Tog ur en säkring för några dagar sedan som bland annat är till golvvärmen på toaletten. Efter det har golvvärmen inte fungerat som det ska. Lampan på termostaten lyser svagare och står på typ hela tiden. Upplever att det trots allt fungerar men med mindre effekt. Vad kan ha hänt?
 
Det låter ju precis som du säger - att golvvärmen inte får full effekt. Första kontrollen vore då att mäta spänningen i dosan till golvvärmen. Golvvärmen kan ju ha gott sönder. Sedan kan man titta närmare på denna grupp, vad mer finns på den? Fungerar allt annat?
 
Hum, har du satt in säkringen igen? Dum fråga kanske men det är inte solklart. Golvvärmen är enfas antar jag?
 
Okej, det är belysning och uttag på toalett och ett par andra rum som ligger på samma säkring och allt annat fungerar.

bild (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är själv ingen elektriker, ska locket tas bort och det ska mätas inne i termostaten alltså?
Brukar det vara känsligt vid strömavbrott och kunna gå sönder? Får nog kontakta en elektriker för att mäta.

Ja, jag har satt i säkringen och ja, jag tror det är enfas.
 
Det har hänt förr att saker går sönder när strömmen bryts. Det är vanligare om huvudbrytaren används, men det kan ha funnits någon apparat på den enskilda grupp du bröt som skapade en störning. Gamla lågenergilampor var lite elaka.

Så denna termostat behöver högst troligt felsökas lite, med locket av. Men en elektriker kommer troligen inte att laga den, utan byta den. En elektronikkunnig kompis skulle med lite tur kunna laga den för några kronor.

Nu är jag inte säker, men temperatursensorn i golvet kan vara anpassad till just denna termostat, så ev måste sensorn dras upp och byta också.
 
  • Gilla
bockara
  • Laddar…
Okej. Tack för era svar. Ska be någon mer kunnig titta på det.
 
C
Slocknar lampan så småningom om du drar ner temperaturen till min?
 
Ja det verkar fungera som det ska. Sen när man drar upp klickar det till och lampan tänds som det ska. Men den lyser starkt som vanligt i max en sekund sen svagare. Normalt blir det varmare på golvet och slår då ifrån men nu står den bara och lyser. Dock upplever jag det som att den ger lite värme. Inget jag är helt säker på.
 
C
Testa att upprepa den proceduren några gånger och se om det hjälper. Kan vara reläet som kärvar.
Tar normalt en bra stund innan man faktiskt märker att golvet är varmt.

Att lampan lyser svagare än vanligt tyder nog dock tyvärr på att termostatens inbyggda strömförsörjning börjar ge upp och då orkar den inte dra reläet ordentligt. Termostaten är inte tillräckligt smart för att fatta att värmen inte går på och resultatet blir att den lyser konstant i väntan på att golvet skall nå inställd temperatur (vilket då aldrig kommer att hända).
 
Nu har jag haft en duktig elektriker här för att mäta på termostaten. Det är 230V till termostaten och den skickar även ut som den ska till slingan, slingan ser hel ut när han mäter men den borde väl heller inte gå sönder av strömbortfall? Han mätte massa olika saker och tycker att det borde fungera som det ska men faktum är att det efter strömbortfallet känns som det går på mindre effekt och även lyser ju dioden till starkt en sekund sen svagare.
 
Mätte han även energin som går ut i gol et. Termostaten kanske i sig fungerar men släpper inte på ström till golvet lika länge som förut.
 
Tror det kan ha varit det han pratade om som han inte hade instrument med sig till att mäta. Är det isåfall ändå så att termostaten ska bytas då? Som det är nu, när den står på längre tid med mindre värme istället för att det blir varmare men slår ifrån tidigare, är elförbrukningen uppskattningsvis densamma eller högre?
 
Mailade till tillverkaren om problemet, han svarade att beteendet hos termostaten är typiskt när några av de interna komponenterna ( reläer och kondensatorer ) är slitna.

Känns väl som att jag får testa att byta termostat, någon som har några tips? Om det inte behövs vill jag ju inte byta golvtemperaturgivare eller ramen runt termostaten.
 
Golvgivaren måste du nog byta för det är olika värden hos olika fabrikat, men det är ju lätt gjort för vi får väl förutsätta att det är riktigt gjort med ett rör som går ner i golvet. Är det en ELJO ram passar dom flesta "större" fabrikat på termostater.
 
Tips på vad? Vill du inte ha en likadan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.