Tja, kostar en kvadratmeter 100 000 så är det säkert många som tycker det är värt att bråka om.
Om du tycker det är småpengar så skulle jag behöva en ny bil... :p
 
  • Gilla
Rdna och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker att det verkar befängt.

Man ser ju själv vad man köper. Måste man veta kvadratmetrarna tar man fram måttbandet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fusion skrev:
Likande fall (visserligen förvärv av bostadrätt bolag emellan) [länk] , säljaren förlorade i det fallet , vilket jag även tror kommer ske i det här fallet.
Liknande hur då menar du? Här är det ju tydligt att en utfästelse inte gjorts, medan det gjordes i det fallet du hänvisar till.
 
Inte ens föreningen själva står för deras egen info om ytan .. Har ett infoblad från en brf framför mig och där finns det en disclaimer .... Uppenbarligen vill ingen riktigt ta ansvar för golvytan .. :crysmile:
 
  • Infoblad från en bostadsrättsförening med text och siffror där specifika uppgifter är överstrukna med svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Helt vansinnigt. Vad är det för fel på folk? Det står ju uttryckligen att ytan inte garanteras!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Med tanke på skrivningen om att undersöka själv osv. så får vi verkligen hoppas att köparen inte vinner det här.

Storleken på felet i yta är ju löjlig. Köparen har ju köpt en bostadsrätt, visst priset per kvm är något man använder som jämförelse för att se om det pris man tänker bjuda ligger inom rimliga nivåer för området.

Man köper bostadsrätter i stycketal, jag köper en bostadsrätt för ex. 6 milj. Jag köper inte 89 kvm bostadsrätt för 100 000 / kvm.

Det hndlar ju inte om en metervara.
 
  • Gilla
Ewerth och 20 till
  • Laddar…
Försöker minnas tillbaka ett antal år innan det stod detta om att säljarens kvm va något som köparen själv va skyldig till att kontrollera ytan. Tror det fanns ett fall där säljaren förlorade ganska stora pengar på detta. Och försvaret tyckte då att man köper inte ett antal kvm i en lägenhet utan man köper en del i en bostadsrättsförening. Kanske dags att verkligen trycka på den delen i kontrakten och ha kvadratmeter med som verkligen bara en uppgift som inte kan tas för sanning.
 
harry73
harry73 harry73 skrev:
Läste idag att en lägenhetsköpare ville stämma säljaren om fel bostadsyta
[länk]

Kan vara intressant att följa hur det slutar
Ni var ju redan igång och diskuterade fallet :)

Jag håller med om att säljare inte lider en skada om rätten anser att de ska betala skadestånd (förutom alla advokatkostnader de lägger på rättegången) men det är inte heller ett dolt fel.
Kan bara konstatera att jag är väldig nyfiken hur utfallet blir
 
P
Jag undrar mer om mätbolaget får några nya uppdrag.....
Och om 89 är verkligen rätt? vem har mätt det?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
Det borde vara lugnt för säljaren i detta fall, men man vet u aldrig hur det går i domstol.

Vad gäller storlek på lägenheterna som anges av BRF så kan den misstämma rätt rejält. En tidigare lägenhet jag köpte var angiven som 48 kvm: Det såg jag direkt att det inte stämde, men jag ville ha lägenheten. Det intressanta var att alla lägenheterna ovanför och under var identiska i storlek i verkligheten, men på pappret skiljde det. En av lägenheterna stod som 44 kvm. Den hade således lägre månadsavgift än min. Föreningen valde att kontrollmäta samtliga lägenhetstyper och min var då 42 kvm. Vi fick ändra andelstalen, vilket inte är gjort så enkelt, men det gick förhållande smidigt. I samband med det så sänktes avgifterna totalt, då ekonomin tillät det. För oss som gick från 48 kvm till 42 kvm så blev det en bra sänkning, medan de som hade oförändrad storlek hade en marginell sänkning. Självklart dök det upp någon som klagade på att det var orättvist att de fick en marginell sänkning när andra fick en större. Att vi andra hade sponsrad henne fram tills dess gick inte in...
 
  • Gilla
Rdna och 2 till
  • Laddar…
Men är det någon som köper ett visst antal kvadratmeter? Man köper väl ett hem?
Jag bara förutsätter att lägenheten ser likadan ut efter försäljningen som innan och att köparen var på plats och tittade på den? D v s kunden har fått precis den vara de tittade på och bestämde sig för.

Folk verkar tro att bara för att någon bestämde sig för att börja jämföra priser på boende genom att bryta ned det i pris per kvadratmeter så är antalet kvadratmeter det som bestämmer priset.
 
  • Gilla
Gissemisse och 5 till
  • Laddar…
Annonsen:
Luftig trerummare centralt belägen. 3 miljoner SEK

Under visningen:

- Köparen: Vilken härlig lägenhet. Här vill vi bo och låta familjen ha ett bra liv.
- Köparen: Hur många kvadratmeter är det?

- Mäklaren: Det är uppmätt till 92, men det är osäkert om det stämmer exakt.

Efter köpet: Vi har blivit lurade det är endast 89 kvadratmeter. Våra liv är förstörda. Vi kan aldrig få det liv vi trodde här längre! Men det kan gå att rädda om vi får 375 000 SEK.
 
  • Gilla
Gissemisse och 5 till
  • Laddar…
Så länge folk är beredda att betala mer för en större lägenhet jämfört med en mindre, allt annat lika, så är det ju till viss del antalet kvadratmeter som bestämmer priset. Så om en lägenhet visar sig vara t ex 75 istf 80 kvm så kommer det antagligen att påverka värdet på lägenheten.
 
Bart Bart skrev:
Annonsen:
Luftig trerummare centralt belägen. 3 miljoner SEK

Under visningen:

- Köparen: Vilken härlig lägenhet. Här vill vi bo och låta familjen ha ett bra liv.
- Köparen: Hur många kvadratmeter är det?

- Mäklaren: Det är uppmätt till 92, men det är osäkert om det stämmer exakt.

Efter köpet: Vi har blivit lurade det är endast 89 kvadratmeter. Våra liv är förstörda. Vi kan aldrig få det liv vi trodde här längre! Men det kan gå att rädda om vi får 375 000 SEK.
Förutom att det snarare rör sig om 10 miljoner, och att säljaren tagit i ett mätföretag för att mäta ... Hade jag varit köparen i det här sammanhanget hade jag nog också varit sur, men på "mät"-företaget ... Om de har orsakat någon skada får väl rättsprocessen visa, men att inte lyckas med något så basalt som att räkna ut arean på några rektanglar där precisionen är METER är ju häpnadsväckande ..
 
Ur köplagens perspektiv är det vad man lovar (utfäster) som spelar roll.

Säljer du* en kartong ägg är det köparens sak att undersöka hur många ägg det är. Säger du däremot att det är 25 ägg och kartongen i själva verket är 4*6 och inte 5*5 har du lurat köparen på ett ägg. Huruvida det har någon praktisk betydelse och om köparen tycker att det är värt att bråka om det är en annan sak.

*Ja jag vet, i det här exemplet blir det säkert konsumentköplag av det hela i verkligheten, men låt oss anta att det är ett köplagsfall ändå. Snälla?
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.