Hej!
Om du nu är helt säker på din sak ang. att de ej får lov att parkera där så har du ju alltid möjligheten att få din granne att ringa polisen så att de kommer... t.ex genom att rusa ut och gapa och skrika som en komplett idiot. Ta en massa kopior på pappret ifrån LM och stick det under näsan på dem som parkerar och spotta och fräs... Om de då slänger det på marken så kan du polisanmäla dem för nedskräpning...
När polisen kommer så givetvis är du lugn som en filbunke och ger polisen pappret... förhoppningsvis så säger de då till granntanten om vad som gäller...
 
Förhoppningsvis så har grannen inte filmat händelsen...
 
Nyfniken skrev:
Förhoppningsvis så har grannen inte filmat händelsen...
Vad har det för betydelse?
 
Mikael_L
JPA666 skrev:
Vad har det för betydelse?
citat:
t.ex genom att rusa ut och gapa och skrika som en komplett idiot. Ta en massa kopior på pappret ifrån LM och stick det under näsan på dem som parkerar och spotta och fräs...
 
Göran.W
Vad hade hänt om man själv parkerat där hantverkarna står.
Typ ställa sig så dom vakert får ställa sig där dom ska.
 
Går det inte att lägga stenbumlingar längs vägkanten så man bara kan köra längs vägen å inte parkera? Eller har jag missat något i tråden?
 
JPA666 skrev:
Hej!
Om du nu är helt säker på din sak ang. att de ej får lov att parkera där så har du ju alltid möjligheten att få din granne att ringa polisen så att de kommer... t.ex genom att rusa ut och gapa och skrika som en komplett idiot. Ta en massa kopior på pappret ifrån LM och stick det under näsan på dem som parkerar och spotta och fräs... Om de då slänger det på marken så kan du polisanmäla dem för nedskräpning...
När polisen kommer så givetvis är du lugn som en filbunke och ger polisen pappret... förhoppningsvis så säger de då till granntanten om vad som gäller...
Faktum är att så mycket som du föreslår behövs inte för att jag skall få en polisanmälan på mig. Samtidigt är det nog för litet för att polisen skall göra en akut utryckning. I lördags tilltalade jag henne (grannen) med orden Hej XXX, jag skulle behöva prata med dig. Har du tid att komma hit en stund. Hennes respons blev att bara veva med pekfingret runt huvudet som ett tecken för att jag är snurrig i huvet / tokig. Inte ett ord till svar. Och sedan gå i motsatt riktning. Hennes standarduttalande över de som säger ifrån mot henne är att dessa personer är psykiskt sjuka. Jag har nu förstått att det är budskapet hon spritt och sprider till utvalda grannar i området + en massa andra falska påståenden om mig. Ren förtalskampanj mao. Det känns väldigt obehagligt faktiskt. Dags att ringa Aschberg och Grannfejden.......?
 
Bagarn skrev:
Faktum är att så mycket som du föreslår behövs inte för att jag skall få en polisanmälan på mig. Samtidigt är det nog för litet för att polisen skall göra en akut utryckning. I lördags tilltalade jag henne (grannen) med orden Hej XXX, jag skulle behöva prata med dig. Har du tid att komma hit en stund. Hennes respons blev att bara veva med pekfingret runt huvudet som ett tecken för att jag är snurrig i huvet / tokig. Inte ett ord till svar. Och sedan gå i motsatt riktning. Hennes standarduttalande över de som säger ifrån mot henne är att dessa personer är psykiskt sjuka. Jag har nu förstått att det är budskapet hon spritt och sprider till utvalda grannar i området + en massa andra falska påståenden om mig. Ren förtalskampanj mao. Det känns väldigt obehagligt faktiskt. Dags att ringa Aschberg och Grannfejden.......?
Tja,vad skall man säga...
Bara för att du blir polisanmäld betyder det ingenting så länge du inte gör något överilat...
Vem som helst har rätt att bli fly förbannad...
 
jag satt upp en Parkering förbjuden skylt på en garagedörr, det stog ofta parkerade bilar framför och dessutom sitter postlådorna brevid så postgubben var inte heller glad på de parkerade bilarna.

Det var 1 dag i veckan som det var problem, första veckan efter att jag satt upp skylten så stog det en bil där, var in och sa till så dom flytta den, andra veckan stog det också en bil där, då tog jag ett papper och skrev typ " Parkering förbjuden, se skylten på garagedörren" eller nått sånt och vek ihop den till ett format som såg ut som en P-bot och satt under torkaren.
3de veckan och än så länge så har det varit fritt från bil

Om jag som hantverkare parkerar och någon säger åt mig att jag inte kan stå där så flyttar jag mig såklart, oavsett om någon sagt att det är ok.
 
harry73
Att skriva till Grannfejden kan ju vara en lösning, men å andra sidan har du byggahus för goda råd och det borde också vara nånting :)

Men om det ska vara helt ärligt ska vi också ta hänsyn till grannens situation.
Hon har väl inte hantverkare jämt. Håller hon på med en renovering?
Finns det ont om P-platser där ni bor?
Varför stör det dig att hon parkerar där? Kan du ta kort som förklarar saken?
(du kan parkera din bil som hantverkarna brakar göra när du tar kortet)

För som många redan har svarat har hon strikt inget servitut för att parkera där, och du kan förbjuda henne att parkera där. Å andra sidan år det inte ovanligt att folk parkerar på servitutsvägar, så varför är det så viktig att det inte händer hos dig.

Bra kontakt lär du aldrig få med din granne,men lite mindre bråk borde också vara värd någonting
 
Ja du Harry73, long story....Om du kunde vara på plats skulle du säkert förstå mig. Jag har i det längsta försökt undvika bråk och konflikter. Saken är att grannen älskar bråk och konflikter och snarare söker dem, skapar dem, än undviker dem. Att säga till henne är som att hälla besnin på en eld. Hon har under åren gjort många grannar förtvivlade med sina klagomål och egenpåhittade regler hon anser andra skall följa men själv skiter hon fullt i de faktiska regler och myndighetsbesked som finnas. Tre grannar har gett upp och flyttat. En var läkare och konstaterade helt kort om tanten att "hon är sjuk i huvudet". Vi var själva väldigt nära att flytta för exakt ett år sedan men det sprack, tyvärr.

Nej det finns inte ont om P-platser där vi bor. Hon äger själv två (2) fastigheter intill varandra. Den ena med sommarstuga , den andra med permanenthus. Sistnämda har servitutsvägen över vår fastighet och på den fastigheten har hon eget garage och framför detta ryms tre bilar på hennes mark. Hur många har plats för tre bilar på egen mark? Men det är ju 35 meter att köra hela vägen in. Bekvämare då att bara köra 15-20 meter och istället stå på servitutet utanför vårt köksfönster och uteplats. Det är vacker växtlighet på bägge sidor om servitutet. Hur kul är det då att ha en eller flera bilar / suvar / vans som står mitt i grönskan? Dessutom kan mina barn då inte använda vägen till sina lekar och cykling.

Mindre bråk har jag strävat efter länge, grannen tvärsom. Hur löser man det? Polisen har en tjock fil i hennes namn och med en suck förklarade de för några år sedan när jag bad dem om råd att "det här är hennes jobb". Sjukpensionär sedan flera år.

Om vi hade haft en normal relation hade jag visst kunnat tillåta viss parkering men då grannen är rent fientlig, förtalande och konfliktsökande har jag dessvärre med åren tappat lusten att vara vänlig.

Ofta hantverkare? Ja det har hon faktiskt. Nu är snickrarna inne på 3e veckan. Därefter kommer säkert målarna några dagar. Förra våren var det likadant. Också åren innan. Annars är det en del vänner och bekanta på besök. Plötsligt och utan förvarning är servitutet fullparkerat. Vem skulle acceptera det? Samtidigt har hon nolltolerans för mina behov av vägen. Det har hänt en (1) gång de senaste åren att jag haft egna "hantverkare" på besök och som behövt använda vägen. Det var trädfällare som tog ned och forslade bort en stor tall nära tomtgräns på baksidan. Jag informerade grannen om besöket några dagar i förväg. Den dag lastbilen kom hade hon lagt ut bräda och satt upp lina exakt i gränsen för servitutes ände så att lastbilen inte skulle köra in den endaste centimeter på hennes egen del av vägen.

Svar nog?

Och ja, tack byggahus för goda råd m.m. Synd bara att grannen inte är här och läser.....
 
Kan tillägga att nu när jag kom hem från jobbet så upptäcker jag att grannen täppt igen det borrhål i berget jag med stor möda tog upp häromdagen för stolpfäste. Hon har hällt i vad jag tror är grovbetong, torrt material, oblandat. Hålet var 20 mm brett och drygt 15cm djupt. Hålet är / var gott och väl inne på del av vår fastighet som inte utgör servitutsområde. Ni kanske förstår vad jag menar med att hon är konfliktsökande och gillar att bråka.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Låter som att ni har att göra med en person som är sjuk på riktigt (hon kanske inte tar sina mediciner?), och otillräkneliga personer kan man väl på något sätt komma åt utanför rättssystemet?
 
Bagarn skrev:
Kan tillägga att nu när jag kom hem från jobbet så upptäcker jag att grannen täppt igen det borrhål i berget jag med stor möda tog upp häromdagen för stolpfäste. Hon har hällt i vad jag tror är grovbetong, torrt material, oblandat. Hålet var 20 mm brett och drygt 15cm djupt. Hålet är / var gott och väl inne på del av vår fastighet som inte utgör servitutsområde. Ni kanske förstår vad jag menar med att hon är konfliktsökande och gillar att bråka.
Och så här har du haft det i 10 års tid...
Tycker du borde få Nobels fredpris eller nått...
 
Nobels fredspris. Ja tack, då kan vi flytta :).

Kollade lite noggrannare i hålet och det var faktiskt fyllt med blandad betong som hunnit härda. Det var bara lite torrt bruk allra överst. Nej, det blir nog att ta ett samtal med polisen imorgon och se vad de kan göra - om något.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.