Jag har bytt trefasuttag från grå ovala till röda runda. De maskiner som har motor (kompressor, slipsten, vedkap osv) är ju lätt att se att de går åt rätt håll. Men hur är det med svetsen (ESAB Miggy 125)?

Spelar fasvändningen någon roll?
Hur ser man om det är fel eller rätt i så fall?
Kan jag bli en svets fattigare om faserna vänds fel? :O

/Stefan
 
Nej det har ingen betydelse, det blir likström ändå hur man än vänder faserna.

Kör på.

(den enda gång det har betydelse är de roterande omformarna (motor+generator), men det finns väldigt få kvar).

Protte
 
Tack!

Som jag misstänkte och hoppades alltså. :)
 
En bekant har fått erfara att det kan bli fel.
Minns inte vad som blev fel men resultatet var att svetsen gick urkasst med resultat och humör därefter..
 
Anslutit nollan?

Jag höll på att ge upp med min 400 A likriktarsvets, men det ar bara en säkring som poppat. men den gick inte svetsa OK 48.00 med.

Protte
 
Tyvärr minns jag inte vad som var felet mer än att den nya svetsen "inte skulle som vanligt".
Om det var nollan eller fasfel vet jag inte.

När det bara handlar om att byta stickpropp torde det snabbt visa sig om svetsen går som tidigare.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag har bytt trefasuttag från grå ovala till röda runda. De maskiner som har motor (kompressor, slipsten, vedkap osv) är ju lätt att se att de går åt rätt håll. Men hur är det med svetsen (ESAB Miggy 125)?

Spelar fasvändningen någon roll?
Hur ser man om det är fel eller rätt i så fall?
Kan jag bli en svets fattigare om faserna vänds fel? :O

/Stefan
Men om du testat uttaget med låt oss säga vedkapen, vet du ju att riktningen är ok. Den lär ju inte ändrat på sig till när du ansluter svetsen.
 
Finessen var nu att uttaget var bytt och allt gick baklänges, men skulle det påverka svetsen, svar nej

Protte
 
norrbottenstorpet skrev:
Men om du testat uttaget med låt oss säga vedkapen, vet du ju att riktningen är ok. Den lär ju inte ändrat på sig till när du ansluter svetsen.
Jag har bytt uttagen, och måste alltså byta kontakterna på maskinerna (även svetsen). Och det finns mig veterligen inget sätt att veta i förväg om faserna hamnar rätt i maskinernas handskar?

Nu har jag dock tagit mod till mig och bytt på svetsen, tack vare bra svar från Prototypen. Och provsvetsat. Det funkar fin-fint. d^_^b
 
OT eftersom du redan testat: Det ser ut att vara en MIG-svets, jag vet inte om matarverket drivs av trefas men det skulle du ju då märkt illvasst om det gått åt fel håll.
 
Jag ska byta mina handskar idag, finns det någon bra sida/standard som förklarar hur honuttaget ska kopplas så faserna hamnar rätt? Öppnade proppskåpet och kikade men alla kablar är svarta.

Två av säkringarna sitter tätt ihop, sedan jordskena och efter det den tredje säkringen.

Jag har förvisso ett elektrikerinkopplat uttag utanför dörren så jag kan rätt lätt koppla och jämföra men det blir som för trådstartaren klurigt när man måste byta även hanarna.
 
Är trådarna märkta L1, L2 & L3 gör det sig självt.
Är dom färgade brukar man lägga Röd på L1, svart på L2 och vit (eller grå eller nåt däråt) på L3.
Är alla svarta utom blå och gulgrön blir det till att chansa (utom på N och G/G!), det är ju 50-50 att det blir rätt håll.
Kom ihåg att din såg nog vill ha med nolla också, jag antar att där är ett kretskort som behöver den.
 
Redigerat:
Öhm, inga chansningar med färger här inte! Framför allt gäller det när du har rött inblandat! Rött är den äldre färgen på jord...

I äldre 3-fascentraler med diazedsäkringar brukar vanligtvis (noterar _brukar_, pilla inte om du inte vet vad du gör) faserna ligga radvis, dvs en fas per rad i centralen. En trefasgrupp bildas då genom en kolumn säkringar. Mitt heta tips är att jämföra hur det elektrikerinstallerade uttaget är kopplat. Troligtvis ligger på en kolumn, trefasgrupp, nollskenan samt jordskenan.
 
Tack, det får bli att chansa alltså.

Det är bara fyra stift i anslutningskontakten till sågen så det ska räcka med nollan som utför själva inkopplingen och sedan manövrerar sågen. ;)
 
Har du någon form av multimeter eller liknande kan du ju verifiera att du har runt 400VAC mellan alla faserna. Får du andra värden är det något som är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.