Hej,

Beställde för ett par månader sedan en ytterdörr från Hornbach, Laila Ek Klarglas, följande modell:
http://www.bygghemma.se/utomhus/ytterdorrar/enkeldorrar/ytterdorr-diplomat-laila-ek-slat/p-240372

Idag monterade hantverkaren upp den och vi insåg när det satt uppe att vi hade fått fel dörr, vi fick följande:

http://www.bygghemma.se/utomhus/ytterdorrar/enkeldorrar/ytterdorr-diplomat-laila-ek-klarglas/p-127432

Samma dörr men utan glaset i mitten. När jag kom hem idag insåg jag alltså att dörren som vi fått var fel. Hornbach erkänner att de har beställt fel dörr av tillverkaren, men vägrar ersätta med en ny dörr eftersom vi inte kontrollerade varan vi fått innan hantverkaren monterade upp den. För att kontrollera dörren hade vi behövt öppna den helt ur kartongen.

Vad kan jag föra fram för argument så att vi blir ersatta med en ny dörr? Det är ju egentligen bara dörrbladet som behöver bytas.

Mvh,
Lars
 
Du har rätt enligt konsumentköplagen att få den varan du har beställt. Vägrar de så anmäl det till ARN. Men du kan inte får ersättning av bygghemma eller Hornnbach för montering av korrekt dörr. Detta skall du kunna kräva av snickaren som aldrig borde monterat fel dörr från början.
 
Monteringen borde ju inte vara en fråga eftersom det är ett enkelt jobb att byta dörrbladet.
 
  • Gilla
flygrc
  • Laddar…
Kom på en sak.

Har du beställt dörren från Hornnbach eller från Bygghemma?
 
Nej, monteringen är inget problem - det vi vill ha är ett nytt dörrblad.

Hornbach hävdar dock att eftersom vi monterade dörren så har vi "godkänt" att vi har fått rätt vara, och de ersätter då inte dörrbladet. Är det ett rimligt resonemang juridiskt?

/Lars
 
Tror inte att det håller.

KKL
16 §. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat

Men som sagt står de på sig så låt ARN prova ärendet. Du kommer kunna påvisa att varan är felaktig utan problem. Men jag ser ett problem med att du har tagit fel vara i bruk och gjord den begagnad. Då kanske de kan kräva en ersättning för detta men det är bara spekulationer från min sida.
 
Dörren är beställd från Hornbach, jag använde Bygghemmas länkar bara för att illustrera vilken dörr det handlar om. Bygghemma har ingenting med processen att göra.
 
Jag skulle gissa att det är kört för dig. Det är ju inget problem att öppna en kartong och titta på dörren för att avgöra om det är rätt produkt eller om den kanske är skadad i frakten. Som det är nu så kan ju Hornbach inte ens ta tillbaka varan eftersom den är "begagnad" så med andra ord så gav du dem aldrig en chans att rätta till problemet.

Du kan ju alltid försöka att ta ärendet genom ARN men jag sätter en peng på att de kommer att ge Hornbach rätt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Var inte förpackningen märkt med vad den innehöll?
Säljaren anser naturligtvis att ni godkänt leveransen i och med att ni
1. öppnat kartongen
2. monterat dörren
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Det låter väldigt konstigt. Kan det vara så att Hornbach tror att du vill ha även arbetet ersatt från dem?
 
LäsLus skrev:
Du har rätt enligt konsumentköplagen att få den varan du har beställt. Vägrar de så anmäl det till ARN. Men du kan inte får ersättning av bygghemma eller Hornnbach för montering av korrekt dörr. Detta skall du kunna kräva av snickaren som aldrig borde monterat fel dörr från början.
Hur tänker du här? Om en kund själv levererar material till en hantverkare och ber denne montera så kan väl inte denne bli ansvarig för materialet som monterats. Nog för att man på BH ibland har en snedvriden uppfattning om vad en hantverkare skall ställas till svars för men detta är väl lite för långsökt :(
 
  • Gilla
GlennB och 8 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Hur tänker du här? Om en kund själv levererar material till en hantverkare och ber denne montera så kan väl inte denne bli ansvarig för materialet som monterats. Nog för att man på BH ibland har en snedvriden uppfattning om vad en hantverkare skall ställas till svars för men detta är väl lite för långsökt :(
Jag uppfattade inte det som att ts lämnade över dörren till hantverkaren för då hade det varot ts ansvar.
 
Du vill bråka om att du har köpt en "billig" dörr och sen fått en dyrare?
 
C
Måste vara tvärtom och TS som blandat ihop länkarna.
 
Blandade förstås ihop länkarna - vi har betalat för den dyrare dörren utan glas och fick den billigare.

Jag anser inte att hantverkaren har gjort något fel. Vi gav honom den dörr som kom levererad från Hornbach, och förutsatte att det var rätt dörr vi fått. Han monterade då upp den.

Det är förstås Hornbach som har gjort fel, eftersom de har levererat fel dörr. Nu anser de att de kan friskriva sig från ärendet eftersom vi genom att montera upp dörren godkände den. När jag kom hem från jobbet var dörren uppmonterad och jag insåg då att det var fel dörr.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.