Jag bor i Norge sedan många år. Köpte ett fritidshus i Sverige i Juni 2001.
Som jag förstår det ska jag betala fastighetsavgift.
Detta sköts vanligtvis på deklarationen, men eftersom jag inte deklarerar i Sverige så får jag inga papper från Skatteverket.

Jag har ringt Skatteverket flera gånger dom sista åren och bett dom om att skicka räkningen/inbetalningskort på fastighetsavgiften, men det fungerar inte.
Har inte fått några papper.

Hur mycket jobb ska jag lägga ner för att få betalat denna avgiften?

Vad kommer att hända nu?
Kommer det en stor räkning när jag en gång säljer?
 
Som skattskyldig i Sverige så är man just det, skattskyldig! Vilket då åligger dig att fixa det, så du får nog beställa blanketten som pdf eller nått.
 
cecar33 skrev:
Som skattskyldig i Sverige så är man just det, skattskyldig! Vilket då åligger dig att fixa det, så du får nog beställa blanketten som pdf eller nått.
Jag är inte skattskyldig i Sverige. Det är det som är problemet. Jag har ringt till Skatteverket och förklarat detta, flera gånger. Jag har bett dom om att skicka mig ett inbetalningsavi/räkning på fastighetsavgiften. Det fungerar inte. Det verkar som om dom inte har rutiner för att skicka en inbetalningsavi på fastighetsavgifter.

Jag misstänker att problemet är att jag inte deklarerar i Sverige. Enligt Skatteverkets sidor är enda sättet att betala fastighetsavgiften via deklarationen.

Är det några Norrmän här som äger fastighet Sverige, eller någon som jobbar på Skatteverket som har någon kunskap/erfarenheter om detta?
 
Redigerat:
Är du inte skattskyldig i sverige får du betala norsk fastighetsskatt för fastighetsinnehav i utlandet.. antar jag.
 
Bara att läsa vad som gäller i skatteverkets broschyr !

http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baeff4c/1398347201821/29622+(23.4).pdf se sid 3

Du skall helt enkelt göra en deklaration i Sverige vilket inte lär vara några svårigheter. Du är skattskyldig i Sverige för detta och är inte undantagen på något sätt. Finns många fall där man deklarerar i flera länder, speciellt rörigt kan det tyvärr vara för gränsgångare i de nordiska länderna men det rör ju inte dig som bor i Norge.
 
Själv har jag ett hus i Norge. Jag behöver iofs inte deklarera, det går automatiskt, men skatt måste jag betala dit.
 
Det är tydligen svårt att förstå vad som är betydelsen av skattskyldig. Jag är inte skyldig att betala skatt i Sverige. Däremot så är jag skyldig att betala en kommunal fastighetsavgift när jag äger en fastighet i Sverige.
Jag har alla intentioner att göra rätt för mig, men systemet med att fastighetsavgiften har blivit inbakad i inkomstdeklaration fungerar tydligen inte hos Skatteverket.
 
Det är ju det du är, så frågan är nog vem som har svårt att förstå betydelsen av skattskyldig. Du äger en fastighet i Sverige Där betalar man fastighetsavgift (fastighetsskatt) Var du sedan bor och därmed är skriven kvittar fullständigt.
Men du skriver att du bett skatteverket skicka inbetalnings kort på beloppet, hur menar du att dom vet vad beloppet är på har du deklarerat ditt innehav av denna fastighet, det är ju en hel del som förändrats sedan du köpte fastigheten 2001 och ansvaret för att uppgiftslämnandet är korrekt står du för.
 
Man betalar skatt om man har en inkomst i Sverige. Om man inte har en inkomst så betalar man inte skatt. Det är så enkelt. Men i detta fallet så är jag skyldig att betala en kommunal fastighetsavgift. Det gör jag gärna, och det är därför jag ber om hjälp/råd i denna fråga.
 
Innebär detta att alla utlänningar som har fastighet/fritidshus i Sverige aldrig betalar fastighetsavgift. Inte konstigt att kustkommunerna har problem med ekonomin!! Utlännigar kommer aldrig att deklarera i Sverige eftersom dom inte har några inkomster i Sverige?
 
mexitegel, jag har bott 17 år utomlands, dvs nej jag behöver inte deklarera i Sverige. Kommer aldrig behöva det om jag inte flyttar hem. Det kan ju inte vara så svårt att vi som är utflyttade inte har inkomst i Sverige heller inte har en inkomstdeklaration ? eller ?... Min fråga står kvar, är alla Norska "hytt" ägare utanför systemet och betalar dom inte fastighetsavgiften eftersom dom aldrig kommer ha inkomst i Sverige?
 
mexitegel, om du läser inlägget på din länk, så är det bara om du hyr ut din fastighet som du faktiskt har inkomst och då är enligt lag tvingad till att deklarera din inkomst (hyra) du kan då också dra av dina räntor... dvs, du kommer ha någonstans runt noll i inktäkt.. Hur du kan få detta till att man skall inkomstdeklarera i Sverige vet jag inte. Det är väldigt få Norrmän som hyr ut sina "hytter"...
 
johlu: Läste du första länken?

Det heter förvisso inkomstdeklaration men i samma deklaration deklarerar man även sin fastighet. Så i ditt fall skriver du 0 kr i inkomst och deklarera bara din fastighet det kommer rendera en restskatt. Skatten, eller avgiften som de numer heter är för ett vanligt småhus 0,75% av tax.värde med maxbelopp på 7074 kr.

Som svar på din fråga så ska alla norska hytteägare betala svensk kommunal fastighetsavgift oavsett om de har norsk eller svensk inkomst.



Det har alltså inget med i vilket land du får din inkomst.
 
johlu skrev:
mexitegel, om du läser inlägget på din länk, så är det bara om du hyr ut din fastighet som du faktiskt har inkomst och då är enligt lag tvingad till att deklarera din inkomst (hyra) du kan då också dra av dina räntor... dvs, du kommer ha någonstans runt noll i inktäkt.. Hur du kan få detta till att man skall inkomstdeklarera i Sverige vet jag inte. Det är väldigt få Norrmän som hyr ut sina "hytter"...
Från https://www.skatteverket.se/privat/...husisverige.4.65fc817e1077c25b8328000137.html

När du har ett fritidshus i Sverige ska du lämna en svensk inkomstdeklaration. Du ska i normalfallet betala kommunal fastighetsavgift eller i vissa fall fastighetsskatt i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.