Inge rolig historia det där.

Skriv ner allt som hänt, dokumentera felparkerade bilar med foto och datum och anteckningar om att du informerat förarna och deras reaktioner.

Kontakta sedan LM och kräv att servitutet ska hävas, jag tror bestämt att det är möjligt om det innebär denna typ av olägenhet för dig. Finns en del info om det i andra trådar/artiklar här på byggahus.

Sen tycker ju jag att du ska anmäla varje bil som parkerar där till polisen, egenmäktigt förfarande torde vara det minsta. Det adderar så klart till din begäran att servitutet ska hävas. Jag tror bestämt att det finns en artikel som byggahus jurist svarat på om hävning av servitut, i det fallet tror jag det var en brunn som ställde till det. Läs där.

En möjlighet för dig att ställa saker på sin spets är att helt sonika spärra av vägen med kommentaren om att den missbrukas som parkering, sätt en låst bom i vardera änden. Tvinga grannen att vidta de åtgärder den finner lämpliga, istället för som nu, att grannen gör så mot dig. Ty, antingen slutar folk parkera där, eller så får en av er dra det till domstol. Med en avspärrning får du besked om grannen är beredd att låta myndigheterna avgöra vad som är rätt och fel. Grannen vet antagligen vad som är rätt och fel, och vill nog inte det.

Sen, om du har möjlighet, är det ju inget som hindrar att du parkerar en bil nära nära framför och bakom felparkerad bil. Inte så kul när grannens gäster inte kommer ut för att fler har felparkerat bilar på din tomt... ;)
Oj säger du ja vi har problem med idioter som parkerar på min tomt, du är visst en av dom förstår jag då. Men ge mig ditt telefonnummer så ringer jag när dom andra bilarna är borta... ;)

Något enkelt staket utmed vägen kan också vara bra alternativ om det funkar.

Jag skulle tro att du, om du vill, kan kräva grannen på ersättning för kostnader som du åsamkats av att denne missbrukar servitutet. Spela in ljud när du pratar med grannen/hantverkare/gäster som säger sådana saker som du nämnt i tråden. Stäm sedan grannen till domstol med krav på skadestånd för skyltar, staket etc.
Ja, det blir en fråga om hur mycket man vill och orkar bråka själv.

Sen kan du ju alltid parkera din bil grannens tomt.

Och som redan nämnts, att samarbeta med ett p-bolag som bötfäller kan vara ett alternativ. Jag hade en hyrd p-plats en gång som ofta missbrukades av anställda på ett äldreboende. Jag sa till flera gånger men ingen brydde sig. Till sist ringde jag p-bolaget som konmtrollerade en betalparkering i närheten och bad dem lappa bilen på min p-plats. Lustigt nog stod det aldrig mer någon enda bil på min plats efter den dagen. Jag kan bara förmoda att p-bolaget åkte raka vägen och lappade bilen på min plats med ett leende på läpparna. Det var i alla fall mycket effektivt.

Slutligen, i dina skor hade jag tappat tålamodet för längesen, och vid detta laget gjort allt i min makt för att häva servitutet.
 
Det skulle vara intressant att veta exakt hur den fysiska omgivningen ser ut. Hur är huset placerat, hur ser trädgården ut, hur är utsikten mot vägen. Vad finns det för form av avgränsningnar mellan vägen och tomten, ex vis staket och häckar, buskar. Vad finns det för möblering i omgivningen, bänkar, cykelskjul, osv osv.

Vad som har hänt rent psykologiskt är att grannen helt enkelt har approprierat vägen som sin. Det är alltså inte uppenbart för grannen att grannen träder över din tomtmark, även om det är solklart rent juridiskt. Är grannen sista granne på vägen? Tar vägen slut med grannen? Är grannen den enda som använder den vägstumpen? Isåfall är det ganska solklart. Grannen tycker att vägen är deras, och när du klagar på dom inkräktar du på deras område.

Vad du måste göra är att göra tydligt i den fysiska miljön att dom faktiskt beträder din tomt. Om det finns ett staket mellan vägen och tomten skulle jag ta bort det. Likaså alla träd och buskar så att det blir öppet mellan hus och väg. Sen skulle jag ändra i möbleringen så att vägen inkorporeras lite mer direkt i tomten. Istället för att hamna i bakgrunden hamnar vägen mer i förgrunden. Gärna sätta upp bänkar, matbord, solstolar i närheten av vägen eller med utsikt över där grannen går fram och tillbaka över vägen. Varje gång grannen ska till sitt hus måste dom bli påminnda om att dom beträder din tomt. Det ska helt enkelt se ut som att dom är tvugna att passera genom din trädgård varje gång dom ska till sig.

För grannen kanske det bara upplevs som lätt psykande, men det kommer att bli oerhört uppenbart för varje främmande besökare till dom att det absolut inte går att parkera på den där vägen, eftersom den faktiskt befinner sig inne i någon annans trädgård. Och det kommer att vara uppenbart för alla som inte är direkt skogstokiga.

Sen skulle jag helt enkelt vara väldigt mycket ute i trädgården, framförallt på dom tider grannen ska in eller ut ur sitt hus. Jag skulle sätta mig i närheten av vägen och ha god utsikt över vägen, och varje gång grannen åker förbi skulle jag vinka till dom, gärna med ett glas i handen. Varje gång dom går förbi skulle jag erbjuda dom kaffe eller en grogg, och säga till dom att vi precis skulle sätta igång med ett parti crockett, och fråga om dom ville vara med. Varje gång grannen går förbi ska det vara helt uppenbart att det är familjeliv som levs i den trädgården, och att grannen inkräktar på husfriden och hemtrevligheten.

Till slut kommer grannen att lära sig att vägen faktiskt inte är deras, utan att dom faktiskt passerar någons tomt varje gång dom ska in till sig.
 
Ingvar H, du har inte läst igenom hela tråden va? :)
 
Ingvar, det låter vädligt fint, men det finns folk som inte märker något av det där, tro mig. Vi har folk här som "inte trodde att det bodde någon här", trots att vi har satt upp staket och det finns brevlåda, bilar, soptunna m.m. så promenerar dom rakt över vår tomt 2m framför vår ytterdörr och rundar huset. Barn och hundleksaker har ingen inverkan. Hunden däremot har viss effekt, särskilt kvällstid i köksdörren när dom inte märkt att dom varit iakttagna och han plötsligt börjar skälla skarpt.
 
Förstår inte varför du inte begärt handräckning hos kronofogden ännu. Det är deras problem att lösa och ägaren till dne felparkerade bilen får stå för alla avgifter. Har du ett LM beslut så är det de som gäller.
 
Fast vad gäller om handräckningen om bilen har hunnit därifrån när handräckningen görs?
 
Förstår inte varför du inte begärt handräckning hos kronofogden ännu. Det är deras problem att lösa och ägaren till dne felparkerade bilen får stå för alla avgifter.
Inte kronofogden, kommunen. Det är dessutom normalt sett så att markägaren får betala, då fordonsägaren oftast inte gör det.
 
Kommunen kan inte göra handräckning. De kan ta bort bilar som står på kommunalmark, ingen annanstans. Det är kronofogden som tar hand om detta och fordonsägaren betalar själv allting. har dock ej svar på hempularens fråga vad som händer om bilen hunnit bort... hmm intressant!
 
aedwall skrev:
Kommunen kan inte göra handräckning. De kan ta bort bilar som står på kommunalmark, ingen annanstans. Det är kronofogden som tar hand om detta och fordonsägaren betalar själv allting. har dock ej svar på hempularens fråga vad som händer om bilen hunnit bort... hmm intressant!
Ring fogden och fråga, dom brukar vara både trevliga och hjälpsamma!
 
Visst kan kommunen flytta bilar, men det funkar så här:
Man gör en anmälan, de kommer och tittar på bilen och klockan börjar ticka. Står den kvar orörd tre månader senare kör de bort den och skickar räkningen till fordonsägaren. Om fordonsägaren inte betalar går räkningen vidare till fastighetsägaren. Tyvärr faller det ju i det här fallet på att bilen ska vara övergiven och dokumenterat orörd i tre månader, eftersom det är högt tillfällig parkering det handlar om.

Vi har gjort det några gånger på parkeringarna i vår samfällighet, kostar inget eftersom kommunen själv är fastighetsägare och vi bara sköter om den.
 
Detta dokument hittade jag när jag försökte bli av med lite skrotbilar. http://dl.dropbox.com/u/13969150/Bortforskning fordon.pdf

För de fall som inte finns täckta däri (registrerade bilar på tomtmark/privat parkering) tror jag nog att det som tidigare nämnts är Handräckning av Kronofogden som gäller.
 
nikasp
Vad hände med skylten? Dör av nyfikenhet.
 
Kommunen kan inte göra handräckning. De kan ta bort bilar som står på kommunalmark, ingen annanstans. Det är kronofogden som tar hand om detta och fordonsägaren betalar själv allting.
Fel, fel och fel.

Kommunen får flytta på tomtmark, till och med bilar som ägs av tomtägaren själv (görs normalt sett med fordonsvrak). Kronofogden är inte inblandad. Fordonsägaren ska i första hand betala, men eftersom det sällan görs får markägaren betala.

Jag jobbar med det här området, och har bland annat designat och skrivit det marknadsdominerande programmet för att hantera fordonsflytt. Jag vet vad jag talar om.

Man gör en anmälan, de kommer och tittar på bilen och klockan börjar ticka. Står den kvar orörd tre månader senare kör de bort den och skickar räkningen till fordonsägaren. Om fordonsägaren inte betalar går räkningen vidare till fastighetsägaren. Tyvärr faller det ju i det här fallet på att bilen ska vara övergiven och dokumenterat orörd i tre månader, eftersom det är högt tillfällig parkering det handlar om.
Det finns ingen flyttningsgrund som kräver tre månader. Vissa kan man ta direkt (vrak, fara, hinder), vissa måste man vänta 3 eller 7 dagar (olika varianter där den står fel, men inte utgör ett akut problem).

Däremot kan vissa kommuner ändå vänta längre, eftersom man egentligen vill flytta så få bilar som möjligt, men ändå upprätthålla en säker och fungerande trafikmiljö.

För de fall som inte finns täckta däri (registrerade bilar på tomtmark/privat parkering) tror jag nog att det som tidigare nämnts är Handräckning av Kronofogden som gäller.
Nope, kommunen där också. Kommunerna flyttar massor av sådana fordon, speciellt från parkeringar vid hyreshus eller köpcentra.

Jag föreslår att ni tar en titt i skriften "Flyttning av Fordon" från Kommunförbundet, ISBN 91-7289-224-2. Där finns allt man behöver veta (utom tredagarsflytt, som är en nyhet, och nya upplagan av boken är inte ute än).
 
harry73
Om det nu är kommunen eller kronofogden (eller båda). Det här skriver kronofogden i alla fall:
http://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html

Jag undrar om det funkar för tillfälligt parkerade bilar, men en långtidsparkerad skrotbil går nog att få bort.

Men enklaste lösning borde vara P förbud och lapplisar
 
Om det nu är kommunen eller kronofogden (eller båda). Det här skriver kronofogden i alla fall:
[länk]
Kronofogden kommer antagligen bara att hänvisa till kommunen. Kommunen har liksom redan organisationen (och ansvaret), med uppställningsplatser, kontakter med bärgare, P-övervakning osv.

Jag undrar om det funkar för tillfälligt parkerade bilar, men en långtidsparkerad skrotbil går nog att få bort.
Skrot kan kommunen ta direkt de hittar den. Handläggaren fattar beslutet, vilket kan göras på plats, sedan tar man den.

Tillfälligt parkerade bilar kan man inte ta bort lika lätt. Följande är de lagrum som finns för att flytta fordon:

2§ 1. FFF Fordonet medför fara eller utgör hinder i trafiken
Flyttningen påkallas enligt 2§ 1. FFF, enär fordonet är uppställt på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs.
Kan flyttas direkt.


2§ 2. a) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park och försvårar arbete
Flyttningen påkallas enligt 2§ 2. a) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och försvårar snöröjning, renhållning eller annat arbete på väg.
Kan flyttas direkt.


2§ 2. b) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park och det finns stor risk för fara
Flyttningen påkallas enligt 2§ 2. b) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och det finns stor risk för att fara uppstår.
Kan flyttas direkt.

2§ 2. c) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park i minst tre dygn
Flyttningen påkallas enligt 2§ 2. c) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och fordonet varit fortlöpande uppställt på samma plats under minst tre dygn.
Kan flyttas 3 dagar efter anträffande.

2§ 3. a) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park och belagt m körförbud
Flyttningen påkallas enligt 2§ 3. a) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret är belagt med körförbud enligt fordonsförordningen.
Kan flyttas 4 vardagar efter uppmaning till ägaren.


2§ 3. b) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park och belagt m brukandeförbud
Flyttningen påkallas enligt 2§ 3. b) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och det för fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret gäller brukandeförbud enligt lagen om vägtrafikregister eller fordonsskattelagen.
Kan flyttas 4 vardagar efter uppmaning till ägaren.

2§ 3. c) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park och saknar trafikförsäkring
Flyttningen påkallas enligt 2§ 3. c) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och fordonet är trafikförsäkringspliktigt enligt trafikskadelagen och enligt uppgift i vägtrafikregistret saknar föreskriven trafikförsäkring.
Kan flyttas 4 vardagar efter uppmaning till ägaren.

2§ 3. d) FFF Fordonet är uppst i st m stann el park och saknar regskylt
Flyttningen påkallas enligt 2§ 3. d) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering och fordonet skall vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen.
Kan flyttas direkt.

2§ 4. a) FFF Fordonet är uppst på plats reserverad för rörelsehindrade
Flyttningen påkallas enligt 2§ 4. a) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering på en parkeringsplats som är reserverad för personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Kan flyttas direkt.

2§ 4. b) FFF Fordonet är uppst i körfält för fordon i linjetrafik
Flyttningen påkallas enligt 2§ 4. b) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering i ett körfält för fordon i linjetrafik.
Kan flyttas direkt.

2§ 4. c) FFF Fordonet är uppst på hållplats
Flyttningen påkallas enligt 2§ 4. c) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskifter om stannande eller parkering på en hållplats enligt 3 kap. 54§ trafikförordningen.
Kan flyttas direkt.

2§ 4. d) FFF Fordonet är uppställt på eller inom fem meter före övergångställe
Flyttningen påkallas enligt 2§ 4. d) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering på eller inom fem meter före ett övergångsställe.
Kan flyttas direkt.

2§ 4. e) FFF Fordonet är uppst på gångbana eller cykelbana
Flyttningen påkallas enligt 2§ 4. e) FFF, enär fordonet är uppställt i strid med föreskrifter om stannande eller parkering på en gång- eller cykelbana eller i cykelfält.
Kan flyttas direkt.

2§ 5. FFF Fordonet är uppställt i lastzon
Flyttningen påkallas enligt 2§ 5. FFF, enär fordonet är uppställt utan att på- eller avlastning sker på en plats där det gäller förbud att stanna eller parkera för fordon annat än för på- eller avlastning av gods.
Kan flyttas direkt.

2§ 6. FFF Fordonet är uppställt på allmän P-plats i annat syfte än parkering
Flyttningen påkallas enligt 2§ 6. FFF, enär fordonet är uppställt på en offentlig plats som upplåtits för parkering och det huvudsakliga syftet med uppställningen uppenbarligen är något annat än parkering av fordonet.
Kan flyttas direkt.

2§ 7. FFF Fordonet är ett fordonsvrak
Flyttningen påkallas enligt 2§ 7. FFF, enär fordonet är ett fordonsvrak.
Kan flyttas direkt. Kan dessutom, till skillnad från de andra, skrotas direkt.

2§ 2st LFF Fordonet är uppst enligt LKOP i minst sju dygn
Flyttningen påkallas enligt 2§ 2st LFF, enär fordonet är felaktigt uppställt enligt LKOP och varit fortlöpande uppställt på samma plats under minst sju dygn.
Kan flyttas 7 dagar efter anträffande.

2§ 3st LFF Fordonet är uppst på ej reglerad tomtmark i minst sju dygn
Flyttningen påkallas enligt 2§ 3st LFF, enär fordonet är uppställt på tomtmark som inte är reglerad och varit fortlöpande uppställt på samma plats under minst sju dygn.
Kan flyttas 7 dagar efter anträffande.

Några kommentarer:

* Detta är alla giltiga flyttningsgrunder. Jag skulle rekommendera att försöka dra det som 2§ 1. FFF eller 2§ 3st LFF.
* Alla referenser till sådant som övergångsställe, parkeringsplats och så vidare kräver att kommunen har en lokal trafikföreskrift om det. Det kan man inte göra själv.
* Alla väntetider från anträffande är från att kommunens handläggare/P-övervakning sett den. Det räcker inte att ni intygar.
* Redan första dagen om det är ett typfall med väntetid kan kommunen anmoda och uppmana, dvs sätta en röd klisterlapp på bilen och skicka brev till ägaren. Flytten kan dock inte ske förrän väntetiden löpt ut. Med andra ord, det kanske är nog om det går till anmodan/uppmaning.
* Man behöver inte flytta fordonet till uppställningsplats. Kommunen har också möjlighet att flytta till "lämplig närliggande plats", dvs en plats synlig från närmaste korsning, som inte i sig får innebära en parkeringsförseelse. På så sätt slipper kommunen kostnaderna kring uppställning och den hanteringen, vilket är tacksamt då ägarna ofta vägrar att betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.