Energideklarationer gäller 10 år. Så ofta kan de vara gamla och därmed helt ogiltiga. Även om jag nu tolkade det som att så inte var fallet här... Eller? Energideklarationen är nygjord baserad på senaste årets faktiska förbrukning?
 
V
T TommyNe skrev:
Ingen av er verkar ha läst mina första sida.

Energideklarationen var från förra ägarbytet och var på 19000 kwh / år.

den angivna förbrukningen baserades på senaste två årens förbrukning som mäklaren hävdade att han sett på el fakturorna.

Det är ingen skillnad på de boende, det är exakt samma konstellation.
att jag ligger bra till är ju främst för att jag effektiviserat enormt men det har ju kostat..

Jag har pratat med mäklaren och de skall nu kolla hur man hanterar en sådan här situation

Jag kan tillägga att garaget inte fanns innan utan det har jag byggt och har koll på förbrukningen.
den drar ca 10 kwh / dag på vintern
Vad vill du att folk ska svara ? Hur du pungar tidigare ägaren på så mycket pengar du bara kan ?

Om de var så himla viktigt. Varför verifierade du inte bara uppgiften som stod i prospektet och dubbelkollade?

Ingen familj är den andra lik
 
  • Gilla
Raws89 och 1 till
  • Laddar…
Som svar på frågan i trådstarten: Jag tror, utan att veta ett dugg, att du inte kan utkräva ersättning för en missvisande energideklaration i objektbeskrivningen. Du kanske kan få en ändring av uppgifterna i energideklarationen men ersättning? Vad skulle den ersättningen i så fall bestå av?
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Löjlig tråd. Har vissa för mycket tid eller?
 
  • Gilla
  • Arg
senap och 2 till
  • Laddar…
Att du har byggt ett garage tycker jag inte heller är relevant för själva sakfrågan, inte heller vad du själv förbrukar .
Ifall en säljare av ett hus anger att förbrukningen de har haft (oavsett familjens sammansättning) är hälften av vad det faktiskt är så har du som köpare bland annat möjligtvis värderat huset helt fel vid en budgivning .
Det med avskrivningar p,g,a elbil osv. Lät dock intressant . Kan det vara en förklaring ?
Jag tycker absolut att du borde gräva vidare.
Rent juridiskt så har jag dock ingen aning vad som gäller .
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
Ingen av er verkar ha läst mina första sida.
Energideklarationen var från förra ägarbytet och var på 19000 kwh / år.
Var står det i första inlägget?
 
  • Gilla
  • Haha
senap och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte helt vad du är ute efter om jag ska vara ärlig?
Vill du kräva säljaren på pengar för att hen ”ljugit” eller vad? Om så - hur mycket tänker du att förtjänar som plåster på såren, 5000 eller 500 000?
Förstår att du känner dig kränkt.
 
  • Arg
senap
  • Laddar…
Ja det blev ju väldigt många konstiga svar här, men all extra info från TS drar nog iväg tråden i olyckliga riktningar. Om det är så att energideklarationen var en del av sälj/köpekontraktet och inte innehåller några friskrivningar och är undertecknat av säljaren skulle du nog till och med kunnat häva köpet då varan inte lever upp till utlovad prestanda enligt kontrakt. Det är ju sällan vad man vill men kan man påvisa att säljaren farit med osanning kan man nog lämpligen begära att de står för kostnaden att avhjälpa ’problemet’ alt den mellanskillnad i husets värde som några mäklare skulle uppskatta den faktiska förbrukningen skulle gett. Det första antagligen helt omöjligt och det senare futtigt lite då jag tror få gör någon större sak av energideklarationen vi budgivning. I vilket fall så lär det behövas hot om stämning för att få någon ersättning av säljaren. Kan ni förlikas kring en engångssumma av tex 50.000kr är det nog en rimlig deal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack vissa av er för bra svar. jag är egentligen inte ute efter att punga tidigare ägare på pengar. jag är helt ärligt ute efter att punga mäklaren på pengar.

detta är saxat rakt ur en mailkonversation med mäklaren:

I mina anteckningar från XX och XX så hade de en genomsnittlig årsförbrukning på ca 14 000 kWh våren 2018-våren 2020.
Jag följde upp denna konversation med ett samtal där han hävdar att han sett räkningar perioden Våren 2019 - Sommaren 2020 och att dessa visade en förbrukning på 14000 Kwh / år.

Nätägaren fnyste åt detta och sa att tidigare förbrukning har legat över 25000 de senaste 3 åren men över 27000 det senaste året som mäklaren hänvisar till.

i prospektet stod det 14000 kw/h detta låg nära den energideklaration som är gjord på huset (och fortfarande idag "godkänd") som visar en förbrukning på 19000 kwh

Diagram över husets energianvändning enligt energideklaration, med indikatorn nära "Liten".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(bild från klassningen, energiklass B)
ovan är applicerbart på 100 kvm och 60 biarea (inredd källare)

sanningen är då Energiklass E-F istället.

Jag kan tillägga att jag ändå skulle köpt fastigheten men jag skulle troligen tagit större höjd för att energisystemet skulle behöva bytas i sin helhet. det är hemmasnickrat och folk som tittat på det har bara skrattat men jag kan inte sådant och hade 0 koll när jag köpte.

tilläggas kan att det första jag gjorde va att sänka tempen i tanken till 60 grader, den stod på 70 och de gick dubbla elpatroner varav jag stängde av en då det räckte mer än väl.

I vintras började huvudsäkringar gå i och när jag öppnade skåpet fanns där ca 30 brända 20amp säkringar. det tog mig ca 2 sekunder att se att både El patron och V/L Pumpen gick primärt på samma fas och hamnade på runt 25amp när de belastades vilket då förklarade varför tidigare ägare samlade på trasiga säkringar. även det är nu åtgärdat. så kom inte med någon skit om olika familjer som lever under olika förhållanden, enda anledningen till att jag minskat förbrukningen är att jag sänkt tempen till en nivå jag inte är bekväm med och eldar ved väldigt mycket mer.

Jag anser att jag blev blåst och det som är problemet är att man som köpare INTE har tillgång till tidigare ägares energiförbrukning, det är något de måste ge dig access till och i mitt fall hänvisades till energideklarationen som referens.

Vad vill jag ha för ersättning? jag vet faktiskt inte, vi kan börja med en ursäkt och ett erkännande att det var en medveten blåsning
 
  • Energiklassning för ett hus med angiven förbrukning av 105 kWh/m² per år, varav 51 kWh/m² är el.
  • Gilla
jonaskop och 19 till
  • Laddar…
C
Jag förstår din frustration där förbrukning påverkade ert val av boende och bud.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
Tack vissa av er för bra svar. jag är egentligen inte ute efter att punga tidigare ägare på pengar. jag är helt ärligt ute efter att punga mäklaren på pengar.

detta är saxat rakt ur en mailkonversation med mäklaren:



Jag följde upp denna konversation med ett samtal där han hävdar att han sett räkningar perioden Våren 2019 - Sommaren 2020 och att dessa visade en förbrukning på 14000 Kwh / år.

Nätägaren fnyste åt detta och sa att tidigare förbrukning har legat över 25000 de senaste 3 åren men över 27000 det senaste året som mäklaren hänvisar till.

i prospektet stod det 14000 kw/h detta låg nära den energideklaration som är gjord på huset (och fortfarande idag "godkänd") som visar en förbrukning på 19000 kwh

[bild]

(bild från klassningen, energiklass B)
ovan är applicerbart på 100 kvm och 60 biarea (inredd källare)

sanningen är då Energiklass E-F istället.

Jag kan tillägga att jag ändå skulle köpt fastigheten men jag skulle troligen tagit större höjd för att energisystemet skulle behöva bytas i sin helhet. det är hemmasnickrat och folk som tittat på det har bara skrattat men jag kan inte sådant och hade 0 koll när jag köpte.

tilläggas kan att det första jag gjorde va att sänka tempen i tanken till 60 grader, den stod på 70 och de gick dubbla elpatroner varav jag stängde av en då det räckte mer än väl.

I vintras började huvudsäkringar gå i och när jag öppnade skåpet fanns där ca 30 brända 20amp säkringar. det tog mig ca 2 sekunder att se att både El patron och V/L Pumpen gick primärt på samma fas och hamnade på runt 25amp när de belastades vilket då förklarade varför tidigare ägare samlade på trasiga säkringar. även det är nu åtgärdat. så kom inte med någon skit om olika familjer som lever under olika förhållanden, enda anledningen till att jag minskat förbrukningen är att jag sänkt tempen till en nivå jag inte är bekväm med och eldar ved väldigt mycket mer.

Jag anser att jag blev blåst och det som är problemet är att man som köpare INTE har tillgång till tidigare ägares energiförbrukning, det är något de måste ge dig access till och i mitt fall hänvisades till energideklarationen som referens.

Vad vill jag ha för ersättning? jag vet faktiskt inte, vi kan börja med en ursäkt och ett erkännande att det var en medveten blåsning
Ja det låter ju onekligen som att någon försöker sig på en rövare. Att försöka hålla mäklare skyldiga brukar alltid vara en uppförsbacke då det i nästan alla fall står att samtliga uppgifter härrör från säljaren och mäklaren kan inte hållas ansvarig för dess korrekthet. Det kommer bli svårt att bevisa att mäklaren uppsåtligen eller genom oaktsamhet for med osanning. Säljaren skulle ju kunnat manipulerat fakturan eller så fick de delad faktura så det pris fakturan låg på bara va en parts (inte säker på att något elbolag går med på att splitta kostnaden på två fakturor till två personer), hur som så är bevisläget sällan enkelt. Har du pratat med tidigare ägare vad säger dom? Håller de fast vi förbrukningen eller menar de att mäklaren ändrat uppgifter från dem?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Lämnade nyligen in en energiverifiering till vår kommun. De ville veta hur mycket el vår värme och varmvatten drar. Inget i övrigt.
2021 drog vårt hus ca 12000kwh och om jag ska lita på tibberappen så gick ca 5500 kWh av dessa till uppvärmning samt varmvatten.

kan det vara något liknande som spökar hos dig? Alltså att de siffror du fått endast gäller värme och varmvatten?

Då ljuger ju iofs mäklaren som utgått från fakturorna? Eller om de har blandat ihop.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K kjork skrev:
Lämnade nyligen in en energiverifiering till vår kommun. De ville veta hur mycket el vår värme och varmvatten drar. Inget i övrigt.
2021 drog vårt hus ca 12000kwh och om jag ska lita på tibberappen så gick ca 5500 kWh av dessa till uppvärmning samt varmvatten.

kan det vara något liknande som spökar hos dig? Alltså att de siffror du fått endast gäller värme och varmvatten?

Då ljuger ju iofs mäklaren som utgått från fakturorna? Eller om de har blandat ihop.
Du har undersökningsplikt när du köper ett hus. Energideklarationen är bara en skrivbordsprodukt och har inget med verklig förbrukning att göra. Om man angivit 14 000 som årsförbrukning så borde du reagera. Det är väldigt lågt för ett äldre hus med 4 boende. Ett råd till den som köper ett hus är att be att få se de senaste två årens fakturor. Mäklaren kan kanske inte kräva it dem, men som köpare kan du önska, och om säljaren vägrar så får du fundera på varför.
 
  • Gilla
senap och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du har undersökningsplikt när du köper ett hus. Energideklarationen är bara en skrivbordsprodukt och har inget med verklig förbrukning att göra. Om man angivit 14 000 som årsförbrukning så borde du reagera. Det är väldigt lågt för ett äldre hus med 4 boende. Ett råd till den som köper ett hus är att be att få se de senaste två årens fakturor. Mäklaren kan kanske inte kräva it dem, men som köpare kan du önska, och om säljaren vägrar så får du fundera på varför.
stod det inga siffror om förbrukning i prospektet och är det isf en del av köpeavtalet? Normalt sett brukar man i köpekontraktet hänvisa till prospektet och isf kan du hänvisa till det, ifall energideklarationen inte går att claima på.
 
sysmali
T TommyNe skrev:
Kan jag utkräva ersättning för missvisande objektbeskrivning då jag INTE kan verifiera tidigare ägare? nätägaren hävdar också att jag inte kan få ut tidigare förbrukning utan fullmakt, de enda de kunde säga är siffran muntligt.
Törs man fråga varför du inte kan verifiera siffrorna med tidigare ägare? Det skulle ju onekligen vara intressant och kanske räta ut en del frågetecken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.