T TommyNe skrev:
Ingen av er verkar ha läst mina första sida.

Energideklarationen var från förra ägarbytet och var på 19000 kwh / år.

den angivna förbrukningen baserades på senaste två årens förbrukning som mäklaren hävdade att han sett på el fakturorna.

Det är ingen skillnad på de boende, det är exakt samma konstellation.
att jag ligger bra till är ju främst för att jag effektiviserat enormt men det har ju kostat..

Jag har pratat med mäklaren och de skall nu kolla hur man hanterar en sådan här situation

Jag kan tillägga att garaget inte fanns innan utan det har jag byggt och har koll på förbrukningen.
den drar ca 10 kwh / dag på vintern
Nej undrade också varför folk svarar utan att ha läst. Gissningar som förra ägaren var Pensionär, frun gått bort, barnen flyttat hemifrån eller det kanske var sommarmånaderna som mättes, läs faktan istället, är det för svårt?
Klaga kan du göra. Tror dock du får svårt att få ngn ersättning. De brukar skydda sig bakom klausuler. Drar du det till domstol måste givetvis elbolaget komma in med exakt spec på fakturorna. Frågan är också, har mätaren bytts hos er? Har hört/läst om andra som fått högre förbrukning med de nya elmätarna.
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
Så länge det är hörsägen om den tidigare förbrukningen så finns det ju inget att gå på.

Har alltså inte den som gör engerideklarationen ens tittat på elförbrukningen? Det verkar underligt, vad är den deklaratione i sådant fall värd?

Skulle inte förvåna mig alls om det är så att uppgiften från nätägaren är felaktig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Så länge det är hörsägen om den tidigare förbrukningen så finns det ju inget att gå på.

Har alltså inte den som gör engerideklarationen ens tittat på elförbrukningen? Det verkar underligt, vad är den deklaratione i sådant fall värd?

Skulle inte förvåna mig alls om det är så att uppgiften från nätägaren är felaktig.

detta var något jag var oroad för också innan jag tog kontakt med mäklaren men har fått det bekräftat av två olika personer på nätbolaget med samma siffror.

det var lite fel som driver upp energin

A adron skrev:
Fungerar värmepumpen som den ska? Eller har den kört elpatron de senaste åren och innan dess så drog huset betydligt mindre?
Den fungerar som den skall, såvida det inte är -5 grader ute, då slutar den fungera.

Systemet bygger på att mätningen av tempen på vattnet sker i pumpen och inte i tanken (det finns ingen "innedel") så vatten cirkuleras konstant mot lv pumpen på utsidan vilket skapar stora förluster i energi. speciellt på vintern.
 
Kan ni inte ta med en besiktningsman till visningen då? Eller åtminstone be om att få besiktiga innan ni skriver kontrakt. Min tolkning är att säljarna inte vill ha ett kontrakt där köparen kan dra sig ur.
 
S SoCe skrev:
Kan ni inte ta med en besiktningsman till visningen då? Eller åtminstone be om att få besiktiga innan ni skriver kontrakt. Min tolkning är att säljarna inte vill ha ett kontrakt där köparen kan dra sig ur.
Svar på rätt tråd?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Svar på rätt tråd?
Nej, helt fel tråd.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
olika vanor och temperaturer kan ge väldigt stora skillnader... det är bara så och för vissa är det omöjligt att komma ner i samma förbrukning som en annan familj med samma antal personer har..

Det nån anser vara normalt är helt fel enligt nästa..

risken finns ju också att nån har uppgett fel eller skrivit fel medvetet eller omedvetet , men att komma åt mäklare eller säljare för det är nog i det närmaste omöjligt och meningslöst tidsfördriv.. lägg tiden på att fixa dom största energi bovarna och fundera över era vanor istället

Självklart är det tråkigt att det inte stämmer men det är inte mycket att göra åt mer än att fokusera på att sänka elförbrukningen på olika sätt

Och ja det kan ju skilja dom siffrorna om man har värme som går på el och förra ägaren tog all den värmen ur ved, det kan ju i värsta fall vara ett bevis att nåt år köpte dom så lite som xxx kwh ström men då var man hemma och elda hela dagarna den vintern och så hade man en helt annan livssituation ett annat år som är det som du nu fått uppgifter om eller så hade man elbil som man ladda hemma tex. Elförbrukning kan ju skilja rejält beroende på omständigheter och hur kall vinter man hade ett visst år

Så uppgiften från elbolaget är ju egentligen helt utan betydelse , så länge inget säljare uppgett att sista året drog det så här mycket ström.. en driftskostnad kan ju baseras på ett i bästa fall scenario..
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
detta var något jag var oroad för också innan jag tog kontakt med mäklaren men har fått det bekräftat av två olika personer på nätbolaget med samma siffror.
Men om jag förstår det rätt så har informationen från nätägaren ingen tyngd då det är information som de ej får lämna ut, eller stämmer inte det?
 
  • Gilla
Br Rb
  • Laddar…
men en energi deklaration går inte den människan igenom elräkningarna för att det ska bli rätt? Då borde den siffran man borde utgå ifrån.

sen är det väldigt sant att alla förbrukar olika mycket energi. Bara för att det är två på pappret lika familjer. Så kan förbrukning skilja ordentligt. Även barnfamiljer kan ha låg innetemp. Duscha en gång i veckan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
vatten cirkuleras konstant mot lv pumpen på utsidan vilket skapar stora förluster i energi. speciellt på vintern.
Att vatten cirkulerar på vintern är en förutsättning för att det inte ska frysa. Så funkar alla värmepumpar med vatten mellan inne- och utedelen.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till att garaget drar mycket energi? Är det isolerat så behöver det inte göra någon större skillnad. Man har ju inte direkt 23 grader där inne,…
Det är förstås svårt att veta: Ett bra isolerat garage på 50kvm med säg 6 graders innetemperatur lär ju inte dra så mycket.
Har du istället ett stort 100 kvm dubbegarage med lite minder isoilering än huset och har 15-20 grader så lär det dra betydligt mer
 
P polaris78 skrev:
olika vanor och temperaturer kan ge väldigt stora skillnader... det är bara så och för vissa är det omöjligt att komma ner i samma förbrukning som en annan familj med samma antal personer har..

Det nån anser vara normalt är helt fel enligt nästa..

risken finns ju också att nån har uppgett fel eller skrivit fel medvetet eller omedvetet , men att komma åt mäklare eller säljare för det är nog i det närmaste omöjligt och meningslöst tidsfördriv.. lägg tiden på att fixa dom största energi bovarna och fundera över era vanor istället

Självklart är det tråkigt att det inte stämmer men det är inte mycket att göra åt mer än att fokusera på att sänka elförbrukningen på olika sätt

Och ja det kan ju skilja dom siffrorna om man har värme som går på el och förra ägaren tog all den värmen ur ved, det kan ju i värsta fall vara ett bevis att nåt år köpte dom så lite som xxx kwh ström men då var man hemma och elda hela dagarna den vintern och så hade man en helt annan livssituation ett annat år som är det som du nu fått uppgifter om eller så hade man elbil som man ladda hemma tex. Elförbrukning kan ju skilja rejält beroende på omständigheter och hur kall vinter man hade ett visst år

Så uppgiften från elbolaget är ju egentligen helt utan betydelse , så länge inget säljare uppgett att sista året drog det så här mycket ström.. en driftskostnad kan ju baseras på ett i bästa fall scenario..
Nu är det ju så att jag förbrukar mindre än tidigare ägare men bra mycket mer än vad de uppgett

att de uppgett en förbrukning på 14000kwh, nätägaren säger 27000 kwh (men 25000 snitt sista 3 åren)

Jag ligger på 19500 kwh.

Jag hänger inte alls med i resonemanget här.

Bästa svaret jag sett hittils är nog detta : https://www.byggahus.se/forum/threa...ivning-el-ingar-inte-i-avgiften.410635/page-2
(var 29) vilket verkar vara mest närliggande det svar jag hoppades på lite.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
Nu är det ju så att jag förbrukar mindre än tidigare ägare men bra mycket mer än vad de uppgett

att de uppgett en förbrukning på 14000kwh, nätägaren säger 27000 kwh (men 25000 snitt sista 3 åren)

Jag ligger på 19500 kwh.

Jag hänger inte alls med i resonemanget här.

Bästa svaret jag sett hittils är nog detta : [länk]
(var 29) vilket verkar vara mest närliggande det svar jag hoppades på lite.
Den tråden var iofs en lite annan frågeställning: Huruvida el ingick i avgiften eller inte, men det kanske kan ses som liknande ?

Men om du kontaktar säljaren och begär mellanskillnaden så får du se hur som ställer sig till det vore väl ett bra steg ?

Jag skulle gissa att om dom nekar och du drar det till rätten kommer det sluta med en förlikning, där du antagligen inte får ut så mycket (efter avdrag för juristhjälp osv).
Frågan är vad man baserar ersättningen på: Kanske föregående minus nuvarande (verklig): Dvs 27000-19000, så ca 8000 kwh/år, ca 40000 kr i ersättning ?
Eller verklig - minus uppgiven (19000-14000), dvs 5000 kwh i diff, ca 25000 kr i ersättning ?

Men det är fortfarande så att energideklarationen ju avser "normalt" brukande, dvs inte nödvändigtvis "faktiskt förbrukning" ?
https://www.boverket.se/sv/energide...ter/berakning-av-byggnadens-energianvandning/

Säljaren skulle ju kunna hänvisa till att dom hade en portabel AC på hela sommaren och alltid hade 25 grader varmt på vintern. Det räknas ju inte som "normalt" så dom justerade kanske sina 27 000 till ca 14 000 kwh pga detta ? Och nu visade sig att för er så drar huset 19000, och du kan visa att det är normalt (säg 20 grader inomhus, Dusch och tvätt inte onormalt ofta, inga vädringsfönster, ingen AC osv) - men går det så långt som till en rättegång lär du behöva bevisa det (eftersom det är du som vill ah ersättning)...
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
P
T TommyNe skrev:
Nu är det ju så att jag förbrukar mindre än tidigare ägare men bra mycket mer än vad de uppgett

att de uppgett en förbrukning på 14000kwh, nätägaren säger 27000 kwh (men 25000 snitt sista 3 åren)

Jag ligger på 19500 kwh.

Jag hänger inte alls med i resonemanget här.

Bästa svaret jag sett hittils är nog detta : [länk]
(var 29) vilket verkar vara mest närliggande det svar jag hoppades på lite.

Det jag försöker säga är ju att man inte vet varför dom sista tre åren har dom snitt på 25 000 men har uppgett 14 000 och att du nu använder ca 19 500..
Det kommer inte räcka som bevis för att du ska få nån ersättning , det är tråkigt absolut
När man värmer hus med flera energislag så kan en rätt liten skillnad i vanor göra stora skillnader i antalet kw per år.. kanske dom hade 14 grader inne och bara värmde nåt enstaka rum till mer och gjorde det med nästan bara vedeldning och det året förbrukade dom uppgivna 14 000 . kanske på en mild vinter dessutom och sen bortresta 3 mån över sommaren där man stängt av allt.

Eller åt andra hållet så har man haft nån stor förbrukare som man vet att den dragit ca 12 000 per år som man räknat av från husets elräkning..

Grundproblemet är att det inte räcker att säga dom har förbrukat så här mycket sista 3 åren dom ljuger för mig och har lurat mig. jag skulle säga att du fokuserar på fel sak , du vill driva det här mot den som sålde istället för att försöka hitta sätt att få lägre elförbrukning..

Ev så kan ju värmepumpen om man har bergvärme ha nåt fel så den går för mycket på elpatronen , antingen pga nåt fel eller ett dåligt borrhål eller ett för grunt borrhål som fryser då du plockar ut mer effekt än hålet orkar och hålets effekt sjunker hela tiden. då går det snabbt att öka elanvändningen med både 10 000 eller mer strömförbrukning på en vinter, särskillt om både hål och pump är valda i ngt för liten storlek som många gör för den var ju 10 000 kr billigare i offerten än konkurenten.
Jag vet såklart inte vilket som är problemet i ditt hus , utan det är några gissningar hur det hela gått till
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är förstås svårt att veta: Ett bra isolerat garage på 50kvm med säg 6 graders innetemperatur lär ju inte dra så mycket.
Har du istället ett stort 100 kvm dubbegarage med lite minder isoilering än huset och har 15-20 grader så lär det dra betydligt mer
Precis, därför kändes din slutsats förhastad att garaget kommer att dra mycket energi..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.