Jag tror inte detta är implementerat men jag tror att det skulle vara uppskattat av många och det är att sista inlägget av trådskaparen markeras på ett tydligt sett. Det är jättebra att trådskaparens inlägg markeras blått så att man tydligt ser dom men det skulle vara ännu bättre om det sista inlägget trådskaparen gjorde markerades så att om man intresserade sig för utgångsfrågan i tråden vet när man kan sluta läsa tråden då trådskaparen ofta slutar svara efter ett par sidor men trådarna ofta fortsätter till minst 10 sidor.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Jag vill bara berätta att för en vecka sedan uppgraderade vi våra servrar. Mer om den uppgraderingen kan ni läsa i Marlens blogg: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/vi-bytte-servrar.4161/#comment-12204

Sedan uppgraderingen har sajten blivit 10% snabbare. Nu tar varje sidnedladdning bara 1,75 sekunder, innan uppgraderingen låg vi på 1,99. :)

Och imorse växlade vi över till HTTP/2. En förbättring som vi tror så småningom kan göra sajten ännu snabbare. Fördelen med HTTP/2 jämfört med HTTP1 är bl a att mer av kommunikationen mellan din webbläsare och våra servrar kan ske parallellt.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle önska en funktion som möjliggör ”notis om trådskapare postat”. Det finns många trådar där TS har en intressant frågeställning men där diskussionen växer sig sidvis stor utan TS medverkan. Det kan mycket väl vara on topic alltihop och bara vara ett stort engagemang, eller så förs en lång diskussion om någon del i frågan som många tycker är intressanta men som kanske glider längre och längre från huvudfrågan. Ibland vill man kanske inte läsa 23 svar om dagen men är fortfarande väldigt intresserad om TS återkopplar.

Som exempel kan jag ta en aktuell tråd om ”husköpare som vill dra sig ur men säljaren accepterar inte” eller vad den nu heter. Intressant problemställning men är nu många sidor debatt om man måste eller inte måste göra en besiktning för att använda klausul och vem som får göra den. För all del relevant men jag skulle helst bara vilja ha ett pling när TS svarar (och förhoppningsvis meddelar hur det gick).

Möjligt att något liknande har föreslagits tidigare, har inte jobbat mig genom hela tråden.
 
  • Gilla
jimih och 8 till
  • Laddar…
En möjlighet att hoppa till nästa/tidigare inlägg av trådskaparen skulle också vara bra.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag förutsätter att detta gäller android appen.

Vi vet inte varför det står att android appen vill veta aktiva samtal och nummer. Vi har i alla fall ingen användning av dessa uppgifter. Det funkar lite annorlunda i iphonen, där får man frågan om man vill acceptera tillgång till bilder och videofilmer först när man använder funktionen, dvs när man laddar upp, det är ju så man vill ha det.

Enligt Christian så kan man numera fixa så att denna fråga dyker upp senare vid behov, tror inte det gick då vi släppte appen. Det betyder alltså att vi behöver fixa och släppa en ny app för att få till det. :) Vi lovar att kolla på detta till nästa version.

Det enda som jag spontant kan komma på som skulle kunna trigga behovet av samtal och nummer är "dela-funktionen" i appen.

Off topic: Jag läste förresten en intressant krönika igår på Sydsvenskan om Facebooks datainsamling.

Det är nästan som vi borde göra en en grej av att berätta att vi inte sparar någon data om våra användare. Men å andra sidan använder vi själva Facebook inloggning och Google Analytics så på så sätt bidrar även vi till dessa giganters datainsamling.
Det stämmer inte riktigt, du kan ju hindra facebook från komma åt kontaktboken. Vet inte hur det är på iphone om man kan använda ringa/SMS (genom facebook då) utan tillåta komma åt kontaktboken.


För annars är det bara falsk info och försök till att lura folk till android inte går att göra säkert. Du kan köra android mobil utan googles appar eller playstore (men tappar ju hel del funktioner), sen hur pålitligt är tredje part du ska installera appar ifrån (finns flera alternativ till googles playstore, Kina har en egen t.ex).
 
B Broken arrow skrev:
Det stämmer inte riktigt, du kan ju hindra facebook från komma åt kontaktboken. Vet inte hur det är på iphone om man kan använda ringa/SMS (genom facebook då) utan tillåta komma åt kontaktboken.


För annars är det bara falsk info och försök till att lura folk till android inte går att göra säkert. Du kan köra android mobil utan googles appar eller playstore (men tappar ju hel del funktioner), sen hur pålitligt är tredje part du ska installera appar ifrån (finns flera alternativ till googles playstore, Kina har en egen t.ex).
Syftet med mitt påstående var inte att smutskasta android på något sätt, bara att försöka ta reda på om problemet också dykt upp i ios.

Android är jättebra på många sätt och många av våra besökare använder android (även om fler använder ios).

Vi hoppas kunna släppa en ny appuppdatering senare i veckan och att vi då också löst behörighetsproblemet, problemet med att externa länkar öppnas upp långsamt (främst ett problem i ios tror vi) och några andra fixar.
 
hsd
Externa länkar funkar DÅLIGT i Android, mycket bättre i gamla appen
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Vad är det som funkar dåligt? Jag kör Android och har inte upplevt några problem.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Syftet med mitt påstående var inte att smutskasta android på något sätt, bara att försöka ta reda på om problemet också dykt upp i ios.

Android är jättebra på många sätt och många av våra besökare använder android (även om fler använder ios).

Vi hoppas kunna släppa en ny appuppdatering senare i veckan och att vi då också löst behörighetsproblemet, problemet med att externa länkar öppnas upp långsamt (främst ett problem i ios tror vi) och några andra fixar.
Nu menar jag inte dig personligen utan nyhetsartikeln du citerar. Är mycket desinformation eller utan koll på teknik som skriver dessa artiklar.
 
hsd
useless useless skrev:
Vad är det som funkar dåligt? Jag kör Android och har inte upplevt några problem.
Låång väntan när man klickar på en extern länk, ofta ids man inte vänta- går in på gamla appen och vips hoppar sidan upp
Använder ofta gamla appen
 
B Broken arrow skrev:
Nu menar jag inte dig personligen utan nyhetsartikeln du citerar. Är mycket desinformation eller utan koll på teknik som skriver dessa artiklar.
Aha, du menade artikeln i Sydsvenskan som jag citerade. Ja, då hänger jag med. Jag fetmarkerade ju till och med det där med Android. Menar du att det inte stämmer?
Vad som däremot skrämmer är omfattningen av informationen.
Så när som på de innersta tankarna, vet Facebook allt om mig och mina närmaste. Bostad, barn, släkt, intressen, arbetskamrater, hobbies, dygnsrytm, resor, politiska sympatier. Vilka personer jag uppskattar och vill hålla mig väl med.
Tanken svindlar när jag funderar över hur denna data skulle kunna kombineras, eller för den delen användas av en totalitär övervakningsstat. Jag är bara nöjd med att jag inte haft en Android-telefon – då hade Facebook nämligen lagrat data om alla samtal från den också.
Fast vem vet vad Apple lagrat. För att inte tala om Google. Och Instagram, som Facebook också äger. Man bör nog utgå från att det är i stort sett allt.
[länk]
 
hsd hsd skrev:
Externa länkar funkar DÅLIGT i Android, mycket bättre i gamla appen
Detta är en nyhet för oss. Vi har trott att externa länkar bara varit tröga i iphones. Är du helt säker på att det går långsammare när du klickar på en extern länk i senaste androidappen än det gör i gamla appen? Eller kan det vara så enkelt att du upplever det som snabbare i den gamla appen eftersom den öppnar upp länken i en webbläsare som har en progress bar?
 
hsd
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Detta är en nyhet för oss. Vi har trott att externa länkar bara varit tröga i iphones. Är du helt säker på att det går långsammare när du klickar på en extern länk i senaste androidappen än det gör i gamla appen? Eller kan det vara så enkelt att du upplever det som snabbare i den gamla appen eftersom den öppnar upp länken i en webbläsare som har en progress bar?
Jag har påtalat detta flera gånger, ofta använder jag gamla appen ifall att det är några länkar i de trådar som intresserar mig
I båda fallen är det samma webbläsare som öppnas
 
hsd hsd skrev:
Låång väntan när man klickar på en extern länk, ofta ids man inte vänta- går in på gamla appen och vips hoppar sidan upp
Använder ofta gamla appen
Ok. Jag använder bara webbläsaren, så jag har ingen egen erfarenhet av problemet.
 
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.