Hej, jag har ett Electrolux-kylskåp som har lagt av och tänkte se om jag kan hitta felet på den.
Har ni några tips på hur jag kan felsöka ett kylskåp ?
Jag tyckte att kylskåpet hade börjat "knäppa" högre och högre ett tag , och en natt la den av totalt. Nu är den helt tyst, inget knäpper, inget relä slår till eller kompressor som surrar när jag slår av/på. Lampor fungerar. Den är ca 10 år gammal. (nu kanske ni tycker att det är skräp som lika gärna kan gå till tippen, men om felet går att åtgärda för ett par hundralappar så kan jag använda den på landet. Ny är redan inköpt nämligen.)
 
Tips, ta reda på modell och pnc nummer. Då kan man reda ut om ditt skåp är termostatstyrt eller elektronikstyrt. Om man inte har bra mätkunskaper så kan man ganska lätt börja med att se ifall det händer någonting alls när man har skåpet inkopplat. Du kan exempelvis börja med att kolla om kompressorn startar eller om det blir varm trots att den inte verkar starta. Om kompressorn aldrig kommer igång och inte blivit det minsta varm efter ett par timmar så får den troligtvis ingen spänning. Då kan man misstänka styrningen. Men för att vara säker så bör man såklart mäta sig till felet. Enklaste sättet då är att ohm mäta mellan inkommande och utgående stift på termostaten (förutsatt att det är termostatstyrt) allt som oftast har du inte genomsläpp där och då får du ingen spänning ner till kompressorn. Men ta gärna reda på modell så är det lättast att säga vart du skall börja :)
 
Det låter som ett standardfel Electrolux hade på några modeller. Vi har ett kylskåp som började knäppa och till lsut slocknade helt, efter nästan 2 år. Vi fick det fixat på garantin. Det var ett fel på elektronikkortet. Reparatören påstod att det var ett standardfel som inträffar på "samtliga" tillverkade exemplar. Vi har en frys i samma serie, som troligen har samma elektronik, men den har fortsatt fungera.

Åtgärden var att han bytte elektronikort, tempsensorer, och allt kablage. jag har av nyfikenhet kollat på E-lux reservdelshop på nätet. Elektroniken verkar kosta 1200 kr, men sedan tillkommer tempsensorer, varför allt kabalage också byttes vet jag inte. men jag fick en känsla av att den nya elektroniken inte hade lite annan kontaktering så det kan vara därför.
 
Redigerat:
A
Om det är det standardfelet....
Kan man byta 1uF kondensatorn på kortet, det blir lite billigare.
 
Tack för svar, återkommer ikväll om lite mer serie/modell-beteckning !
 
Såhär ser kylskåpet ut, några idéer var jag kan börja med att kolla?
När jag kopplar in kontakten händer inget, inget klick eller surr. Det enda som fungerar är lampan inne i kylen. Inte ens ON knappen lyser grön när jag vrider om Max/min vredet.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det är ju bara 13-år...
ett rent termostatskåp

du kan kolla om kompressorn är varm

du kan kortsluta termostaten och se om den hoppar igång stift 6 o 4 om det är orginaltermostaten, fast den sitter ju så j...it till
att det är nog lättare att koppla i hop svart o brun på startmojängen under den svarta kåpan på kompressorn.

du kan kolla startapparaten under plastkåpan på kompressorn

men det kan inte uteslutas att kompressorn är kass
 
electroluxaren skrev:
Det är ju bara 13-år...
ett rent termostatskåp

du kan kolla om kompressorn är varm

du kan kortsluta termostaten och se om den hoppar igång stift 6 o 4 om det är orginaltermostaten, fast den sitter ju så j...it till
att det är nog lättare att koppla i hop svart o brun på startmojängen under den svarta kåpan på kompressorn.

du kan kolla startapparaten under plastkåpan på kompressorn

men det kan inte uteslutas att kompressorn är kass
Hej hur kan man åpna den svarta kåpan på kompressorn. Tack så mycket
 
A
A Ahya01 skrev:
Hej hur kan man åpna den svarta kåpan på kompressorn. Tack så mycket
Det beror på vilken kompressor du har
 
electroluxaren skrev:
Det beror på vilken kompressor du har
 
  • Etikett med specifikationer för Elektro Helios produkt inklusive modell, produkt- och serienummer samt tekniska detaljer. Made in Sweden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
du ser ett uttag och en skiss på kåpan bara att sätta in skruvmejseln i uttaget och bryta
 
electroluxaren skrev:
du ser ett uttag och en skiss på kåpan bara att sätta in skruvmejseln i uttaget och bryta
Tack för tipsen. Kylskåp funkar inte och ingen rörelse i kompressor . Va ska jag börja med? Kompressoren och elektriska komponenter bakom kylskåp som inte startar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
ohm mät mellan piggarna på kompressorn. ligger runt 30,30,60
 
A Ahya01 skrev:
Tack för tipsen. Kylskåp funkar inte och ingen rörelse i kompressor . Va ska jag börja med?[bild]
min kompressor i kylskåp röre inte sig. är det termostat feil eller rjäl som gick i sönder
 
A
Då får du montera ihop kompressorn igen och mäta startspänningen på startautomatiken mellan svart och blått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.