Jag har monterat en hel del Devireg touch och jag tycker att dom är suverän. Dom låter inte mer än någon annan termostat vid till- och frånslag. Senast förra veckan var jag tillbaka hos en återkommande kund som jag monterat en touch hos tidigare. Dom var jättenöjda och framförallt med att man kunde läsa av beräknad elförbrukning.

När skärmen är svart ser man temperaturen, fast utan belyst skärm så den är inte alls helt svart.

//Patrik
 
Det som lockar med DEVIreg Touch förutom att jag slipper byta golvgivare, är det med att programmera olika värme på olika tider så det är varmt när man kommer dit på morgonen men behöver inte stå på när man är borta eller sover. Får isåfall byta ramen, men bredden på ramen måste vara densamma som nu för kaklet är anpassat efter den. Får kolla upp det.

Det som förvånar mig är att en så stor tillverkare som jag förstått att OJ Electronics är, att jag inte kan hitta deras "topptermostat". Deras återförsäljare i sverige tar in de andra och delar och bygger egna mm men hittar inte OCD4.

Tack för alla era inlägg!
 
Jag har nyligen monterat en Devireg touch i en Trendram och jag tyckte inte att det såg så väldigt tokigt ut.
Det som kommer vara mer i ögonfallande tror jag är att det kommer vara olika nyans på termostaten och dina gamla brytare och ram.

//Patrik
 
  • Gilla
bockara
  • Laddar…
bockara skrev:
Det som lockar med DEVIreg Touch förutom att jag slipper byta golvgivare, är det med att programmera olika värme på olika tider så det är varmt när man kommer dit på morgonen men behöver inte stå på när man är borta eller sover. Får isåfall byta ramen, men bredden på ramen måste vara densamma som nu för kaklet är anpassat efter den. Får kolla upp det.
Av din bild att döma tycker jag det ser ut som en Eljo Trend-ram, DEVI Touch passar med Eljo Exxact vilken verkar vara 3 mm bredare än Trend-serien så det är inga konstigheter att byta ram (och strömställare givetvis). Du kan ju alltid kontrollmäta, Exxact-ramen är 85 mm bred.
 
  • Gilla
bockara
  • Laddar…
Det är nog Eljo Trend jag har då, för min är 82 mm. Problemet är ju att kaklet är utstickande precis vid ramen och sitter precis intill. Snyggast om jag köper en DEVIreg Touch är ju att byta ram. Vet inte hur jag ska göra riktigt.

bild (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Jepp, det där är Trend.
 
Hur skulle ni lösa det om man vill ha en Touch när inte Exxakt-ramen får plats?

Blir väl inte snyggt att ta bort en bit högst upp och sen försöka lägga över silikon. Patrik pratade ju om att det funkade med den Trend-ramen jag har men att det mest var färgskillnaden som syntes.
 
bockara skrev:
Hur skulle ni lösa det om man vill ha en Touch när inte Exxakt-ramen får plats?

Blir väl inte snyggt att ta bort en bit högst upp och sen försöka lägga över silikon. Patrik pratade ju om att det funkade med den Trend-ramen jag har men att det mest var färgskillnaden som syntes.
Touch är kompatibel med fler ramar än Exxact, t.ex Giras E2 (151,9 x 80,8mm) och Standard 55 (151,8 x 80,7mm), finns fler på http://devi.danfoss.com/Sweden/Consumer/FloorHeatingForHome/DEVIreg-Touch/Frames-Finder.htm

Är det bara i ovankant som problemet är kanske det finns möjlighet att "skjuta" ramen något neråt alt att det går att skrapa bort lite av fogen med en vass mejsel el. dylikt, ser ut lite som att man lagt en extra fog ovan ramen utanpå den ursprungliga:
trendram.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bockara
  • Laddar…
Eller så kan man ta ramen och bearbeta den lite med tex en fintandad så, en fil, en smärgel mm det är bara fantasin som sätter gränsen
 
Okej, tack för tipsen. Det i ovankant av ramen är bara silikon som vi var tvungna att ta bort när vi mätte under ramen. Det jag tänkte på var på bredden för dom svarta kakelplattorna buktar utåt.
 
Ligger inte ramen över det svarta?
 
kulle
bockara skrev:
Okej, tack för tipsen. Det i ovankant av ramen är bara silikon som vi var tvungna att ta bort när vi mätte under ramen. Det jag tänkte på var på bredden för dom svarta kakelplattorna buktar utåt.
Vinkelslip med diamantskiva
 
elmont skrev:
Ligger inte ramen över det svarta?
Nej dom svarta plattorna är utåtbuktade och kapade intill ramen.
 
kulle skrev:
Vinkelslip med diamantskiva
Skulle kanske fungera men känns bättre att köpa en ram som passar då känner jag.
 
Dub361 skrev:
Touch är kompatibel med fler ramar än Exxact, t.ex Giras E2 (151,9 x 80,8mm) och Standard 55 (151,8 x 80,7mm), finns fler på [länk]
Vart hittar du måtten på ramarna? Bättre att gå på någon av dessa då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.