Jag skulle aldrig någonsin lita på ett muntligt löfte avseende bygglov från kommunen och speciellt inte då det ligger nära vattnet. Se till att ha ditt bygglov innan du ens tänker på rivning. Om du har rivit och du får ett nekande till bygglovet så finns det ingen återvändo men om du har huset kan du alltid renovera detta.
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis.
Väljer du detta hus och att gå vidare med bygge så se till att det finns ett beviljat bygglov innan du ens överväger att börja riva.

Jag tror att du kan få ett minireningsverk för ca 60-120', beroende på vad du väljer.
Sen tillkommer det några 10' för att anlägga det hela.
Gör en marknadsundersökning, en del verk är billiga i inköp men dyra sen i drift.


Utedass, torrtoa, mulltoa m.fl. lösningar kan säkert också vara tänkbara lösningar, åtminstone om du "bara" siktar på fritidsboende.
 
Jo, jag tänker definitivt ordna med bygglov innan jag börjar riva isf.
det finns ingen anledning att chansa som jag ser det.
men det känns skönt att de som handhar bygglov säger att det är "lugnt".

utedass mm är förstås alternativ men jag är för bekväm för det känner jag.
om detta blir av så kommer stugan troligen vara inom familjen 50 år framåt minst, då ser jag ingen anledning till att inte ha ett ordentligt avlopp från början.
 
andersmc skrev:
500 000 för att bygga om alt. riva+bygga ny stuga på 50m², inklusive VA och markarbeten.

Ja, det går. Om du gör precis allt arbete själv, alltid väljer de billigaste lösningarna på allting, genomgående köper begagnat material eller hittar det till reducerat pris.

Annars är 1 - 1,5 miljoner rimligare.
Nja det är i det dyraste laget, vi har byggt en stuga 65kvadrat, förvisso ute i skogen men vi ligger på strax runt 200 000kr för huset, då har vi byggt allt själva det enda vi lejt bort är el och badrummet.
Virke har vi sågat själva, kök osv är köpt på blocket.
Vi har gjuten platta med 20cm isolering och LLVP som huvudsaklig uppvärmning.

Så vill nog påstå att det inte är några som hellst problem att bygga en stuga för en halv miljon ens om du köper allt virke.

Markarbete behöver inte bli så farligt dyrt så länge det inte är en massa berg och det finns en hyfsat vettig väg fram till bygget, här i trakterna finns det fullt med folk som kör grävmaskin för 5-600kr i timmen.
 
Mikael_L
I vissa kommuner räcker inte 200' för bygglovet + de andra kommunala pålagorna + KA + byggfelsförsäkringen. :eek:
Så då har man inte köpt ens en spik än ...
 
Mikael_L skrev:
I vissa kommuner räcker inte 200' för bygglovet + de andra kommunala pålagorna + KA + byggfelsförsäkringen. :eek:
Så då har man inte köpt ens en spik än ...
Har du några faktiska exempel som vi kan gotta oss åt?

Jag hade väl tur när jag byggde 2010:
Alla kommunala kostnader uppgick till 14.505 kr. KA tillkom iofs med några loppor.
 
KnockOnWood skrev:
Har du några faktiska exempel som vi kan gotta oss åt?

Jag hade väl tur när jag byggde 2010:
Alla kommunala kostnader uppgick till 14.505 kr. KA tillkom iofs med några loppor.
Ungefär där vi ligger med sommarstugan, marken äger vi ju redan.

Byggfelsförsäkringen på 25 000kr är ju en rolig grej.
Jag fick betala 13800kr för utstakning av mitt hus och garage, den var rätt kul.
Sen ytterligare 3000kr i lägeskontroll så att huset verkligen stod där kommunen mätte första rundan.
När de gjorde grannens hus så mätte kommunen fel, så de fick komma ut och göra om allt, skulle nog inte förvåna mig om det tillkom en extra kostnad för det.
Sprängning är roligt med, grannen betalade 30000kr för sprängning och 45000kr för hus besiktningar.
Då kommer det en kille i värsta Bmw 5 serie av senaste årsmodell, välklädd med slips och hela köret.
Lallar runt en runda, när det sedan blev sprickor och grejs efter sprängningen så får man ju då höra att det där minsann är svårt att bevisa.
Ytterligare en kostnad på ca 5-6000kr per hus då, till killen med nyaste BMWn, 15 minuters jobb, varav 10 säkert pratades bort på massa annat.
 
Pumba skrev:
Ungefär där vi ligger med sommarstugan, marken äger vi ju redan.

Byggfelsförsäkringen på 25 000kr är ju en rolig grej.
Jag fick betala 13800kr för utstakning av mitt hus och garage, den var rätt kul.
Sen ytterligare 3000kr i lägeskontroll så att huset verkligen stod där kommunen mätte första rundan.

...
Ujujuj!
Jo, byggfelsförsäkring måste vi ju betala, via byggaren. 18.000 tror jag det var.

Men jag frågade efteråt killen som gjorde grundplattorna, hur de hade gjort med utsättningen.
Det hade han gjort själv. Ingen från kommunen hade varit där och kollat.
En rolig sak är att tomtgränsen som vi utgick från går mitt i en bred stengärdesgård, och där finns inga gränsmarkeringar/rör. Vi har bara koordinater på en karta.
Så hela huset + stall + garage är bara "höftat" på plats med ögonmått, med utgångspunkt från "mitt i" en gärdesgård.
 
Pumba skrev:
Nja det är i det dyraste laget, vi har byggt en stuga 65kvadrat, förvisso ute i skogen men vi ligger på strax runt 200 000kr för huset, då har vi byggt allt själva det enda vi lejt bort är el och badrummet.
Virke har vi sågat själva, kök osv är köpt på blocket.
Vi har gjuten platta med 20cm isolering och LLVP som huvudsaklig uppvärmning.

Så vill nog påstå att det inte är några som hellst problem att bygga en stuga för en halv miljon ens om du köper allt virke.

Markarbete behöver inte bli så farligt dyrt så länge det inte är en massa berg och det finns en hyfsat vettig väg fram till bygget, här i trakterna finns det fullt med folk som kör grävmaskin för 5-600kr i timmen.
Det är bara att gratulera. Ni är enormt duktiga på att få det billigt. Vi får hoppas ni startar en tråd med era bästa spartips.

Däremot håller jag inte med att det inte skulle vara "något som helst problem" att bygga en stuga för en halv miljon.

När jag tittar på utgifterna jag haft för min stuga på just 65m², så hamnar det rena byggmaterialet på ca 400000. (Men då ingår det i detta även en friggebod.) Och då vet jag att det egentligen är dyrare, jag har säkert missat en del kvitton. Jag är skapligt rutinerad självbyggare; detta var mitt tredje stora hus. Visst skulle jag kunnat pressa utgifterna något, en 10% kanske om jag verkligen lagt ner jobb på det, men inte till hälften, inte en chans. Man får också tänka på att man bara har en begränsad tid till förfogande. Man kan inte ägna precis hela dagen åt att leta fynd, man måste bygga också.

Utöver dessa 400000 tillkommer markarbete, ca 120000. Då var det skapligt plant och i princip inga stenar. Sedan är det alla anslutningsavgifter, bygglov, utsättning, byggel, försäkringar, resor (att ta sig till och från byggplatsen kan bli en stor kostnad), verktyg, arbetskläder, etc etc.
 
andersmc skrev:
När jag tittar på utgifterna jag haft för min stuga på just 65m², så hamnar det rena byggmaterialet på ca 400000. (Men då ingår det i detta även en friggebod.) Och då vet jag att det egentligen är dyrare, jag har säkert missat en del kvitton.
Vi har betalat 3600kr för hela stommen och ytterpanelen, det var vad sågverket tog för 8 timmars sågning.
Skogen har vi, verktygen har vi, markarbetet gjorde vi förhand, gick åt 2 lass grus sen.
Köket 2000kr på blocket, takpannorna var isortsätt graits mot avhämtning.
5st 3glas träfönster på blocket för 800kr/st
Ytterdörr hade vi sedan tidigare, lika så braskamin, avlopp fanns sedan tidigare, lika så el.
Utstakning och sånt behövs inte på landet, ingen byggfelsförsäkring heller.

Ditt markarbete kostar ju dock dubbelt mot vad jag betalat för hela min nybyggda villa med grovplanerad trädgård.

Allt beror på föutsättningarna, men jag tycker 400 000kr låter mycket för materialet, mitt garage är på 49kvadrat och det kostar ca 40 000kr ovan grund (dock utan porten) grunden ca 10.
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Har du några faktiska exempel som vi kan gotta oss åt?

Jag hade väl tur när jag byggde 2010:
Alla kommunala kostnader uppgick till 14.505 kr. KA tillkom iofs med några loppor.
Ta, jag har sett lite som figurerat här på forumet, typ:
http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/182714-vilka-kostnader-far-man-rakna-med.html
(Här får man tänka bort kostnaden för anslutningen av VA och el)

http://www.byggahus.se/forum/priser...8763-kontrollansvarig-ombyggnad-64000-kr.html


edit:
Detta är ju iofs de värsta skräckexempel.
Men det verkar dock vara en tydlig trend, att det läggs på alltfler löjliga och orimliga avgifter på byggande.
 
Redigerat:
I och med att detta ligger på landet, utanför detaljplanerat område så tror och hoppas jag att reglerna inte är lika hårda.
T.ex. rivningslov behövdes ju alltså inte.
Vad tror ni jag kommer att behöva förutom bygglov samt tillstånd för avlopp (det sistnämnda kostar 4000kr ca)?

En tanke som jag har är att bygga det i etapper.
Dvs först kanske få till markarbetet och grunden.
Sedan i lugn takt ta resten och försöka att fynda bra priser.
T.ex. köpa golv på blocket, likadant begagnade fönster (som ändå är i bra skick) och så att säga bygga allt eftersom för att sprida ut kostnaderna.

Tankar på det?
 
Sortering av rivningsmaterial har jag för mig kan vara ganska dyrt.
 
ullberg
Jag tror inte 500k kommer räcka, 100k är inte orimligt bara för minireningsverket, den i vänskapskretsen som senast sökte bygglov fick lägga 87k på bara det (ingen KA, utsättning el. dyl är inkluderat), detta var dock inom detaljplan, och posten "planavgift" var en av de större, tas den ut även utanför detaljplan? (typ: kostnad för kommande plan) eller kanske finns det något annat som kommer till istället.

Med lite kostnad för byggfelsförsäkring, emottagande av byggavfall (i min kommun är det inte tillåtet att elda byggavfall, och åtvinniningsstationen ska bara acceptera 1m3 per person och år, dock oklart hur de följer upp, men att komma med ett helt hus är kanske lite svårt...), etc. etc. har säkert hälften gått redan innan man köpt en pryl till huset (i linje med vad Mikael_L skriver då)

/U
 
Pumba skrev:
Vi har betalat 3600kr för hela stommen och ytterpanelen, det var vad sågverket tog för 8 timmars sågning.
Skogen har vi, verktygen har vi, markarbetet gjorde vi förhand, gick åt 2 lass grus sen.
Köket 2000kr på blocket, takpannorna var isortsätt graits mot avhämtning.
5st 3glas träfönster på blocket för 800kr/st
Ytterdörr hade vi sedan tidigare, lika så braskamin, avlopp fanns sedan tidigare, lika så el.
Utstakning och sånt behövs inte på landet, ingen byggfelsförsäkring heller.
Då är jag med. Det är inga problem att bygga för 5000 kr/m² om man redan äger det mesta materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.