E etompau skrev:
Ohmmät termostaten och över de två ledarna. Där ska vara förbindelse när tempen är hög i skåpet och kompressorn ska köra.
Vilka ledare på termostaten ska jag mäta? (Finns 3 stycken + jord). Ska sladden sitta i väggen när jag mäter termostaten?
Tack!
 
  • Termostat med tre ledare plus jord anslutna, redo för mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DoctorPhil skrev:
Vilka ledare på termostaten ska jag mäta? (Finns 3 stycken + jord). Ska sladden sitta i väggen när jag mäter termostaten?
Tack!
Mätningen ska göras i strömlöst läge, dvs nätsladd ej inkopplad.
Det finns någon strömbrytarfunktion i termostaten därav tre terminaler/ledare. Kolla typnummer på termostaten och sök fram tillverkare/ritning, där ska då gå att se på vilka terminaler som själva termostatfunktionen finns på.
 
Mät mellan vit-röd och vit-grå. Du ska ha kontakt mellan dessa punkter som jag ser det.
 
E etompau skrev:
Mät mellan vit-röd och vit-grå. Du ska ha kontakt mellan dessa punkter som jag ser det.
Mätte mellan vit/röd och grå. Ohmen rör sig hela tiden men ligger runt 15ohm genomsnitt.

Är det klargjort att termostaten är trasig och behöver bytas? Mvh
 
A
D DoctorPhil skrev:
Mätte mellan vit/röd och grå. Ohmen rör sig hela tiden men ligger runt 15ohm genomsnitt.

Är det klargjort att termostaten är trasig och behöver bytas? Mvh
Nej!
Detta skåp har en liten märklig eldragning då kompressorn inte används som plint
PNC har du det så ser man schrmat
 
  • Gilla
DoctorPhil
  • Laddar…
A
Färgerna tyder på att du har ett kretskort också
Den har ranco-termostater så du mäter mellan 6-4
 
  • Gilla
DoctorPhil
  • Laddar…
A
Men jag hade börjat med att mäta mellan blå och brun på kompressorn
230v med termostaten på och 0v med avstängd termostat
 
  • Gilla
DoctorPhil
  • Laddar…
A
Med tanke på åldern på skåpet skulle jag utan tvekan byta termostaten då den är till 98,36% mest sannolik
 
  • Gilla
DoctorPhil
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Men jag hade börjat med att mäta mellan blå och brun på kompressorn
230v med termostaten på och 0v med avstängd termostat
Tack! Vet ej om du såg tidigare kommentar+bilder, men fick 22.5ohm mellan brun och blå som satt på kompressorn :)

Försökte och mäta V, fick inga resultat alls. Stod på 0V vid påslagen termostat (lampan lyser att kyl delen är på).

Jag försökte även förstå hur jag skulle kortsluta termostaten men våga mig inte riktigt på det, då jag ej förstod 100% hur du menade i tidigare inlägg!

Tror det är bäst att köpa ny termostat och hoppas på det bästa :) skulle denna funka? https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=4097

Mvh // Phil
 
För korrekt mätning av termostaten bör ledarna frikopplas från termostaten.

Om du inte kan mäta 230 V över kompressorn så är felet som electroluxaren skriver termostaten.

Googla på termostatens tillverkarnummer så får du snabbt fram schema/produktblad på den och kan se hur den är uppbyggd.
 
A
D DoctorPhil skrev:
Tack! Vet ej om du såg tidigare kommentar+bilder, men fick 22.5ohm mellan brun och blå som satt på kompressorn :)

Försökte och mäta V, fick inga resultat alls. Stod på 0V vid påslagen termostat (lampan lyser att kyl delen är på).

Jag försökte även förstå hur jag skulle kortsluta termostaten men våga mig inte riktigt på det, då jag ej förstod 100% hur du menade i tidigare inlägg!

Tror det är bäst att köpa ny termostat och hoppas på det bästa :) skulle denna funka? [länk]

Mvh // Phil
Om du har 0 volt med termostaren på så är Det den som det är fel på.
Köper du den i länken får du koppla om en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.