R
J john_heden100 skrev:
Förlåt, men jag tänker nu ge mig in i detta potentiella minfält: jag är relativt övertygad om att du totalt missförstår Road's ursprungliga inlägg om att människor inte bidrar till ökad CO2-halt genom att cykla. För det gör vi verkligen inte, vår utandningsluft ökar inte på något vis halten CO2 i atmosfären då allt kol vi får i oss redan ingår i kretsloppet, till skillnad från kol som utvinns från exempelvis olja. Jag är ganska säker på att hans inlägg inte syftade på något annat än just detta kretslopp, vilket han alltså har alldeles rätt i. Att han sedan inte väljer att förtydliga detta under diskussionen begriper jag inte, men ni verkar båda två lite tvära och ovilliga att förtydliga/utveckla.

TLDR; ingen i tråden verkar förneka att människans aktiviteter där vi förbrukar fossila bränslen ökar på atmosfärens CO2-halt, däremot ökar en cyklists utandningsluft inte på mängden CO2.
Jag borde kanske varit tydligare i mitt första inlägg, men jag har faktiskt förtydligat i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/far-man-goera-sa-haer.406272/page-4#post-4082206
 
M
För Göteborgs kommun finns en app till telefonen som heter "Anmäl hinder". Fungerar alldels ypperligt. Ser man något som inte fungerar, tex. belysning, träd/buskar som växer ut i gångbanor, bilar som är felparkerade osv. så öppnar man appen, tar en bild, platsen taggas, man väljer vad felet avser, några korta grejor bara. Sedan skickas detta till rätt instans och en entreprenör åtgärdar felet. En bil som står parkerad på gångbana och hindrar gående tog det 33min från det att problemet anmäldes tills det kom ett mail från p-bolaget att jourhavande p-vakt i området hade bötat bilen:whistle:;)

Gatuljus som inte fungerar tog 3 dagar, ungefär samma med buskar/träd så 50cm av trottoaren bara kunde nyttjas. Appen fungerar otroligt smidigt!
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Att inte ens bemöda sig att se till att kabeln går längst marken visar bara att denna människa tillhör klassen idiot. Vågar man inte konfrontera så är det väl lämpligt att smyga dit och ta loss kabeln och slänga in den på tomten till han lär sig.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förvisso är det trafikförordningen som är tillämpbar, men inte reglerna om framförande av fordon, utan parkeringsreglerna, mest troligt 3:47.
Samtidigt gäller huvudparagtafen allt som sker i trafiken, inte bara under fordons framförandet.
 
Staffans2000
R Risarvaren skrev:
Skulle en sådan dyka uppnär jag ör ute och går så rycker jag ur sladden bums.
Klantar och mindre begåvade skall inte äga bil..
Är det därför du går?:D

Alternativet är att inte leka leksakspolis utan ta ett kliv över och så var det I:landsproblemet löst.

Staffan
 
  • Gilla
Loobo och 1 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det därför du går?:D

Alternativet är att inte leka leksakspolis utan ta ett kliv över och så var det I:landsproblemet löst.

Staffan
Stackars Agda med rullator då,som inte är gymnast längre?
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Samtidigt gäller huvudparagtafen allt som sker i trafiken, inte bara under fordons framförandet.
Inte enig. 2 kap. gäller trafikanter, parkeringsbrott står däremot bilägaren för.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det därför du går?:D

Alternativet är att inte leka leksakspolis utan ta ett kliv över och så var det I:landsproblemet löst.

Staffan
Jag skulle nog ha klivit över sladden, skakat lite på huvudet, och fortsatt med min dag.

Tänker typ att om man har råd med elbil så har man väl råd med p-plats på tomten.

Men man måste kunna vara smidig också och se mellan fingrarna. De kanske har leveranser, belamrad tomt, kritisk fas i bygget etc. Skillnad att dra sladd nån gång mot att göra det varenda dag i ett år.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Fast om någon som inte ser/kan se sladden går på trottoaren kan de ramla och göra sig riktigt illa. Någon med rullator eller någon i rullstol ser förhoppningsvis sladden, men har kanske svårt att välja annan väg. Jag önskar att alla kunde tänka på de som har olika förutsättningar än en vuxen utan sjukdom eller funktionsnedsättning och därmed inte skulle blockera trottoarer och gångbanor. Och snöröjning i Stockholm (och säkert andra kommuner) vore ju också trevligt för alla som inte kan ta stora kliv...
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte enig. 2 kap. gäller trafikanter, parkeringsbrott står däremot bilägaren för.
Men för att kunna felparkera måste man köra fel först... :cool:
 
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Det verkar som den står mot färdriktningen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det därför du går?:D

Alternativet är att inte leka leksakspolis utan ta ett kliv över och så var det I:landsproblemet löst.

Staffan
Han räddar 90-00 talister från att ramla och få en spricka.
Det finns ju även blinda i samhället, de kan ju röra sig rätt bra. Men de lär nog ha svårt att känna kabeln i tid.

8cf5eb4a-ce15-404a-8f08-33613acf31b1
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F feffebullen skrev:
Det verkar som den står mot färdriktningen.

Men jag kommer och tänka på en sak. Om bilen står i färdriktning, visst fan handlar det egentligen om att det inte finns reflexer fram på bilen? Eller minns jag fel?

Huruvida så är han ändå för nära korsningen och hindrar framkomligheten på gångväg.
 
hasten72 hasten72 skrev:
finns bara parkering på gatan därav denna lösning. En annan person längre upp på gatan gör likadant men har iallafall lagt kabeln i en synlig anordning som är lätt att gå över.
Det här är det stora felet med elbilar. Hur kommer det se ut i framtiden?
 
F feffebullen skrev:
Det verkar som den står mot färdriktningen.
Bilägaren har antagligen inget val. Bilen behöver förstås stå så nära huset/laddstället som möjligt. Sedan sitter ju bilens laddinkoppling på en viss sida. Hade varit omständligt att sträcka ut sladden flera meter ut i gatan för att kunna plugga in på utsidan av den rättvända bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.