Måste man ha koll på fasordningen i ett trefasutag?

Tänkte kanske att någon elmotor blir ledsen annars.

Följdfråga vilken är vilken i en modern kabel.
 
Mikael_L
Japp, motorer vill ha rätt fasföljd, om man inte ska försöka borra, såga eller pumpa vatten baklänges.

L1 - brun
L2 - Svart
L3 - grå eller vit.
Är de gängse färgerna nuförtiden.

I trefasuttagen är dom uppmärkta.

Sen får du hoppas att elbolaget lagt in faserna i rätt följd i ditt mätarskåp. ;)
 
Ja, det måste du, annars blir uttaget felkopplat.

Brun = L1, fas 1

Svart = L2, fas 2

Grå = L2, fas 3

Edit: Fan, för seg.

//Patrik
 
Tack, trefaskabeln som gick till den gamla tvättmaskinen räcker till garaget så det får bli trefasutag där. Man vet ju aldrig om man får tag i någon rolig maskin i framtiden och då är det ju bra om den går åt rätt håll.
 
Men du bör ändå kontrollera / mäta, för det kan vara felvänt någon annanstans.
 
Jag litar på elektrikern som drog kabeln till tvättmaskinen, han drog ny kabel för ett par år sedan när han bytte skåp för att jag visste att jag skulle byta och flytta på tvättmaskinen.
 
puu skrev:
Jag litar på elektrikern som drog kabeln till tvättmaskinen, han drog ny kabel för ett par år sedan när han bytte skåp för att jag visste att jag skulle byta och flytta på tvättmaskinen.
"För ett par år sedan". Var det efter 2002? Annars så kan det vara så att Svart är L1 och brun är L2.

//Patrik
 
F..n vad besvärliga ni är, nä vars jag är tacksam.

Ja det var typ 2005 men jag kanske borde dubbelkolla.

Hur ser jag i skåpet vilken fas som är vilken?

Vad brukar elektriker mäta fasförskjutning med? Jag är bara elektronikingenjör så mina instrument blir inte så glada av så höga spänningar.

F..n igen, trodde jag skulle kunna koppla in ett uttag på en befintlig kabel i alla fall.
 
Okej, 2005, då är det med stor sannolikhet lugnt om det är gjort av en seriös elektriker.

//Patrik
 
Men man kan ju aldrig vara säker på att elbolaget håller koll så om det är rätt nu behöver det ju inte vara det när maskinen sedan ska kopplas in. Koppla färgrätt skulle jag göra och sedan får man ta smällen när grejer ska koplas in som kräver rätt följd. Har för mig att jag sett stickproppar man lätt bara vrider om 2 pinnar i för att vända följden. kanske inte godkända längre.
 
Att fasföljden inte är rätt i ett uttag är inte hela världen direkt, i vilket fall som helst är det ändå 50% chans att en motor går åt rätt håll.
 
puu skrev:
Hur ser jag i skåpet vilken fas som är vilken?

Vad brukar elektriker mäta fasförskjutning med? Jag är bara elektronikingenjör så mina instrument blir inte så glada av så höga spänningar.

Du ser inte i skåpet vilken fas som (verkligen) är vilken, det måste mätas fram. Men du kan ju även testa om du har nån liten motor eller nåt. Du har 50% chans att få rätt, och är det fel är det bara att byta plats på två faser så blir det rätt.
 
C
Du gör så här:
Montera uttaget i vilken ordning du vill.
Koppla in random vattenpump/vedklyv/såg/whatever.
Starta eländet.
Kolla om det går på rätt håll.

Gör det inte det, skifta två faser. Vips.
Krångla inte till det i onödan.
 
Min fd. ellärare berättade om att när han jobbade som elektriker 2002, samtidigt som färgen på fasen förändrades så kopplade han och en arbetskamrat in en maskin för 15 000 kr med den nya färgstandarden. Fast maskinen var kopplad enligt gammal standard, så den maskinen gick baklänges och förstördes... så ibland är det hela världen om två faser är skiftade.

//Patrik
 
cheetah1 skrev:
Du gör så här:
Montera uttaget i vilken ordning du vill.
Koppla in random vattenpump/vedklyv/såg/whatever.
Starta eländet.
Kolla om det går på rätt håll.

Gör det inte det, skifta två faser. Vips.
Krångla inte till det i onödan.
Kolla istället att din random ......, är rätt ansluten först. Dvs att dina tänkta faser L1-L2-L3 är parträtt anslutna till motorns U-V-W, är de det ska motorn rotera medurs om man ser den från axeländen, det är en bra fasföljdsmätare.
Nu kan man ju försöka att få till det part-färgrätt till centralen och är det rätt där men följden fel växla på inkommande så är det ju korrekt till en annan gång. De utrustningar som går fel eller ska gå moturs växlas i handske eller brytare.

Det måste vara helt onödigt att kasta om faser när man kopplar in sig på andra anläggningar, se till att den mobila delen är rätt och skifta i uttagen i så fall så blir det ju långsamt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.