C
Just därför tar man nåt som inte förstörs av att snurra baklänges, typ en såg eller en pump, där det är direkt uppenbart. Koppla för fan inte in en kompressor eller nåt sånt, för dom blir inte så förtjusta. (Inte pumpar heller för den delen, men liksom.. poängen)
 
C
Jo, självfallet är det ju en förutsättning att maskinen/anslutningskabeln är rätt kopplad först.
 
Patrik_Hed skrev:
Min fd. ellärare berättade om att när han jobbade som elektriker 2002, samtidigt som färgen på fasen förändrades så kopplade han och en arbetskamrat in en maskin för 15 000 kr med den nya färgstandarden. Fast maskinen var kopplad enligt gammal standard, så den maskinen gick baklänges och förstördes... så ibland är det hela världen om två faser är skiftade.

//Patrik
Jo, självklart när det gäller maskiner som är känsliga för fel fasföljd, men det ingår ju liksom i drifttagningen att ta reda på det.
På jobbet för c:a 10 år sedan flyttades 2 st hyfsat stora IR skruvkompressorer på en semester, varvid en extern elfirma kopplade in dom. Men ingen kollade rotationsriktningen, så när personalen kommer tillbaka efter uppehållet och drar igång som vanligt, resulterade det i att båda blev "toast".
 
Mikael_L
Om elnätsägaren har lagt in faserna fel, kommer dom och rättar till det kostnadsfritt om man begär det? Dom borde väl göra det iaf ...!
 
snaggletooth skrev:
Jo, självklart när det gäller maskiner som är känsliga för fel fasföljd, men det ingår ju liksom i drifttagningen att ta reda på det.
På jobbet för c:a 10 år sedan flyttades 2 st hyfsat stora IR skruvkompressorer på en semester, varvid en extern elfirma kopplade in dom. Men ingen kollade rotationsriktningen, så när personalen kommer tillbaka efter uppehållet och drar igång som vanligt, resulterade det i att båda blev "toast".
Ja, så kan det gå.

Gällande 15 000 kr maskinen så blev det "konflikt" om vem som skulle betala, men det resulterade i att NEA (som han jobbade åt) slapp betala något eftersom att elektrikerna hade kopplat rätt, men maskinen var felkopplad. Så leverantören fick stå för kostnaden.

Jag vet att jag hade varit rätt glad om jag var i hans skor då. :p

//Patrik
 
  • Gilla
gees
  • Laddar…
En maskin med absolut krav på rotationsriktning borde vara utrustad med fasföljdsmätning och en kontaktor som inte drar om fasföljden är fel.

Eller som betongarbetarnas riv och glätt (helikopter) en mekanisk spärrkoppling som inte drar åt fel håll.

Protte
 
Försöker komma på hur många maskiner det kan finnas hos en hemmaanvändare förutom kompressorer som direkt skadas.
På kompressorer kan man oftast lägga av remmarna medan man kollar.

/Kent
 
Patrik_Hed skrev:
Min fd. ellärare berättade om att när han jobbade som elektriker 2002, samtidigt som färgen på fasen förändrades så kopplade han och en arbetskamrat in en maskin för 15 000 kr med den nya färgstandarden. Fast maskinen var kopplad enligt gammal standard, så den maskinen gick baklänges och förstördes... så ibland är det hela världen om två faser är skiftade.

//Patrik
Kontroll före idrifttagning! Din ellärare driftsatte utan att följa elinstallationsreglerna.
 
min V-block kompressor gick åt fel håll i 2 år innan jag upptäckte det, det är ju inte lätt att se det på en sån då de inte har remmar, och man hinner aldrig se åt vilket håll motorns fläkt snurrar.
men den verkade inte ha tagit skada, det är ju en liten pinne på vevstaksbulten som ska vispa runt oljan i vevhuset, mao inget som är beroende av rotationen, och kolvarna går ju bara upp&ner och pumpar luft genom reedventilerna så det kan heller inte bli fel, däremot är kylfläkten gjord för att snurra åt ett visst håll.
 
Mikael_L skrev:
Om elnätsägaren har lagt in faserna fel, kommer dom och rättar till det kostnadsfritt om man begär det? Dom borde väl göra det iaf ...!
Beror nog på omständigheterna, tar man exempelvis vid ett mätarbyte så har de flesta givit instruktionerna att lägg faserna likt befintligt. Dvs var det "fel" när man kom dit så ska det vara fel när man åker därifrån eftersom den elektriker som installerat en trefaslast (rotationskänslig) självklart har kollat rotationen innan driftsättning. Innebörden är ju då att elektrikern vänt två faser i anläggningen och om elnätsbolaget skulle skifta på inkommande blir det fel i anläggningen.

Är det däremot så att din utrustning som tidigare fungerat numera går baklänges efter exempelvis ett mätarbyte eller servicejobb så är jag tämligen övertygad om att de kommer ut och skiftar illa kvickt.

Men om du ringer till dem och begär att de skall ändra ett konstaterat fel och du är medveten hur din anläggning påverkas av ett elnätsbolaget rättar till fasföljden så tror jag du kan få de flesta bolag att åka ut och fixa.

En liten parentes, vissa av de nya fjärravläsningssystemen för mätvärdesinsamling har lite bonusfunktioner såsom att man kan samla in installationsstatut relaterat till fasföljd, rotation m.m. vid mätpunkten. Det visar sig att väldigt många anläggningar ligger fel fasföljdsmässigt relaterat till generatorsidan så att säga.
 
snickarboden skrev:
Försöker komma på hur många maskiner det kan finnas hos en hemmaanvändare förutom kompressorer som direkt skadas.
På kompressorer kan man oftast lägga av remmarna medan man kollar.

/Kent
Kolvkompressorn skadas inte direkt av rotation åt fel håll, det är fläkten som sitter i hjulet som ska gå åt rätt håll för att blåsa på cylindern och kyla. En liten provstartning är helt OK.

Protte
 
snuttjulle skrev:
Men man kan ju aldrig vara säker på att elbolaget håller koll så om det är rätt nu behöver det ju inte vara det när maskinen sedan ska kopplas in. Koppla färgrätt skulle jag göra och sedan får man ta smällen när grejer ska koplas in som kräver rätt följd. Har för mig att jag sett stickproppar man lätt bara vrider om 2 pinnar i för att vända följden. kanske inte godkända längre.
Jodå CEE stickproppar där man kan växla två stift finns att köpa. Det är finns nog många "fasfelvända" uttag monterade...
 
PST skrev:
Jodå CEE stickproppar där man kan växla två stift finns att köpa. Det är finns nog många "fasfelvända" uttag monterade...
När jag jobbade som elektriker på SAAB så hade hela bygget fel fasföljd. 9 ggr av 10 när en extern firma kopplat motorer under semestern så gick de baklänges när produktionen drog igång och det var till att springa runt och byta.

På SKF berodde det på vilket uttag man fick tag i, det kunde vara vilket som... :)
 
Dagens fasföljdsinstrument visar ju exakt vilken ledare som är L1, L2 och L3.
 
Vi flyttade en Okuma MA-60 flerop på jobbet, den larmade för spindelkylningen efter flytten, och larmet förreglade alla andra funktioner och gick inte att kvittera. Efter nästan en hel dag kom nån på att känna på motorn till kylkompressorn som visade sig vara smällhet, den hade stått och gått baklänges hela dagen som fem man hade stått och kliat sig i huvudet bredvid och undrat varför maskinen inte funkade... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.