Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vad är det inte som funkar?
Nu var det någon som skrev om menyn och löste mina funderingar/problem, Tack
 
I november 2013 (på iphone 5-tiden) lanserade vi vår mobilsajt. Då låg andelen mobila besökare endast på 25% (desktop 59% och tablet 16%). Men det var länge sedan nu.

Idag är fördelningen omvänd. Mobilen står för 59% av besökarna medan desktop bara står för 31% och tablet 10%. Vem trodde att mobilen skulle bli mycket större än 50% för några år sedan?
 
Hur ser fördelningen ut mellan appen och mobilsajten?
 
Fem år är lång tid, men låg ni på 25 % mobilanvändning redan för fem år sen gissar jag att den som trodde att den andelen skulle mer än fördubblas på den tiden var du. :geek:
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag är en av dem som gått från desktop till mobil. 98% använder jag mobilen. Och det även fast jag är moderator och använder några ytterligare funktioner.
 
Dheri Dheri skrev:
Hur ser fördelningen ut mellan appen och mobilsajten?
Vi har mellan 5 och 10000 användare i apparna (iphoneappen är störst) per månad samtidigt som vi har över 800 000 i mobilsajten. De flesta som använder apparna är inloggade och stannar kvar betydligt längre i snitt än gemene man. Vi har inte medvetet gjort som många andra sajter och puffat över medlemmar in i apparna. Vet ej om det är rätt eller fel. En fördel med apparna är att notiserna som plingar till lite lågt när man får en notis.
 
richardtenggren
Jag kör nog ganska blandat i app och via webbläsare.

Att öppna länkar i appen är ibland sådär, ibland slussas man nämligen direkt till safari, så då kunde jag kört via safari från början lika gärna. Detta förekommer ofta när bilderna är för stora och publiceras som länkar.

Möjligheten att inte kunna öppna länkar i bakgrunden saknas också, ibland andra trådar och ibland länkar till andra sidor.
 
Alltså. Dum fråga men jag har aldrig fatta hur jag i appen kommer till startsida för forum. Får alltid gå via Google eller först in i en tråd och där trycka på ämnet för att komma ut.


Skärmdump av ett byggforum med kategorier som hustillverkare, lösvirke och arkitekter på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka på menyn och välj första alternativet Forum.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Klicka på menyn och välj första alternativet Forum.
Magiskt!
 
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har inte medvetet gjort som många andra sajter och puffat över medlemmar in i apparna. Vet ej om det är rätt eller fel. En fördel med apparna är att notiserna som plingar till lite lågt när man får en notis.
Du menar att man inte blir tvingad till att köra via app?

Isåfall uppskattar jag det. Det finns siter som antingen försöker tvinga mig till att köra på en app, eller byter till en dåligt utformad mobilversion i webläsaren.
Det är siter jag har övergett.

Det finns dock någon som har lyckats skapa en bra (bättre än desktop, är nästan kriteriet... ;)) mobilversion, och då funkar det ju.
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
När är det tänkt att man åter igen ska kunna se tidigare inlägg i en tråd samtidigt som man skriver ett svar?
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag är en av dem som gått från desktop till mobil. 98% använder jag mobilen.
Idag kan man klicka på krysset uppe i högra hörnet för att stänga formuläret och sedan scrolla upp, citera och fortsätta skriva.

Men det är inte särskilt intuitivt. Jag tror att det skulle bli bättre om vi ersatte krysset mot en pil nedåt (eller mot en liten ”Visa inlägg”-text i mobilen). Idag tror nog de flesta att man avbryter/raderar det man tidigare skrivit.

Skärmdump som visar ett öppet formulär på en mobil webbsida med stäng-krysset markerat i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av ett diskussionsforum på mobilen med markerat citatknapp och röd pil som förslag på förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
elpaco
  • Laddar…
Ja, det hade varit ett användbart alternativ om det vore så att inmatningsformuläret fungerade efter att man har stängt det och öppnat det igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.