Jag är egentligen ingen skattemotståndare.
Jag betalar gärna skatt. men inte fastighetsskatt - varför borde väl framgå av tidigare inlägg.

Behöver staten (oss) pengar, så betalar jag gärna.

Däremot inte fastighetsskatt. Jag betalar hellre en höjning av matmomsen, elskatten t.ex., eller t.o.m. inkomstskatten ( nej, jag tjänar inga svarta pengar) för det är skatt på sånt jag konsumerar eller på något sätt kan påverka. Jag betalar gärna en enorm summa i reavinst. Jag vill inte tjäna några pengar på mitt boende, MEN, jag vill verkligen inte betala extra för det heller.

När jag betalar fastighetsskatt, så är jag helt beroende av vad grannarna säljer sitt hus för, om man ser grannar i ettt större perspektiv. Jag betalar skatt bara för att bo - och betalar skatt på för något jag redan betalt skatt för vid inköpet. Det är sjukt.

Men jag betalar gärna skatt. Men INTE fastighetsskatt.
 
Om så många är överens att vi har en sjuk politik och skattesystem, hur kommer det sig att S sitter kvar, efter 7 år av försämring när dom lovar förbättring. Det enda lösning dom har är att höja avgifter och skatter och öka antalet politiker med dubbla och feta löner som vi försörjer. När den verkliga lösningen är att minska på politiker och byrokratin.

Visst är det sjukt med fastighetskatten med den sjukaste av alla är att betala moms på skatt!


 
S sitter kvar pga det fiasko som Bildt lyckades med
i början på -90 talet,då han o ingen annan skuldsatte
Sverige o sen försvarade kronan så vi fick 500 % ränta
ett tag.Jag tror vi måste ha företagsledare som leder
Sverige ex P-G,Reafat med flera av den typen inte
bakåtsträvare typ familjen Wallenberg.Folk som vågar
o inte bara bevakar sin position.
 
Sweli,BNP procenten presenterade i tv4 ekonomi igår.
Sen en annan sanning,Sverige lever av export o inte
den inhemska servicen.Stockholm ex som framställs som
en svensk motor har väldigt låg export utan mest service
företag men det håller inte i längden.Vad har vi då?
Ericsson (på väg ner) Saab (stora förluster) Volvo,
går bra men är utlandsägt.Nej dom verkliga motorerna
har vi i norra Sverige,SCA,Vattenfall,Lkab,Holmen skog
som är Europas vinstrikaste företag inom skog.
Tesab som fått pris som Sveriges vinstrikaste företag,
med flera.Men fast vi producerar o exporterar så mycket
ska vi inte ens få ha körbara vägar.
Hyfsat utanför ämnet,men kunde inte stoppa!
 
Tack för informationen Ekke, håller med att landet borde styras av företagsledare och inte av politiker som lever i sin egen värld, har aldrig jobbat på ett företag och levt i det verkliga livet.

Men det är också lite svårt att hitta företagledare i landet som inte haffar åt sig så mycket dom kan, med fallskärmsavtal och enorma pensioner.
Företagsledare som premierar sina chefer när dom gör ett dåligt jobb.

Det är mycket som är bra och dålig i alla länder men man skulle kunna plocka guldkorn. T ex i Japan, när företaget visar dåliga siffror, går ner Vd:n och jobbar tillsammans med sina anställda för att hjälpa till att bygga upp företaget mot en bättre resultat, för att visa sin deltagande. Kanske något som några av våra företagsledare borde testa ;D

När man sitter på toppen är det väldigt lätt att tappa kontakt med verkligheten, det ser vi varje dag när man lyssnar på uttalanden av våra politiker. Min reaktion blir ofta "i vilken värld lever hon/han?"
 
Ett problem med politiker är,att oftast blir man inte
politiker av egen kraft utan släktskap o andra relationer
går före.Jag har ett bra exempel i min granne som är
en mycket högt uppsatt politiker,han är helt utan sunt
förnuft o lever i en annan värld långt från min företagarvärld trots att ni o jag försörjer honom,hans bror livnär sig ochså som politiker o vad tror ni deras
far gör??Rätt gissat,han är politiker.
Själv tycker jag inte höga löner är ett problem,men den
måste vara i relation till prestationen.
 
Det har du rätt i, om man tittar på våra politiker är dom släkt med varandra hela bunten om inte bästisar.

Skulle lönerna sättas som du säger efter prestation skulle våra politiker behöva leva på bidrag  ;D ;D ;D ;D
 
Sweli - Är det inte det politikerna gör? Lever på bidrag.

- Våra bidrag (skatt)...
 
jooooo....
Det jag menade var, att om dom avlönades efter prestation skulle dom ha så låga löner att dom skulle behöva bidrag för att klara maten varje dag ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.