Tillägg: jag har även alltid haft ett intresse av el och elhistoria så jag har lagt märke till dylika ting.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej Fotografen, du skriver om elverk och vita nollor.

Det är helt enkelt inte möjligt såvida ni inte körde 2-fassystem eller TN-S i edra lokalnät.
Det är fö en fyrledare i första inlägget, har du glömt det?
 
E El-Löken66 skrev:
Det finns inget att tro på, det fanns inga sådana markkablar du beskriver utan fas färgerna har alltid varit rött vitt och svart vilket bevisas genom att det är dessa färger som finns i de betydligt vanligare 3xX/X.

Eller ni hade specialleverans av kablar där?
Du är ju makalös...studera kabeln i första inlägget, och återkom...
 
E
Fotografen Fotografen skrev:
Det är fö en fyrledare i första inlägget, har du glömt det?
[bild]
Det är den vi diskuterar ja.

Och du påstår att vit ska vara nolla.
Men blir överbevisad genom att kablarna med en ledare mindre, där nollan flyttas till skärmen, består av just röd, vit och svart tråd.

Tänk över detta faktum så förstår du nog att minnet svikit dig.
 
E
Fotografen Fotografen skrev:
Du är ju makalös...studera kabeln i första inlägget, och återkom...
Den är studerat och korrekt svar givet i inlägg #2 resten är ärligt sagt nonsens och borde strykas.
 
E El-Löken66 skrev:
, där nollan flyttas till skärmen,.
Du säger mot dig själv.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det hela tycker jag till sist ramlar ner till att @Eko09 får kolla hur den andra änden är inkopplad, och göra likadant.
Bägge ändarna är givetvis oinkopplade annars hade ju inte frågan väckts!
 
E
Jag har skrivit PM till @Fotografen och bett hen radera sina felaktiga inlägg för trådens bästa.

Allt var som sagt löst i inlägg #2 resten irrelevanta utsvävningar.
 
Mikael_L
Fotografen har INTE fel. Det är faktum att färgerna används på vitt skilda sätt i olika städer.


Det är nog det enda vi kan komma överens om, det är reglerna som det lokala elverket på den tiden hade som gäller. Sen var säkert efterlydnaden dålig ibland.

Nationell standard saknades då.
Den första nationella standarden på färg för ledaridentifieringen kom 1968 iom att gröngul sattes som nationell standard för skyddsjord. Sen var det en övergångsperiod till 1972 eller 73 (jag blev osäker vilket år det var) som man fick tillämpa sina gamla regler och använda upp förråd av kabel.

Sen följdes det av att svart-brun-vit (eller grå eller svart/vit) - blå satts som nationell standard till L1 - L2 - L3 - Neutral.
Denna var inte tvingande dock.
Sen kom man på runt år 2000 att vårt val haltade jämfört med omvärlden, så då bytte svart och brun plats.

Och det var fortfarande inte tvingande, och är fortfarande inte det, vilket faktiskt irriterar en del andra länder något.
Det är bara N-blå och PE-gröngul som för närvarande är tvingande, och de flesta europeiska länder har tvingande regler för L1-L3
https://electrical.theiet.org/media/1720/harmonised-colours-and-alphanumeric-marketing.pdf
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Tack för det bladet!
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fotografen har INTE fel. Det är faktum att färgerna används på vitt skilda sätt i olika städer.


Det är nog det enda vi kan komma överens om, det är reglerna som det lokala elverket på den tiden hade som gäller. Sen var säkert efterlydnaden dålig ibland.

Nationell standard saknades då.
Den första nationella standarden på färg för ledaridentifieringen kom 1968 iom att gröngul sattes som nationell standard för skyddsjord. Sen var det en övergångsperiod till 1972 eller 73 (jag blev osäker vilket år det var) som man fick tillämpa sina gamla regler och använda upp förråd av kabel.

Sen följdes det av att svart-brun-vit (eller grå eller svart/vit) - blå satts som nationell standard till L1 - L2 - L3 - Neutral.
Denna var inte tvingande dock.
Sen kom man på runt år 2000 att vårt val haltade jämfört med omvärlden, så då bytte svart och brun plats.

Och det var fortfarande inte tvingande, och är fortfarande inte det, vilket faktiskt irriterar en del andra länder något.
Det är bara N-blå och PE-gröngul som för närvarande är tvingande, och de flesta europeiska länder har tvingande regler för L1-L3
[länk]
Jo, givetvis hade Fotografen fel, standard eller ej så var vi fortfarande låsta till kabeltillverkarens färger och där var alltså vit inte nolla utan fas. Möjligt att hen blandar ihop detta med inomhuskablar som du gjorde, men ärligt sagt så är Fotografen motbevisad nu och inga ryggdunkningar eller minnen från förr kan ändra på detta.
 
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Tack för det bladet!
Nu var det där ett lite äldre ett, från 2004.
Det bör finnas nyare (varianter) av det. Ty om jag inte missminner mig har GB till sist fått ge upp sina gamla färger (men jag kan ha fel), och säkert har det hänt lite mer.
Men i grunden har det nog inte ändrats så väldigt mycket i Europa under 2000-talet, där något år in på detta årtusende så hade harmoniseringen kommit nära i mål.
Men Sverige har fortfarande inte valt att sätta Brun/svart/grå som tvingande. Det spelar väl i praktiken ingen större roll, alla kopplar ju så ändå.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Jo, givetvis hade Fotografen fel, standard eller ej så var vi fortfarande låsta till kabeltillverkarens färger och där var alltså vit inte nolla utan fas. Möjligt att hen blandar ihop detta med inomhuskablar som du gjorde, men ärligt sagt så är Fotografen motbevisad nu och inga ryggdunkningar eller minnen från förr kan ändra på detta.
Motbevis i vad ...? :thinking:

Kolla bilden i första inlägget igen, det är den kabeln frågan gäller. Det är väl inga problem att sätta vit som nolla. Om det nu är rätt eller inte, kan vi inte komma överens om.
Om detta är en lös kabel i en ring, så tycker jag TS köper en ny och gräver ner, istället för att gräva ner en 50 år gammal kabel.
 
E
@Mikael_L, desperat att dunka Fotografens rygg, säg mig nu, det var alltså så att för tiden som den typen av kablar förekom så var det som så att:

1. Vit är Neutralledare, detta är ju korrekt enligt dig och fotografen. Fine.

Då ger detta som resultat att en kabel som FKKJ3x16/16 hade antingen:

* Rött, svart och turkos som standardfärger
* två faser, rött och svart med vitt som nolla, det vill säga ett tvåfasigt TN-S-system.
* någon slags halvstandard där vit var antingen fas eller nolla beroende på antalet ledare i kabeln
* Vit isolerades och det var tvåfasigt TN-C-system

Och så vidare.

Du är ju en smart kille eller tjej @Mikael_L, vilket är det som gäller?
För huvudsaken är ju att fotografens påstående ska vara korrekt, eller hur.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Motbevis i vad ...? :thinking:

Kolla bilden i första inlägget igen, det är den kabeln frågan gäller. Det är väl inga problem att sätta vit som nolla. Om det nu är rätt eller inte, kan vi inte komma överens om.
Om detta är en lös kabel i en ring, så tycker jag TS köper en ny och gräver ner, istället för att gräva ner en 50 år gammal kabel.
Jo, det blir stora problem att använda vit som nolla. Inte riktigt lika illa som att ha skärmen till fas, men i samma trakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.