Tänkte om ni hade bra koll på marknaden vad som är bra, han som jag skickade till från supporten rekommenderade denna

http://www.ojelectronics.com/Busine...Thermostats/Clock-Thermostat-OCD4-PROD49.aspx

KIMA zone 50 skulle också passa till den givaren jag har t ex. Läste någon här på forumet som rekommenderade Ebeco Eb-Therm 355 fast den vet jag inte om den passar, annars ska det vara enkelt att byta givaren vad jag förstått.

Fast från början var tanken att ha en likadan, men är väl mest vad fördelarna är med en digital. Läste på ebecon att den håller en jämn värme och kan styra olika värme på olika tider som sparar energi, likaså OCD4 från ojelectronic skulle spara energi mot den jag har. Har ni några erfarenheter eller tips, hur skulle ni göra?
 
Jag skulle rekommendera en Devireg 530 om du vill ha enbart en termostat eller en Devireg 550 om du vill ha lite mer "finesser". Den kommer med fronter som passar till Elko och Eljo.
 
Om du kan välja en termostat som kan kopplas till samma golvgivare som du har idag, så är det en stor fördel. Det är lite riskabelt att byta golvgivaren, beroende på hur bra installatören har skött sig så kan golvgivaren vara lätt att byta, eller omöjlig. I värsta fall kan man få ut den, men det är omöjligt att få in en ny i slangen.
 
Har kollat mer på DEVItouch. Den passar med min givare och i ramen.

140F1064_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttet är 67*67 mm.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttet på ramen är 60 mm innan det svänger inåt, så det lär väl se väldigt dumt ut. Den är alltså utanpåliggande och kommer sticka ut med 3.5 mm på varje sida och så går ju inte ha det. Byta ram isåfall. Då behöver väl även lysknapparna bytas antar jag.

Sen den andra jag tittat på OJ OCD4, den hittar jag inte att få tag på någonstans.
Får väl gå efter en sådan jag redan har annars, så vet jag ju att allt passar, enklast.

Några idéer?
 
Redigerat:
C
Ang. Devireg touch så är det par grejer som iaf får mig att tveka;
  • Displayen är i viloläge släckt så den gör ingen vardagsnytta genom att visa temperatur/tid eller liknande
  • Den verkar klicka kontinuerligt som en gammal klocka att döma av t.ex. denna video:
    https://www.youtube.com/watch?v=vJy1v-vjIyw
DeviReg 550 har enligt Danfoss själva utgått för flera år sedan, trots att den fortfarande finns med i sortimentet på deras hemsida. De hade dessutom uppenbarligen omfattande kvalitetsproblem med 550, vilket iaf får mig att tveka på deras kvalitet och service i allmänhet.

Köp en vanlig standardtermostat för några hundralappar är min rekommendation.
 
Nu vet jag inte vad du menar med en vanlig standardtermostat för jag har aldrig hört talas om en standardtermostat med golvgivare. Och Devis "grejer" är det fabrikat som jag/vi har haft minst "problem/reklamationer" med och dom få ggr det har hänt har det aldrig varit nått problem med reklamationer och ersättningsvaror. Men det är klart en film på yoytube smäller ju rätt högt.
 
Såg filmen men kan det ljudet verkligen komma från termostaten? Kan det inte vara nåt i bakgrunden. Okej, delade meningar annars. Sett fler annars som rekommenderat Devi, ett plus mot OJ är ju att dom iaf har svensk support. Men OJ passar ju i ramen.
 
C
En vanlig golvvärmetermostat utan krusiduller menar jag alltså. Typ en sådan TS redan har.
Nä, dom andra grejerna kanske är bra - har bara erfarenhet av 550. Har ni installerat mycket 550?
 
C
bockara skrev:
Såg filmen men kan det ljudet verkligen komma från termostaten? Kan det inte vara nåt i bakgrunden.
Jag trodde först samma sak, men ljudet tystnar när han sänker eller höjer temperaturen.
 
Haft samma bekymmer, lysdioden för golvvärmen indikerar till, men "klicket" som normalt hörs när termostaten går till/från hörs ej och golvet blir ej varmt.

Min termostat är märkt ARDEX men tittar man på baksidan så är tillverkaren Microline = OJ Electronics

2014-12-15 19.08.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-12-15 19.10.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha pratat med ARDEX kundsupport ang ersättare för min termostat som utgått (tror deras beteckning för termostaten var PV-11) så beställde jag en ZONE 50 via en av deras återförsäljare då ZONE 50 funkar med givaren som jag har idag, ETF-99.

Betalade ca 1000:- för min, Rinkaby rör har KIMA ZONE 50 för 842:- (970:- inkl frakt), har inte sett någon termostat för "ett par hundralappar", hittat från ca 500:- och uppåt och nu vet jag att den garanterat fungerar med befintlig givare vilket för mig är viktigare än att eventuellt kunna spara 500:-

Vad jag kan läsa ut från http://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_ebt_355_a.pdf så passar inte EB-Therm 355med din nuvarande givare, jämför gärna med motståndstabellerna för PV-11 och ZONE 50 vid olika gradtal.

http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/7/INST0104006%20KIMA%20ZONE%2050%20SV.pdf

http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/7/INST0104004 KIMA PV11 Obegränsad 50.pdf

Här finns även en tabell med motstånd och förklaringar till lite olika termistorgivare:
http://www.calectro.se/images/pages/2721_motstandstabellgivare_0403_040330.pdf

Har dock inte hunnit koppla in den nya termostaten då matningen till badrummet ska bytas ut och vill inte riskera att förstöra min nya termostat med en gång :)

Bilder på min nya termostat:

2014-12-15 19.06.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-12-15 19.06.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-12-15 19.06.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Dub361 skrev:
Haft samma bekymmer, lysdioden för golvvärmen indikerar till, men "klicket" som normalt hörs när termostaten går till/från hörs ej och golvet blir ej varmt.
Skulle vara intressant om du kunde plocka isär den trasiga och posta en bild på innanmätet.
Skulle inte förvåna mig om problemet är samma dåliga Arcotronics-kondensatorer som orsakar problemet med Devireg 550.
 
cpalm skrev:
Skulle vara intressant om du kunde plocka isär den trasiga och posta en bild på innanmätet.
Skulle inte förvåna mig om problemet är samma dåliga Arcotronics-kondensatorer som orsakar problemet med Devireg 550.
Ska försöka komma ihåg det när jag byter termostaten, dock lär det inte bli förrän i januari då elektrikern har tid att byta elen från centralen fram till badrummet, under tiden får den gamla sitta kvar så inte ungarna kan fingra på kablarna, strömställaren för lyset sitter 10-15cm till vänster om termostaten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
cpalm, eftersom jag är en stor förespråkare av "enkelhet" i alla funktioner föredrar jag enkla apparater och lösningar och då är vi helt överens jag skulle själv använda en Devireg 530
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
elmont skrev:
cpalm, eftersom jag är en stor förespråkare av "enkelhet" i alla funktioner föredrar jag enkla apparater och lösningar och då är vi helt överens jag skulle själv använda en Devireg 530
Värt att notera för TS dock att varken DEVIreg 530 eller 550 fungerar med nuvarande golvgivare, något som DEVIreg Touch gör precis som TS redan konstaterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.