Vi är på gång att byta ut vårt kök (prisagud-det är dags!) och jag har suttit och gjort ritningar i en oändlighet- mycket har ändras men nu efter ett par offerter har vi kommit fram till följande förslag.

Det vi har och ta hänsyn till är en murstock som är gigantisk och löjligt dyr att plocka ner, som var första tanken, detta resulterar i att vi får ett litet matrum men vi har någorlunda förlikat oss med tanken.

Vatten och avlopp kommer vi dra om samt elen så vi har inte så mycket fasta installationer att ta hänsyn till förutom murstocken. Budgeten är begränsad så det blir ett Ikeakök och mycket kommer vi göra själva med hjälp av familj och vänner.

Vad har ni för tips? Vad hade ni gjort annorlunda? Kom gärna med förslag då vi har gått in i ett stadie där vi petar i småsaker och mest vill ha det gjort :)

Porslinshon kommer bli modellen större, kylskåpet är nu inbyggt men vi velar på det- är helt medveten om att det är placerat långt ifrån men har svårt att se det på något annat ställe då flowet och ljuset är viktigt för mig.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Spis på en ö utan vatten innebär mycket dräll på golvet.
2. Om ni skall ha vardagsporslin i överskåpen tycker jag att dsikmaskinen är för långt bort.
3. Kylen står långt bort spis och ugn, men ni kanske vill ha det så?
 
Tack för svar!
Vi hade först tänkt en liten ho till vänster om hällen men vi tog bort den då avståndet mellan hällen och diskhon kändes överkomligt men vi får nog ta en funderare till på det. Bra tips!

Jag gillar inte att ha vardagsporslinet i överskåp så vi kommer ha det i lådorna till vänster om diskmaskinen. Överskåpen är min mans önskan- jag är inte alls förtjust i överskåp överlag så det är en kompromiss :)
Vi tänker att vi ska ha saker vi inte använder så ofta (vaser osv) i de horisontella överskåpen och fina glasskålar och vinglasen i vitrinskåpen.

Kylen är ett problem- långt ifrån men nära matbord. Alternativet är att ha den bredvid ugnsstaplen men jag tycker känslan blir så kompakt och oluftigt- vad tror du? Till vänster om ugnen?
 
K
Byt den mot ungsstapeln? Hur ofta använder ni ugnen? Är det relativt sällan kan det vara bättre att gå då än till kylskåpet.
 
Jag skulle ha samlat alla högskåp på samma plats, kanske flytta högskåp vid dörren med micro/ugn till höger om kyl/frys tex, i andra hand tvärtom för att få luftigt vid dörren in till köket. Hur många är ni i familjen? Om ni har ett eller flera barn fundera på tex dubbel kyl/frys eller helkyl+helfrys, speciellt då ni har gott om utrymme som det känns på ritningen iaf. Glöm inte att sätta in ordentligt med tak och underskåpsbelysning samt många el-uttag såklart.
 
Jag tänker att det kan vara praktiskt att ha kylskåpet så nära matplatsen när man ska plocka fram och tillbaka typ frukost- men som ni säger, det blir ju längre när man behöver nånting till matlagningen.

Vi har frysbox och extrakyl i källaren så vi tänker en rätt stor kyl med något frysfack för det man ska ha rätt snart. Här är en tidigare version med kylfrys och ugn bredvid men tycker det känns inklämt- vad tycker ni?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hade helst velat haft alla högskåp uppe i högra hörnet för att få ljus och öppet när man går in men jag tror att det kommer göra att matplatsen känns ännu mindre med tanke på murstocken- så svårt!
 
Jag hade hellre satt in två högskåp med kyl och frys och satt ugnen under bänken. Vi har ock bara ett kyl/frysskåp och extra kylar och frysar på andra platser i huset men nu med tre barn är det en himla massa spring när man ska laga mat. Och leta igenom en frys först för att sen springa ner i källaren och leta i nästa. Nej tack.
Det går inte att sätta kyl och frys mot murstocken och spisen längre in mot matbordet? Känns trist att stå på andra sidan väggen om man tex har gäster vid bordet när man står och lagar mat. Ja, även till vardags om tex barnen sitter där och gör läxorna medan man lagar mat.
 
Stämmer in i kören, jag hade också valt att sätta kyl och frys närmre spis och diskho. Ikea pratar om en triangel i köket mellan diskho, spis och kyl/frys. Ugnen under spisen, och dit med två fullstora frys/kyl.
 
Hur långa avstånd är det? Jag tycker att det är en bra lösning ni har ritat upp. Tycker inte att ni ska sänka ned ugnen under skåp. Ett alternativ kan ju vara att ha kyl intill ugnen, men ni vill ha en större? Det är ju smidigt när man har handlat att lassa upp på bänken och ha kylen intill. Jag skulle nog ha ställt kylen mot murstock och placerat spisen på den långa bänken vid diskmaskinen och förlängt den bänken hela vägen ist för kyl längst bort.
 
Köksfläkten skall kopplas till murstockens imkanal?
 
"Jag hade hellre satt in två högskåp med kyl och frys och satt ugnen under bänken."
Håller med. Tycker att ugnen under spisen är en bra lösning när man inte vill (eller kan) ha högskåp överallt.
 
Jag hade aldrig placerat spisen så långt från vattnet. I nya hus så skulle denna lösning aldrig bli godkänd då det inte finns vatten i anslutning till spisen (risk för spill av varma vätskor mm när man transporterar kastruller och stekpannor från spis till diskho.). Sen så brukar man vilja ha en beredningsyta om minst 80 cm vid sidan av spisen. Tänk på hur ni jobbar i köket, man vill inte ha långa avstånd mellan spis,beredningsyta, ho och kyl/frys. Om inte murstocken skall användas till nått kan ni kanske ställa högskåpen mot denna istället, och samla spis och ho i hörnet snettimot.

Mitt tips är nog ändå att gå till en duktig köksplanerare för att se hur dom resonerar. Ni har en lite knepig planlösning så de kan nog komma med bra tips
 
Tack för alla råd!
Är lite förvånad av att så många av er hellre skulle ha ugnen i ett underskåp- det är en av de saker jag saknar mest från vårt tidigare kök att man bara kan vända på sig och se rakt in i ugnen och ha bra arbetshöjd på den. I tidigare kök hade vi ett halvhögt skåp- kan ha varit 140 högt men det verkar inte finnas kvar som lösning när IKEA bytte till nya systemet- någon som vet? För det hade jag känt varit ett bra alternativ då man får lite av ljuset från fönstret vid diskhon.

Att ha frysen i källaren har jag inget problem med, det är bara att springa en trappa ner ju- anledningen till att vi vill ha något frysfack är de där sakerna som man ska ha en timme senare och vill kunna slänga in sålänge. Så en stapel med kyl med något frysfack är bestämt men frågan är hur det kommer kännas om man placerar det vid ingången bredvid ugnen- inklämt?

Att ha högskåp vid murstocken har vi också varit inne på- det hade kanske varit det smartaste men nu när vi varit och pillar på den så visar det sig vara riktigt snyggt tegel under så jag är sugen på att ha så mycket yta som möjligt framme, tänker mig som bilden här:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arneri68: Nuvarande fläkt är ansluten på ungefär samma ställe och anslutningen lämnar jag med varm hand över till hantverkarna 😊

Jag ska rita upp ett alternativ med ert förslag att ha alla högskåp mot murstocken och klämma lite på det. 😊
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Nu när jag har ritat upp det ser jag vad ni menar.
Men jag är lite osäker på hur kompakt väggen kommer kännas samt om det kommer kännas trångt mellan murstocken/vägg med högskåp och skåpen mot andra sidan.
Avståndet kommer bli ca 125 cm mellan kyl/frys höger sida och hällen.
Skärmavbild 2015-04-02 kl. 16.03.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-04-02 kl. 16.03.56.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
125 cm fri yta mellan bänk och skåp är tillräckligt, den rek jag fått är 120cm om man har lådor på båda sidor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.