C
Det finns någon därute som inte gillar dig, som beställer saker i ditt namn, först bara hem till dig, men nu även till andra människor. Allt enbart för att ställa till det för dig. Det är känslan jag får av den lilla info som framkommer i tråden.
 
Är allt skickat mot faktura?
 
P
cpalm skrev:
En fråga... Namnet på företaget har inte nämnts i tråden. Har du gjort någon research om företaget är seriöst eller inte?
Du har t.ex. inte med Winnersmoke att göra? ([länk])
nej jag har inte skrivit företagets namn här, då ja inte vet hur forumet reagerar på att outa företag! byggahus e väll inte direkt något sån sida ? jag är lite avaktande sådär!

Den sidan va grymt lik det företaget som skickade till mig..upplägg o allt e likadant så de skulle inte förvåna mig om det är samma personer!

De två företag som skickat till mig har varit via faktura, och det har hela tiden varit abbonnemang! även tjejen som ringde mig så va de abbonemang

nu skulle hon kolla upp vem som hade ipadressen och polisanmäla den personen?? ... allså en bedragare använder ju aldrig sitt egna telefonnummer... kan dom ens se vem som använder ipn om en VPN tjänst används? då kan ju bedragaren sitta i kiruna och ipn går från japan

känns som att det är dax att byta telefonnummer!
 
Redigerat:
Hur har det gått med din polisanmälan då? Gjort någon än?
 
Snailman
Nämndes ju nåt om mac adressen tidigare, den kan ju klonas av någon och denne får då samma mac adress...

så en mac adress är ju ingen säker identifieringsmetod, (men duger säkert för svenska poliser och domstolar, de är ju inte så noga då det gäller databrott)

http://www.practicallynetworked.com/support/MAC_addr_clone.htm
 
C
Iallafall ang. cigaretterna så luktar det lurendrejare lång väg. Allt snack om IP-adresser osv. är garanterat påhittat för att skrämma dig att betala pengar till dem.
 
P
Anna_H skrev:
Hur har det gått med din polisanmälan då? Gjort någon än?
Självklart.. men om polisen gör nåt åt de är en annan femma.. :/
 
Frågan jag ställer mig är ju om den där tjejen verkligen var en drabbad, eller om det var ett försök att lura av dig din IP-adress så de sen kan påstå att beställningen kommer därifrån?
 
Du ska inte lämna ut din info det finns ingen anledning för dem att fråga efter den är det bedrägeri så är det upp till dem att ta reda på vem beställares ip tillhör.
Finns ingen anledning att de ska ha din för att "veta eller jämföra" låter väldigt märkligt.
 
Snailman skrev:
Nämndes ju nåt om mac adressen tidigare, den kan ju klonas av någon och denne får då samma mac adress...

så en mac adress är ju ingen säker identifieringsmetod, (men duger säkert för svenska poliser och domstolar, de är ju inte så noga då det gäller databrott)
MAC-adressen lämnar inte subnätet routern sitter på (operatörens subnät, inte det man har hemma), så sannolikheten för att någon ska kunna se den är försumbar. Nämner de över huvud taget MAC-adress så är det en bluff.
IP-adressen kan de se när man besöker en hemsida, men de kan inte koppla det till någon adress eller person, så det är också en bluff om man inte lämnat några andra uppgifter.

Man ska passa sig för "tjänster" där man ska knappa in sitt personnummer, registreringsnumret på bilen eller annat som kan knytas till en person. Då kan det komma krav som är svårare att slingra sig ur..Jag har sett bl.a IQ-tester, quizar och bilvärderingar.

Det är OK att lämna bilens registreringsnummer på www.bilpriser.se
Det är Kvarndammen som driver den sidan, och de är seriösa.

Edit:
Det är generellt så att MAC-adresserna stannar inom subnätet. Det innebär att MAC-adresserna på datorerna man har hemma inte syns utanför routern. Routerns WAN MAC-adress kan teoretiskt ses av någon annan som sitter på samma subnät hos operatören, men jag tvivlar på ett ens det är möjligt. Jag tror att operatörerna normalt gör så att kunderna inte kan "se" varandra direkt.
 
Redigerat:
b_hasse skrev:
[...]
Man ska passa sig för "tjänster" där man ska knappa in sitt personnummer, registreringsnumret på bilen eller annat som kan knytas till en person. Då kan det komma krav som är svårare att slingra sig ur..Jag har sett bl.a IQ-tester, quizar och bilvärderingar.
[...]
Fast personnummer är ju offentlig handling så det är ju inga problem att komma över någon annans. Det är bara att ringa till skatteverkets växel och säga att jag vill ha personnummret till b_hasse, jag tror att han bor i Göteborg. Vips så kommer de att ge mig en lista på alla b_hasse i Göteborg komplett med deras adresser. Enligt grundlagen så får de inte ens fråga vad jag ska ha personnummrena till.
 
peternicklas
Janus82 skrev:
Fast personnummer är ju offentlig handling så det är ju inga problem att komma över någon annans. Det är bara att ringa till skatteverkets växel och säga att jag vill ha personnummret till b_hasse, jag tror att han bor i Göteborg. Vips så kommer de att ge mig en lista på alla b_hasse i Göteborg komplett med deras adresser. Enligt grundlagen så får de inte ens fråga vad jag ska ha personnummrena till.
Då går grundlagen emot PUL. De kanske lämnar ut dem men du får inte lagra dem..
 
Du får skriva ner hur mycket personuppgifter du vill med papper och penna.

Och grundlagen kan per definition inte gå emot PUL, i såna fall är det PUL som går emot grundlagen.

Men sen är ju frågan: Om nån ska begå bedrägeri genom att beställa varor i ditt namn, tror du att de bryr sig om ifall de även bryter mot PUL?
 
peternicklas
Nerre skrev:
Du får skriva ner hur mycket personuppgifter du vill med papper och penna.

Och grundlagen kan per definition inte gå emot PUL, i såna fall är det PUL som går emot grundlagen.

Men sen är ju frågan: Om nån ska begå bedrägeri genom att beställa varor i ditt namn, tror du att de bryr sig om ifall de även bryter mot PUL?
Stämmer inte riktigt. Jag hanterar uppgifter från pul dagligen och vi får ALDRIG skriva ut ett helt personnummer, inte ens på papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.