Mikael_L
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag korspostar till ett annat forum, denna tråden (knappt 2 sidor kort) är också lite läsvärd, nu när vi bryr oss i dessa gamla färger/färgstandarder
[länk]
Bra ni läser på, hoppas polletten trillar ner snart. (y)
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Den är studerat och korrekt svar givet i inlägg #2 resten är ärligt sagt nonsens och borde strykas.
Till TS, se elmonts inlägg #3, det känns mest korrekt som en förutsättningslös utgångspunkt.
Helt korrekt finns inget annat än gammal lokal standard, som ingen av oss vet.

Tyvärr va El-löken66 snabbt in och svarade tokfel redan som första svar i tråden (#2), och därför spårar allt ur nu, då den mannen inte kan erkänna sina fel.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till TS, se elmonts inlägg #3, det känns mest korrekt som en förutsättningslös utgångspunkt.
Helt korrekt finns inget annat än gammal lokal standard, som ingen av oss vet.

Tyvärr va El-löken66 snabbt in och svarade tokfel redan som första svar i tråden (#2), och därför spårar allt ur nu, då den mannen inte kan erkänna sina fel.
Svar #2 är korrekt och det kan jag garantera till 100%.
Elmonts svar kan vara rätt, men troligen är det minnet som sviker.

Vad som är tokfel och får tråden att spåra är då @Fotografen gör inträde.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till TS, se elmonts inlägg #3, det känns mest korrekt som en förutsättningslös utgångspunkt.
Helt korrekt finns inget annat än gammal lokal standard, som ingen av oss vet.

Tyvärr va El-löken66 snabbt in och svarade tokfel redan som första svar i tråden (#2), och därför spårar allt ur nu, då den mannen inte kan erkänna sina fel.
Förklara gärna vad som var tokfel, jag har redan bett @useless om detta men utan respons.
Det stämmer till 1000 %!!!
 
E
Nu uppstår en pinsam tystnad igen @useless @Fotografen @Mikael_L.

Alla ryggdunkningar till trots. :sweat:


Och ingen med kunskap inom ämnet vågar gå in och skriva av rädsla för att bli mobbade av ryggdunkarna.

Så då är det väl bättre vi låter @Fotografens felaktigheter stå kvar.
 
E El-Löken66 skrev:
Svar #2 är korrekt och det kan jag garantera till 100%.
Elmonts svar kan vara rätt, men troligen är det minnet som sviker.

Vad som är tokfel och får tråden att spåra är då @Fotografen gör inträde.
Jag kan garantera att i det här fallet sviker inte minnet. Du ska veta att det som hände för länge sedan finns kvar och skulle minnet svikta brukar det var för det som har skett på senare tid, det är så minnet fungerar med stigande ålder. ;)
Ps
Jag kan ju även tala om vart i centralen dom ska ligga. R till vänster eller överst eller längst fram, S i mitten, T till höger längst ner eller längst bak. Allt det här fick jag lära mig ca 1968.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Motbevis i vad ...? :thinking:

Kolla bilden i första inlägget igen, det är den kabeln frågan gäller. Det är väl inga problem att sätta vit som nolla. Om det nu är rätt eller inte, kan vi inte komma överens om.
Om detta är en lös kabel i en ring, så tycker jag TS köper en ny och gräver ner, istället för att gräva ner en 50 år gammal kabel.
Nu frågade TS precis om vad som var korrekt eller ej och gavs rätt svar i inlägg #2 som senare bekräftades av Elmont.

Att 2-3 här på elforumet inte kan förstå eller komma överens saknar betydelse då 99,9% av de som jobbat med dylika kablar vet hur det ska vara.

Ibland blir det lite pinsamt när installatörer tror sig veta något om denna avvikande standard.
 
Här på västkusten har jag stött på vit som nolla ett flertal gånger.
Det enda rätta svaret är väl att på en sån gammal kabel kan vilken färg som helst vara nolla eftersom det inte fanns någon standard på den tiden. Skärmen ska vara jord men det hoppas jag alla vet.

Till Löken vill jag fråga om du inte har upptäckt att de enda trådarna som det tjafsas i är de där du har deltagit. Tänk lite på det.
 
  • Gilla
kwasibengt och 7 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Jag kan garantera att i det här fallet sviker inte minnet. Du ska veta att det som hände för länge sedan finns kvar och skulle minnet svikta brukar det var för det som har skett på senare tid, det är så minnet fungerar med stigande ålder. ;)
Okej.

Ditt inlägg här är helt okej, det är @Fotografens felaktigheter jag vänder mig mot, nu när hen är motbevisad kommer inga svar utan det startas en planteringstråd istället.
 
T
Färgföljden i en kabel är det väl tillverkaren som avgör?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Här på västkusten har jag stött på vit som nolla ett flertal gånger.
Det enda rätta svaret är väl att på en sån gammal kabel kan vilken färg som helst vara nolla eftersom det inte fanns någon standard på den tiden. Skärmen ska vara jord men det hoppas jag alla vet.

Till Löken vill jag fråga om du inte har upptäckt att de enda trådarna som det tjafsas i är de där du har deltagit. Tänk lite på det.
Jag har inget emot att diskutera, som Mikael_Ls bilder där en annan kabeltyp i installation använder rött som jord, bara intressant.

Men att påstå att fel är rätt bara för att få vara med i ryggdunkarklubben är inte min tekopp, bevis finns postade men @Fotografen vägrar medge hen hade fel och be om ursäkt för detta.
 
E El-Löken66 skrev:
Ännu en installatör till undsättning. Då vill jag att du förklarar detta inlägg.
"till undsättning", vad menar du? Jag ville bara tala om att både svart och vit har använts som nolla, inget annat.
 
Nja, jag tror nog att kabelfabrikanterna anpassar sina färger allt efter den marknad som dom ska användas på. MEN det har förekommit parallellimport av kabel och där har det ibland dykt upp kablar ned lite "udda" färger.
 
E
Müssli Müssli skrev:
"till undsättning", vad menar du? Jag ville bara tala om att både svart och vit har använts som nolla, inget annat.
Okej. Men detta motsätts ju av länkat inlägg. Det du skriver gällande markkabel går helt enkelt inte ihop, detta har troligen Mikael_L och fotografen insett nu, därav tystnaden.

Men du vet bättre?

Varsågod och förklara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.