Idag träffade vi byggledaren på plats för att diskutera trappen. Tyvärr blev vi inte klokare. Det enda vi kunde konstatera när byggledaren visade ritningarna var att trappen var inritad på detta sätt redan i planritningen. Absolut inget vi hade kunnat upptäcka om han inte pekat på det och det höll han med om.

Nu väntar jag mig en förklaring från Myresjöhus (och kanske Snickarlaget) under morgondagen. Tyvärr är min känsla nu att det är som flera av er säger... ett misstag.
 
  • trappan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å då kommer den oundvikliga frågan:
Vem ska stå för fadäsen?
 
Ja snyggt blev det inte, det där blir man tvungen att göra om skulle störa mej på det tills jag blev tokmotiverad att bygga nåt bättre själv.
 
Om det nu var inritat på ritningen så kunde man väl visst upptäckt det? Nu vet jag inte hur Myresjöhus gör vissa saker men när jag byggde med LB-hus så var jag tvungen att godkänna och skriva under samtliga ritningar innan något gick i produktion. Visserligen krävs det ju att man vet hur man ska läsa en ritning för att man skall förstå allt men ska man skriva under något så anser ju jag att man även bör veta vad man skriver under. Nu jobbar ju jag i byggbranschen så jag kan läsa en ritning vilket var tur för vi hittade flera saker på ritningarna vi var tvugna att ändra för att det skulle passa oss eller som helt enkelt var felritat.
 
Kan hålla med övriga att det där ser ju inte klokt ut! Väntar med spänning på uppföljningen..
 
varför ser jag inga dubbla räcken? Där uppe måste ju finnas en stigande räcke och en fallskydd. Hur skulle man lösa det annars?
gaia
 
Hur menar du gaia? Räcke kan det väl vara, men man behöver kanske inte ha alla pinnar ner till vangstycket..

Edit: Tillägg: när man bygger trappan i rätt bredd dvs...
 
Redigerat:
Ni får nog vänta på uppföljningen... Myresjöhus kan inte säga något än, men har diskussioner internt. Alla inblandade som jag pratat med har iaf ställt sig frågande till lösningen man valt. Jag hoppas att Myresjöhus tar sitt ansvar och ser till att rätta till detta på något sätt. Än så länge har dom varit väldigt förstående till våra synpunkter.
 
jhenrikj skrev:
Om det nu var inritat på ritningen så kunde man väl visst upptäckt det? Nu vet jag inte hur Myresjöhus gör vissa saker men när jag byggde med LB-hus så var jag tvungen att godkänna och skriva under samtliga ritningar innan något gick i produktion. Visserligen krävs det ju att man vet hur man ska läsa en ritning för att man skall förstå allt men ska man skriva under något så anser ju jag att man även bör veta vad man skriver under. Nu jobbar ju jag i byggbranschen så jag kan läsa en ritning vilket var tur för vi hittade flera saker på ritningarna vi var tvugna att ändra för att det skulle passa oss eller som helt enkelt var felritat.
Vi har en liknande trapp från snickarlaget men vår ansluter direkt mot väggen utan springa och vi har inte dubbla räcken utan endast en ledstång i trappan. Av nyfikenhet tittade jag på våra ritningar och det syns ingen skillnad på räcket på ovanvåningen och ledstången i trappan utan på ritningen ser det ut att vara samma, men uppenbarligen så har vi fått olika så jag tycker det är tveksamt om man skulle kunna upptäcka det på ritningen och att det är TS ansvar. Dessutom så är det väl helt uppenbart fel trappa som är beställd/levererad och att kräva att kunden bland hundratals detaljer ska reagera på det är väl lite och ta i.

Man får väl nånstans förutsätta att säljaren och hustillverkaren har koll på vilken trappa som beställs och att den passar vald planlösning och om det nu är så att man tror att kunden vill ha glipa och dubbla räcken istället för en normal lösning så bör man nog fråga tydligt innan man ritar in något sånt. Snickarlaget har förmodligen bara levererat det som beställts. I annat fall så borde det vara väldigt lätt att reda ut med hjälp av beställningen från Myresjöhus.
 
Gaia: jag vet inte varför dfu inte ser några dubbla räcken, på min dator syns de tydligt och som ansvarig för trappstädning säger jag bara att sådär kan det inte se ut. Räcket på trappan måste bort och vägrar de sätta in en riktig trappa måste hålet täckas på ett bra sätt, så att inte damm och tappade saker fastnar i springan. Vi hade en sådan springa men bara 2 cm bred i våran trappa, torftigt täckt med lsit och det var ju INTE roligt att se vad som var där bakom när vi tog ner trappan i somras.

Ser att de dessutom inte täckt för bjälklaget än, hur har de tänkt komma åt att göra det snuyggt när räcket sitter där?
 
Anna_H skrev:
Ser att de dessutom inte täckt för bjälklaget än, hur har de tänkt komma åt att göra det snuyggt när räcket sitter där?
.:D.
 
Ja, det blir verkligen intressant. Även om trappan nu skulle se ut så kan man verkligen fråga sig varför man skruvat dit räcket innan man gjort klart väggen.
 
Att fixa väggen är inget problem. När min man besökte huset visade det sig att man faktiskt satt upp listen på väggen. Kolla in bilderna.

Det vi inte förstår är varför man gjort det innan vi kommit överens om hur vi ska göra med trappen...
 
  • trappa5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • Photo_0034FEB5-002D-6AFC-81B5-434477F89FB1[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gaia skrev:
varför ser jag inga dubbla räcken? Där uppe måste ju finnas en stigande räcke och en fallskydd. Hur skulle man lösa det annars?
gaia
Man har väl bara en ledstång i trappen om det redan finns ett räcke? i TS fall är det räcke både i trappen och ett räcke som fallskydd.
Nog ser Du väl det gaia? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.