yonna yonna skrev:
Vad var det för sort du fick och som var fel?

Egners växter bör få extra stjärna på nätet!
fick antagligen hicksii levererad inte Hilli
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Snyggt av leverantören!
Jag skulle inte hängt upp mig så - hicksii är också mycket snygg - har haft den själv. Man är ju mest rädd för bären när man har småbarn och hundvalpar men om man kollar giftinformation är det mkt sällan något hänt.
 
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snyggt av leverantören!
Jag skulle inte hängt upp mig så - hicksii är också mycket snygg - har haft den själv. Man är ju mest rädd för bären när man har småbarn och hundvalpar men om man kollar giftinformation är det mkt sällan något hänt.
ja barnen är vi väll inte oroliga för att dom ska börja äta men är nog det estetiska att vi ville ha en grön häck inte en fylld med röda bär. Men alla gillar ju olika
 
R Rosarosi skrev:
ja barnen är vi väll inte oroliga för att dom ska börja äta men är nog det estetiska att vi ville ha en grön häck inte en fylld med röda bär. Men alla gillar ju olika
Jag fick aldrig bär på min - men så putsade och klippte jag den minitiöst eftersom jag var ute efter den släta ytan. Det var på den tidrn jag orkade sköta trädgården själv. Numera tar jag in trädgårdshjälp och det är hopplöst att finna någon som kan klippa häckar sny ggt:thinking: och jag har många.
 
Det är inte fruktköttet som är giftigt utan kärnan. Man måste bita sönder kärnan för att riskera förgiftning. Den är väldigt hård och passerar normalt matsmältningssystemet hel.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
R Rosarosi skrev:
Uppdatering

Pratade med deras kundtjänst idag och blev otroligt glatt förvånad.
Inte alls van vid så bra bemötande när man kommer med en reklamation.

Dom sa att dom antagligen råkat skicka fel häck och kommer kompensera oss med ny häck samt bjuda på arbetet som plåster på såren.
Så vi kommer få rätt häck och slipper plantera om den själva :D
Shit vilken grym kundservice!
När Plantinavia skickade fel häck till oss, ca 80st plantor i viktklassen 40-50 kilo/st med höjd på 185cm vägrade dem ta det ansvaret.
Vi kunde få returnera allt men då bekosta omplanteringen själva. Till slut fick vi 20.000 i kompensation för fel plantor men tre år senare kan jag fortfarande bli irriterad bara jag ser namnet Plantinavia. Sämsta och oseriösaste verksamheten enligt mig. Men många andra nöjda kunder.
 
Idegran är ju jättegiftig! Bär och barr. Ett favoritgift i Aghata Christies romaner.

Vill man verkligen ta ansvaret för att ha en häck av det nära evt mordiska grannar eller deras nyfikna barn som stoppar allt möjligt i munnen?
 
R Rosarosi skrev:
Hej alla kloka.

Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.

Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.

Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.

Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!

Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.

Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.
Ni vet väl att idegran speciellt bären är supergiftigt ??
 
  • Gilla
Isac eklund
  • Laddar…
R Rosarosi skrev:
Hej alla kloka.

Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.

Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.

Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.

Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!

Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.

Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.
R Rosarosi skrev:
Hej alla kloka.

Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.

Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.

Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.

Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!

Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.

Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.
R Rosarosi skrev:
Hej alla kloka.

Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.

Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.

Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.

Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!

Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.

Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.
vi köpte 135 thuja smaragd av dem. 52 dog första året men det var inga problem, vi reklamerade och fick nya direkt.
 
R Rosarosi skrev:
Hej alla kloka.

Vill få lite kött på benen.
Inför val av häck så fastnade vi på Idegran men var inte så förtjusta i tanken dock att ha stora röda bär på Häcken.

Men efter att ha läst på lite och googlat runt så fanns det en hybrid idegran vid namn taxus Media Hilli som då på grund av att den var en hybrid så skulle den vara bärlös.

Vi hittade den till ett rätt bra pris på Thujor.se och dubbelkollade namnet att det var rätt sort och beställde 100plantor.

Nu ca 3-4 veckor senare så döm av min förvåning att flera plantor så växer det stora röda bär på!

Har mailat idag till företaget och frågat om vi fått fel plantor.
Men vad har vi för rättigheter i det här om dom blånekar eller kommer med andra ursäkter ?
Har läst en del rätt så dåliga omdömen och folk som fått dryga svar tillbaka från företaget så förväntar mig inte att det i så fall ska gå smärtfritt.

Måste vi bita i sura äpplet o bekosta ny häck själva ? vi vill inte ha en häck som är full av stora röda bär utan en grön häck året om.


Hej Jag har också väldigt dålig erfarenheter från Thujor.se från gräs. Välj annan leverantör! Köpte rullgräs som kom fram 6d för sent- mögligt och illaluktande som jag vägrade emot. Men de snuvad mig på hela beloppet (23').. //M
 
N Nisken skrev:
Idegran är ju jättegiftig! Bär och barr. Ett favoritgift i Aghata Christies romaner.

Vill man verkligen ta ansvaret för att ha en häck av det nära evt mordiska grannar eller deras nyfikna barn som stoppar allt möjligt i munnen?
K Knuten26 skrev:
Ni vet väl att idegran speciellt bären är supergiftigt ??
Om man inte vet, så kanske man åtminstone kan googla eller fråga någon vuxen innan man sprider skräck. Eller som i det här fallet - prova själva och se om ni vill äta skiten.

Nej, varken super- eller jättegiftigt. Rätt måttligt giftigt och man får sätta i sig en hel del innan det blir farligt. Att det går att tillverka gift av något betyder absolut inte att det är farligt obearbetat. Bärens kött är som redan nämnts ofarligt. För den som vill bli förgiftad får man alltså tugga sönder fröna eller äta barren. De första hårda och äckliga och de andra stickiga och rätt äckliga. Men visst - om man helt saknar smak och förstånd och är väldigt, väldigt hungrig så kan det bli farligt. Fast då finns det betydligt farligare saker i både natur och trädgårdar som är lättare att förgifta sig på.
 
  • Gilla
Kalendern och 5 till
  • Laddar…
H hllvkn skrev:
Shit vilken grym kundservice!
När Plantinavia skickade fel häck till oss, ca 80st plantor i viktklassen 40-50 kilo/st med höjd på 185cm vägrade dem ta det ansvaret.
Vi kunde få returnera allt men då bekosta omplanteringen själva. Till slut fick vi 20.000 i kompensation för fel plantor men tre år senare kan jag fortfarande bli irriterad bara jag ser namnet Plantinavia. Sämsta och oseriösaste verksamheten enligt mig. Men många andra nöjda kunder.

Vilken tråkig erfarenhet!
Hade ju faktiskt dock förväntat mig något sådant nu därav att jag ville kolla vilka rättigheter man hade men blev som sagt väldigt glatt förvånad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.