Är det ens i sverige? Om så är, vänsterparkering! Typisk Dinamarca Parkering!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jo, fast bilen står ju parkerad EFTER korsningen, gäller 10 meter då? Å andra sidan kan det ju vara en enkelriktad gata, då är det ju innan korsning. Å tredje sidan; är det inte enkelriktad gata så står bilen parkerad mot körriktningen, och det är väl inte heller tillåtet?
Nästan gah-läge på det där! :oops:

10-metersregeln gäller i hela korsningen åt alla håll.

sedan är bilen parkerat mot färdriktningen om nu inte gatan är enkelriktad.
 
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Ring kommunen och begär plogning av trottoaren
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Trafikförordningen passar väl:
2 kap. 1 §
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Förvisso är det trafikförordningen som är tillämpbar, men inte reglerna om framförande av fordon, utan parkeringsreglerna, mest troligt 3:47.

trafikförordningen skrev:
47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
  1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs
 
Det spelar ju ingen roll att man "jobbar med tomten" eller ej. Då får man väl klara sig utan laddnig.
Skulle en sådan dyka uppnär jag ör ute och går så rycker jag ur sladden bums.
Klantar och mindre begåvade skall inte äga bil..
 
D daniel1973 skrev:
10-metersregeln gäller i hela korsningen åt alla håll.

sedan är bilen parkerat mot färdriktningen om nu inte gatan är enkelriktad.
Vi får väl hjälpa till med minnet för alla som bara läste i boken 10 minuter innan teoriprovet.

Extremt snabb googling gav mig dessutom att om du ska använda trottoaren så krävs ansökan om upplåtelse av mark i ordningslagen.
Det kan ts fråga marodören om den har sökt, men jag är 100% säker att man måste upp med skyltar, bommar och skyddsanordningar för att få stänga trottoaren.

Nej bara rycka ut kabeln, är den låst i bilen så ryck ut den på andra hållet. Eller kör ett stunt, fullt ös med moppen.

stanna-och-parkera-a5-webb.pdf (transportstyrelsen.se)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Smarta lösningar utan att blockera gångbanan :rofl:

[bild]
Saknas skyltar så är det 4,5m fritt i höjd som gäller. Första bästa lastbil sen blir det dyrt för den bilägaren.
 
  • Haha
ilcretzzo
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Anmäl till kommun
Anmäl till kommunen, varför då? Kan folk inte prata med varandra nu för tiden?!
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vet du RoAd, det är så mycket som gör den här diskussionen ointressant. Sättet du feltolkar min kommentar, hur du formulerar din fråga om kol-produktion, ditt uppenbara fiske efter en miljödiskussion...
Även om min cyklistkommentar hade ett uns av allvar i sig, varför omvandla ytterligare en tråd till en miljöförstöringsdiskussion? Nej, jag är nertaggad, du är nertaggad, all is fine. Trevlig helg på dig! Och alla andra!
T ToRy skrev:
Vet du RoAd, det är så mycket som gör den här diskussionen ointressant. Sättet du feltolkar min kommentar, hur du formulerar din fråga om kol-produktion, ditt uppenbara fiske efter en miljödiskussion...
Även om min cyklistkommentar hade ett uns av allvar i sig, varför omvandla ytterligare en tråd till en miljöförstöringsdiskussion? Nej, jag är nertaggad, du är nertaggad, all is fine. Trevlig helg på dig! Och alla andra!

Förlåt, men jag tänker nu ge mig in i detta potentiella minfält: jag är relativt övertygad om att du totalt missförstår Road's ursprungliga inlägg om att människor inte bidrar till ökad CO2-halt genom att cykla. För det gör vi verkligen inte, vår utandningsluft ökar inte på något vis halten CO2 i atmosfären då allt kol vi får i oss redan ingår i kretsloppet, till skillnad från kol som utvinns från exempelvis olja. Jag är ganska säker på att hans inlägg inte syftade på något annat än just detta kretslopp, vilket han alltså har alldeles rätt i. Att han sedan inte väljer att förtydliga detta under diskussionen begriper jag inte, men ni verkar båda två lite tvära och ovilliga att förtydliga/utveckla.

TLDR; ingen i tråden verkar förneka att människans aktiviteter där vi förbrukar fossila bränslen ökar på atmosfärens CO2-halt, däremot ökar en cyklists utandningsluft inte på mängden CO2.
 
Purre Purre skrev:
Saknas skyltar så är det 4,5m fritt i höjd som gäller. Första bästa lastbil sen blir det dyrt för den bilägaren.
Ja, men lastbilar får inte köra på trottoaren så där är det gående man får tänka på i första hand
 
Nu har jag läst tråden. Flera föreslår att sladden på olika sätt bör kapas. Men då ser man ju det och köper ny sladd.
När jag vill sabotera en sladd hemma (för jag skulle verkligen inte göra det mot någon annan - det vore ju brottsligt) så kör jag en nål genom sladden så det blir kortslutning, sen knipsa jag av nålen med en tång så den inte syns. Varje gång sladden sätts i kontakten så går proppen. Jag blir alltid lika förvånad :surprised: och det krävs alltid lång felsökning och massa irritation över utlösta säkringar innan jag hittar felet och inser att det är fel på sladden. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
TorbjornP och 4 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Ja, men lastbilar får inte köra på trottoaren så där är det gående man får tänka på i första hand
Då är det 2.5 meter eller 3 ?

Kabeln är i skrevhöjd. Den kan faktiskt kommunen plocka väck utan att blinka. (nej de måste såklart säga till) Men efter första varningen så anser jag såklart att de bör få göra som de gör med växtlighet, bara kör ner allting som är på fel höjd och bredd :)
 
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
För nära korsningen och mot trafiken Böter.
 
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Dessutom parkerat på fel sida!
 
Ja den där bilen står i fel färdriktning så det är böter jag på det. Dom lär inte göra om det efter 800:- eller vad det nu kostar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.