OlaF skrev:
:D Klockrent att slänga in GI-bantning i den listan. En eloge.
Den bjuder jag på. :)
 
Det finns många teorier och jag vet inte om det stämmer men det där med currykryss är lite märkligt ändå.
"Currylinjer skall enligt de som tror på jordstrålning finnas med cirka 4 m mellanrum och gå i diagonal riktning jämfört med väderstrecken. På de platser där Currylinjer möts bildas så kallade Currykryss. I dessa ska det enligt anhängarna av teorin vara farligt att sova eftersom man då kan drabbas av allehanda sjukdomar."
Det sägs att katter lägger sig i kryssen och att myrorna bygger sina stackar där.
För att mäta ut var kurrykryssen finns använder man sig visst av två L-formade metall trådar.
Jag har också hört, av en som tror på detta fenomen, att husknutar på gamla hus oftast är i currykryss....
är lite sugen på att be henne mäta runt mitt hus från 1889......men vi får se!
 
Vad är det som är märkligt med currykryss menar du? Att folk tror på dem fast det är så uppenbart att de inte finns..? :)

Det har gjorts en hel del tester där rutgängare har fått gå och mäta upp sagda linjer. Inte två rutgängare har varit överens om var linjerna gick, och dessutom kunde det skilja var en och samma rutgängare hittade linjer om man testade personen igen efter en tid.

Vad det gäller diskussioner och fakta om sådana här saker så rekommenderar jag Föreningen Vetenskap och Folkbildning, och även deras forum.

Som en liten parentes kan jag nämna följande historia: När jag skulle gräva en brunn på mitt torp fick jag tag i en gammal gubbe med grävmaskin som hade grävt brunnar i hela sitt liv. Dock vägrade han sätta skopan i jorden om inte en klykgubbe han kände gick med slagruta först och berättade var han skulle gräva. Så jag tog dit sagda lirare med klykan och lät honom gå och hitta linjer på alla möjliga håll. På förhand hade jag antytt för klykgubben var jag helst ville ha brunnen (väl medveten om att man hittar vatten i princip var som helst om man gräver tillräckligt), och hör och häpna, det starkaste krysset var just där. Vilken tur.

Han hade lagt ut träbitar på gräset som markörer när han hittade linjer, och för att testa honom lite så flyttade jag dem några meter här och där med foten när han inte såg. Vid nästa passage med klykan vek den ner vid träbitens nya ställe istället för på samma ställe som förut. Han demonstrerade också att husets knutar och murstock stod på kryssen. Jag tror faktiskt att han trodde på det själv, vilket är ett väldigt sorgligt självbedrägeri.
 
Ni som låter er världsbild inskränkas till den västerländska vetenskapens kanske ska posta någon annanstans?
 
Varför det?
 
Alla har rätt att ha en egen åsikt.
men...
Feng Shui är en mer än 3000 år gammal kinesisk filosofi vars mål är att hjälpa dig till hälsa, harmoni och välbefinnande. Att skapa ett hem för god feng shui innebär att skapa rum som balanserar de fem grundenergier (eld, jord, metall, vatten och trä) som universum enligt feng shui består av.

I Kina finns andra filosofier inom TCM (traditional Chinese medicine),som är ett samlingsnamn för flera sorters traditionella behandlingsformer, såsom Qigong, akupunktur, örtmedicin mfl. TCM bygger också teoretiskt i stor utsträckning på läran om de fem elementen och livsenergin Qi.

Jag har den största respekt för kinesernas kunskap och visdom och jag kan inte avfärda något utan att åtminstone ge det en chans.

Jag var i Kina för fler år sedan och fick möjlighet att prova på både akupunktur och ört medicinering och det fungerade.
Så varför ska inte Feng shui fungera?
 
Harrieth skrev:
Alla har rätt att ha en egen åsikt.
men...
Feng Shui är en mer än 3000 år gammal kinesisk filosofi vars mål är att hjälpa dig till hälsa, harmoni och välbefinnande.

...

Så varför ska inte Feng shui fungera?
Du besvarar din egen fråga. Feng Shui är en filosofi (ingen vetenskap), och kan självklart fungera för den som är troende. Placeboeffekten är ju ett vedertaget begrepp, och har även vetenskapligt, kunnat påvisats ha effekt. Om du är intresserad av Feng Shui, och tycker att läran innehåller vettiga idéer, så skall du givetvis anamma den filosofin.

Att du hävdar att du blivit hjälpt av akupunktur och örtmedicinering är inte så kontroversiellt. Jag har för mig att akupunktur kan ha en viss reell effekt (jag är dock inte helt säker). Gällande örtmedicinering så är det inte det minsta kontroversiellt. Det finns massvis av naturliga substanser som har uppenbara hälsopåverkande effekter. Oftast finns det väl konstgjorda substanser som är effektivare, men viss örtmedicinering kan säkert vara ett komplement för den intresserade.

Vad dock jag, och några till i tråden, reagerar över är att det hävdas finnas currylinjer och diverse mystiska energifält. Dessa fenomen har ALDRIG påvisats vetenskapligt och kommer med överväldigande sannolikhet aldrig att göra det heller.
 
det verkar vara få som har praktisk erfarenhet av Feng shui här i forumet. Jag är varken troende eller inte jag är bara nyfiken på om det gör någon skillnad om jag möblerar enligt Feng shui?
Läste att forskning på andra områden ofta bekräftar Feng shui. Till exempel feng shuins tanke om att aldrig placera arbetsplatsen så att du sitter med ryggen åt dörren. Modern arbetsmiljöforskning har kommit fram till samma sak eftersom personer som sitter så ofrivilligt spänner sig och får obehag i nacke och rygg.

Detsamma kanske gäller vid placering av tv-soffan?
Enligt Feng shui så är färgval viktigt och det finns väl ny forskning om det också som bekräftar denna urgamla filosofi?
 
Att generellt nedvärdera gamla "icke vetenskapliga" metoder/filosofier som alltifrån humbug till funkar-det-för-dig-som-tror-så-ok känns lite som tunnelseende. Rent vetenskapligt så borde man ju vara öppen för alla svar och lösningar på ett problem så att de felaktiga kan sållas bort.

Man brukar ju, om det är nåt som visar sig funkar, kommentera det med "det är ju bara sunt förnuft" men det kan väl vara så att många av de tradionella metoderna och filosofierna har under tidens gång blivit just det...vad vi nu kallar nånting för "sunt förnuft". Vad vet vi vad vi om ett antal hundra år kommer att kalla sunt förnuft, som nu för oss är rocket science på högsta nivå.

En hel del av dessa filosofier och metoder har ju forskats fram på sitt sätt och med de metoder som man hade då, och det kan väl också kallas "vetenskap", fast med den tidens mått mätt.
 
Jag har aldrig tyckt om att sitta med ryggen mot ingången eller mot ett fönster eller mitt i rummet och möblerat därefter utan att veta att det är en Feng...filosofi bekräftad av vetenskapliga studier ....
kinesiska inredningsarkitekter är säkert lika duktiga som alla andra som strävar efter ordning och reda i omgivningen.
Det känns bara onödigt att bygga en filosofi kring inredningen, tycker jag.
Men om man inte vet själv vad man trivs med så är ju all hjälp bara positiv.
gaia
 
Visst kan man säkert få ett jätteharmoniskt hem om man inreder enligt Feng Shui. Samma resultat kan man få om man anlitar en duktig inredare. Det är knappast något kontroversiellt i att påstå att vissa handfasta tips kan var till nytta (som t.ex. att inte sitta med ryggen mot dörren). Att dock blanda in kvasivetenskapliga förklaringar, som t.ex. currylinjer, är trams enligt min mening.

Min mening är verkligen inte att nedvärdera vare sig Feng Shui, eller dess anhängare. Jag vill bara påpeka att det är INTE en vetenskap, det är en filosofi. Man har ALDRIG NÅGONSIN kunnat påvisa de "mystiska" delarna av filosofin. Många av de handfasta tipsen funkar självklart, men de är just handfasta tips.

Bonnier, ditt sista stycke uttrycker verkligen pudelns kärna. Självklart är dessa teorier "framforskat" enligt vetenskapliga metoder. Skillnaden är bara, att den vetenskapen är 3000 år gammal. Att man, med dagens vetenskapliga metoder, inte på något sätt kan bekräfta teorierna tycker jag talar för sig självt.
 
Det var det jag försökte säga, kanske på ett krångligt sätt. Att du tycker vissa saker är självklara nu kan ju bero på vad föregångare har "forskat fram" för länge sedan, utan att du vet om att det är så eller finns en gammal "filosofi", eftersom vissa av de metoderna har blivit praxis i dag.

Sen att det skapas trender och man då skakar fram gamla filosofier ur garderoberna eller skapar nya som passar trenderna är väl till mångt och mycket ett marknadsföringsgrepp för att tjäna in kosing. En fördel kanske är att man kan få ett namn på trenden så att folk vet vad som pratas om.
 
För tydlighets skull kanske skall nämnas att jag inte på nåt sätt säger bu eller bä åt nåt specifikt, det är bara egna reflektioner. Det jag resonerar om är traditionella metoder/filosofier i allmänhet, av vilket det finns säkerligen lika mycket skräp som gott. Vad gäller just fengshui och kryddlinjer har jag inte den blekaste aning om :)
 
Raketforskaren skrev:
Att man, med dagens vetenskapliga metoder, inte på något sätt kan bekräfta teorierna tycker jag talar för sig självt.
Tycker du?
Jag tycker det säger att antingen a) energifälten existerar inte eller b) vetenskapen är otillräcklig eller otillämpbar när det gäller att mäta energifälten.

Uppenbarligen blir feng shui inte så intressant om man resonerar enligt alternativ a. Lägg till smärre politiskt korrekta nedvärderande kommentarer och lustiga anekdoter från skribenterna ovan och jag ifrågasätter åter igen vad det tillför i en diskussion om feng shui, eftersom själva intresset för feng shui förmodligen åtminstone delvis bygger på en öppenhet för alternativ b?
 
johan77 skrev:
Tycker du?
Jag tycker det säger att antingen a) energifälten existerar inte eller b) vetenskapen är otillräcklig eller otillämpbar när det gäller att mäta energifälten.

Uppenbarligen blir feng shui inte så intressant om man resonerar enligt alternativ a. Lägg till smärre politiskt korrekta nedvärderande kommentarer och lustiga anekdoter från skribenterna ovan och jag ifrågasätter åter igen vad det tillför i en diskussion om feng shui, eftersom själva intresset för feng shui förmodligen åtminstone delvis bygger på en öppenhet för alternativ b?
Jag röstar på alternativ a!

Jag har bara i all välmening försökt ge mitt synsätt och mina tankar kring Feng Shui. Harrieth, som ställde den ursprungliga frågan, har väl inte krävt att få totalt likriktade svar? Om så dock är fallet, så ursäktar jag mig, och skall hålla snattran framöver.

Mitt tips till Harrieth är att anamma de handfasta tipsen, där finns nog mycket klokt att hämta. Dock är currylinjer och dyl. humbug, enligt modern vetenskap (både väster- och österländsk sådan).

Det har genomförts studier där man har låtit flera olika personer, som påstår sig kunna mäta bl.a. Currylinjer, göra "analyser" av en bostad. Det finns i de allra flesta fall inte en tillstymmelse till konsekvens mellan bedömningarna. Samma person kan också få olika mätresultat mellan olika mätningar i tiden. Vilken bedömning skall man i så fall gå efter när man inreder sitt hem? Tänk om två bedömare ger rakt motsatta besked? Måste man möblera om stup i kvarten, bara för att energifälten har en tendens att flytta sig med tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.