peternicklas skrev:
Hur fungerar det då man har DHCP mot sin leverantör? Om man startar om Routern eller datorn varje dag så får man ju ny IP adress varje gång. Då måste de ju ha sparat historiken för att kunna binda en speciell adress mot en speciell ip adress.
Kanske, kanske inte. Det beror på om operatören kollar MAC-adressen vid utdelningen. Ofta får man samma IP-adress så länge man inte byter router. Oavsett detta så loggas med säkerhet IP-adressen.
 
Det brukar ofta ligga en tidsbegränsning så att man får samma IP tillbaka om det inte dröjer för lnäge innan man går in igen.

Men jag minns en gång på 90-talet då i princip hela Sverige blev avstängt frånfrån en väldig massa websidor i USA, pga att alla Telias kunder presenterades som en enda IP-adress, vilket gjorde att ett flertal siter som frekventerades av svenskar automatiskt rapporterade att det fanns hundratals användare från samma hushåll. Hoppsan....
 
Anna_H skrev:
Det brukar ofta ligga en tidsbegränsning så att man får samma IP tillbaka om det inte dröjer för lnäge innan man går in igen.
Nja, formellt sett är det så att en DHCP-klient normalt ber om den IP-adress den hade sist (om den hade nån). (Så ser det i alla fall ut i loggarna för min DHCP-server hemma på nätverket.) Om den då är ledig så får man den.

Jag är inte riktigt säker på hur det ser ut med en klient som aldrig varit ansluten till nätverket innan (det är svårt att hitta i loggarna eftersom man måste veta när man sist kopplade in en ny enhet på nätverket).

Men jag minns en gång på 90-talet då i princip hela Sverige blev avstängt frånfrån en väldig massa websidor i USA, pga att alla Telias kunder presenterades som en enda IP-adress, vilket gjorde att ett flertal siter som frekventerades av svenskar automatiskt rapporterade att det fanns hundratals användare från samma hushåll. Hoppsan....
Nej, såvitt jag minns var det inte så att alla rapporterades som samma IP-adress, det var hela Telias block med IP-adresser som blev svartlistat på grund av att det fanns alldeles för många datorer på deras nätverk som skickade spam (antagligen beroende på att många av deras användare hade fått in trojaner). Till slut tröttnade de som svartlistade IP-adresser på att sitta och svartlista hundratals enskilda adresser och tog istället hela blocket.

Fast vi kanske tänker på olika händelser? Men jag kan inte tänka mig att Telia nån gång har haft uppsatt med NAT så att alla kunder använd samma IP-adress ut (det spricker på att det finns för få portnummer att använda).
 
Inte sjutton vet jag, jag blev iallafall avstängd från ett flertal forum för att vi var flera hundra användare i "samma hushåll", vilket de såg på IP-adressen.
 
peternicklas
Anna_H skrev:
Inte sjutton vet jag, jag blev iallafall avstängd från ett flertal forum för att vi var flera hundra användare i "samma hushåll", vilket de såg på IP-adressen.
Ska inte hända, det som skulle kunna hända är om ni har 100 datorer i ett eget nätverk som alla är kopplade till samma egna DHCP router. Det borde ge samma IP adress utåt.
 
peternicklas skrev:
Ska inte hända, det som skulle kunna hända är om ni har 100 datorer i ett eget nätverk som alla är kopplade till samma egna DHCP router. Det borde ge samma IP adress utåt.
Det hände. Det var väl så de hade lagt upp det först. Alla privatkunder i eget nät med en adress utåt. Precis som jag sade. De ändrade på det sedan.
 
peternicklas
Anna_H skrev:
Det hände. Det var väl så de hade lagt upp det först. Alla privatkunder i eget nät med en adress utåt. Precis som jag sade. De ändrade på det sedan.
Var inte särskilt smart av dem. Var det när det var ont om IP adresser?
 
På mina DHCP-servrar kan jag ställa in hur länge ett IP-ska vara giltigt, så återfår samma klient samma nummer. Det är inget jag fördjupat mig i, jag kan bara konstatera att funktionen finns i servern, och klienterna återfår samma nummer.
 
peternicklas skrev:
Var inte särskilt smart av dem. Var det när det var ont om IP adresser?
Ja, från början delade de ju ut adresser rätt friskt i USA, sedan när Europa också ville ha så fick Sverige knappt nåt alls. Telia fick väl som vilket medelstort företag som helst, vilket blev kaos när privatpersoner behövde adresser också.

Tacka vet jag muffmodem...
 
thomasx skrev:
På mina DHCP-servrar kan jag ställa in hur länge ett IP-ska vara giltigt, så återfår samma klient samma nummer. Det är inget jag fördjupat mig i, jag kan bara konstatera att funktionen finns i servern, och klienterna återfår samma nummer.
Normalt sett så ber klienten om förnyelse efter halva "leasetiden". Den där timeouten handlar om att "om ingen har frågat efter IP-adressen efter så lång tid så kan jag dela ut den till nån annan". DHCP-servern kan nämligen inte veta om en klient fortfarande är kvar på nätverket eller inte om inte klienten talar om det.
 
Nerre skrev:
Nja, formellt sett är det så att en DHCP-klient normalt ber om den IP-adress den hade sist (om den hade nån). (Så ser det i alla fall ut i loggarna för min DHCP-server hemma på nätverket.) Om den då är ledig så får man den.
Mot Telia hjälper det inte att be om en viss IP-adress, dom kollar MAC-adressen på routern vilket är en del av DHCP-protokollet.

Jag har provat att byta fram och tillbaka mellan olika routers och en given router får alltid sin tidigare adress när man byter.
 
Anna_H skrev:
Det hände. Det var väl så de hade lagt upp det först. Alla privatkunder i eget nät med en adress utåt. Precis som jag sade. De ändrade på det sedan.
Det måste ha varit för länge sedan en 15-20 år tillbaka i tiden.
Det var inga problem att beställa IP-nät under 90-talet men man fick vara noggrann när man angav storlek.

Det vanligaste är att man behåller en IP-adress, det finns funktioner i både klienter och DHCP-servrar för detta.
Sedan hur länge den behålls styrs av DHCP-servern.
 
AndersS skrev:
Det måste ha varit för länge sedan en 15-20 år tillbaka i tiden.
Jepp, drygt 20 till och med :-D
 
mycke_nu skrev:
Mot Telia hjälper det inte att be om en viss IP-adress, dom kollar MAC-adressen på routern vilket är en del av DHCP-protokollet.
Jo, det finns dynamic allocation, automatic allocation och static allocation. Nackdelen med automatic är att man låser upp IP-adresser för klienter som kanske inte längre finns kvar, så det är inte så vanligt att man använder den utan att samtidigt koppla det till aktuell port på switchen (d.v.s. man låser det till en kund). Då är det bara kunden som drabbas när man "fyll kvoten" och kunden får kontakta kundtjänst och be dem rensa listan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol

Det jag syftade på var option 50, d.v.s. att klienten kan begära en IP-adress redan vid Discover-förfrågan.
 
Redigerat:
P
Jahapp!

sagan fortsätter!
Fick igår samtal ifrån en tjej som hade fått saker beställda fast hon inte beställt.. och mitt telefonnummer fanns med!
Hon skulle få ip adressen och se om det var jag??

Börjar bli riktigt obehagligt detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.