"Great minds think alike." ;)
 
Finurligt! Föredömligt isolerad blir den också ifall strömmen inte skulle vara avslagen. Annars kostar en passdelsnyckel bara 65 kronor om man råkar ha nära till affären.
54800.jpg

Att dina 6A säkringar ryker beror på startströmmen som typiskt är 5-9 ggr högre.

Nu återstår bara att kontrollmäta skyddsjorden, om du inte redan gjort det.

Inkopplingen av den gamla handsken på bilden ovan ser minst sagt märklig ut. Sitter det inte en skyddsledare på ett av stiften?? Men den är väl historia nu.
 
Bo.Siltberg skrev:
...Inkopplingen av den gamla handsken på bilden ovan ser minst sagt märklig ut. Sitter det inte en skyddsledare på ett av stiften?? Men den är väl historia nu.
Instämmer.

Tobbe, om du skall använda befintlig kabel hade det varit bättre/korrektare att använda svart/svart/brun till faserna, gulgrön till skyddsjorden och fimpa den blå (nollan). Då slipper du oroa dig för saker som att "rätt" svart kabel används till jorden.

Vidare är det brukligt att göra jordkablen lite längre än de övriga. Om någon lyckas rycka i kabeln (typ snubbla på den) och skruvavlastningen inte orkar hålla emot så skall jordkabeln vara den sista som lossnar. Detta är extra vikitgt när man har en metallhandske som i ditt fall.
 
Bo.Siltberg: Strömmen går in på gängan till säkringshållaren vilket ur säkerhetssynpunkt verkar riktigt puckat, bättre att dra den till botten. Så det var extra bra med isolerat verktyg. Orkade inte vända på dem, såg ändå till att plocka ur 25 A-säkringarna i skåpet uppströms och dessutom mäta att jag tagit rätt skåp fast jag visste att jag gjort det.

Visst sitter skyddsledaren på stiftet och den svarta som jord. Dessutom den blåa nollan på ett av stiften och en svart avklippt, tänkte aldrig på att mäta om de använt rätt svart...

bygga_bo: Den färgmässigt knasigt kopplade handsken är som sagt historia nu, det är vad jag hittade när jag skruvade isär den. Använde samma kabel men klippte istället bort den blå, använde de båda svarta samt brun till ledarna och gul-grön till jord.

Infästningspunkten för jord sitter längre bak i alla handskar, men jag har ändå gjort den lite längre.

Det må vara första gången jag kopplade trefas men inte första gången jag mekar med el. ;)
 
Tobbe Arnesson skrev:
...bygga_bo: Den färgmässigt knasigt kopplade handsken är som sagt historia nu, det är vad jag hittade när jag skruvade isär den. Använde samma kabel men klippte istället bort den blå, använde de båda svarta samt brun till ledarna och gul-grön till jord.

Infästningspunkten för jord sitter längre bak i alla handskar, men jag har ändå gjort den lite längre.

Det må vara första gången jag kopplade trefas men inte första gången jag mekar med el. ;)
Aha, jag läste lite slarvigt och fick för mig att du visade upp din nya koppling... det var ju bra att jag hade fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.