på ett krångligt sätt. Att du tycker vissa saker är självklara nu kan ju bero på vad föregångare har "forskat fram" för länge sedan, utan att du vet om att det är så eller finns en gammal "filosofi", eftersom vissa av de metoderna har blivit praxis i dag.

Sen att det skapas trender och man då skakar fram gamla filosofier ur garderoberna eller skapar nya som passar trenderna är väl till mångt och mycket ett marknadsföringsgrepp för att tjäna in kosing. En fördel kanske är att man kan få ett namn på trenden så att folk vet vad som pratas om.
Bra skrivet! Jag håller med till punkt och pricka.
 
johan77 skrev:
Lägg till smärre politiskt korrekta nedvärderande kommentarer och lustiga anekdoter från skribenterna ovan och jag ifrågasätter åter igen vad det tillför i en diskussion om feng shui, eftersom själva intresset för feng shui förmodligen åtminstone delvis bygger på en öppenhet för alternativ b?
Antar att du syftar på min berättelse om rutgängaren? Det är väl en i sammanhanget högst relevant historia, Harriet hade just nämnt att hon funderade på att ta dit en liknande person, just för att kolla upp Currylinjer. Naturligtvis menar jag inte att för att min kille bluffade måste hennes rutgängare också göra det, men det kan kankse vara ett tips till Harrieth om hur hon kan testa sin rutgängare om hon vore intresserad av att veta hur det verkligen ligger till.

Och jag måste även påpeka att det inte bara är vetenskapen som inte kan upptäcka existensen av sagda linjer, även människan går bet. Inte ens rutgängarna klarar att hitta dessa linjer, vilket demonstreras tydligt av att de aldrig någonsin är överens om var linjerna går.

Men visst, ska man hårddra det så kan man aldrig motbevisa linjernas existens, lika lite som man kan motbevisa existensen av osynliga elefanter. Men det finns kanske ingen anledning att tro på någotdera.
 
Feng Shui :D
Ja det känns som buffel å båg, men va sjutton låter ju lite kul.
Berätta hur det har gått för dig.
 
För er stackare som verkar ha problem med annat än den amerikanska kulturen får gärna hålla er till den. Jag personligen kan bara intyga att FS-kunskap hjälper till att skapa ett harmoniskt hem och liv utan att jag för den skull skulle vara extrem eller "troende".

Om jag inte missminner mig finns det två större skolor kring FS. Den ena har ursprunget från den platta delen av Kina och där använde man väderstrecken i sina teorier. Den andra skolan kommer från de mer kuperade delarna av Kina och där använder man sig av kuperingen och landskapet form i sina teorier.

I de flesta fall är det enklare och mer naturligt att använda sig av kuperingen och landskapet när man använder FS i Sverige.

När det gäller invändigt i bostäder jobbar nog de flesta FS-konsulter med Baguan som utgångspunkt för att få en harmonisk inredd bostad. Baguan kan användas på hela bostaden eller bara rum för rum för de som inte vill gå hela vägen.

Nu är det som många redan sagt i tråden väldigt mycket sunf förnuft det handlar om. Vilket ju är jättebra så vi alla blir lite uppmärksammade på de mest simpla grejer som är lätt att missa i dagens köpstress och minimalistiska inredning.

Någon nämnde i tråden att säkert skulle en traditionell inredare i Sverige klara av att göra det minst lika bra. Jovisst men det finns också många som uppbarligen saknar färg och ljuslära och hur de påverkar våra sinnen.

Gör valen som DU mår bra av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.