P PHAS skrev:
Edit: efter lite djupdykning har jag hittat gamla dokument från avstyckning på 60-talet. Det framgår att tomtgränsen utgörs av ”havet”, dock står det inget om att tomten sträcker sig längre än så. Menar ni att det är praxis att tomtgränsen sträcker sig ut i vattnet? Enl lagtexten som länkades till ovan så tolkar jag det som att allmänt vatten börjar först 300 m från strandlinjen?! (Bottenviken, för att vara mer exakt)
Nu har du fattat. Om inte vattnet utanför är enskilt av någon anledning, äger du vattnet ut 300 m eller mot halva sträckan mot annan fastighet.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
dagusddaman och 4 till
  • Laddar…
S
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu har du fattat. Om inte vattnet utanför är enskilt av någon anledning, äger du vattnet ut 300 m eller mot halva sträckan mot annan fastighet.
Nej så funkar det verkligen inte 🙅🏼
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Nej så funkar det verkligen inte 🙅🏼
Men hur?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu har du fattat. Om inte vattnet utanför är enskilt av någon anledning, äger du vattnet ut 300 m eller mot halva sträckan mot annan fastighet.
Ja det är ju faktiskt svårt att tolka det på ngt annat vis. Tyvärr betyder väl inte ”enskilt vatten” att man får göra riktigt vad man vill 😬
 
H hempularen skrev:
Till att börja med så bör du undvika att säga att den är anlagd på 70 talet. Det är väsentligt att den är anlgad innan nuvarande strandskydds lag (tror det var 1972). Så utryck det inte på ett sätt som kan tolkas som efter 1972 (kolla rätt årtal).

Om vi nu antar att den hade funnits på din fastighet, så tror jag att du har rätt att renovera utan att söka strandskyddsdispens. Om du lägger på ett trädäck så kan det finnas risk att det inte anses vara en renovering.

Att den nu delvis ligger utanför din fastighet, kan vara ett problem. Men hur säker är du på det? Går det att spela dum?
Tjänstepersonerna på samhällsbyggnadskontoret står inte högt i kurs hos många här på BH, men helt blåsta är de inte. Att ”spela dum” är en av de vanligaste ”ursäkterna” fastighetsägare försöker med när de inte vill ta ansvar för de fel de gjort. ”Jag visste inte, jag trodde, grannen sa…osv” duger inte om/när man blir påkommen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P PHAS skrev:
Ja det är ju faktiskt svårt att tolka det på ngt annat vis. Tyvärr betyder väl inte ”enskilt vatten” att man får göra riktigt vad man vill 😬
Om gränsen är havet så är det antagligen strandlinjen. Enskilt eller allmänt vatten betyder ingenting. Vad gäller vem som äger bryggan så är det antagligen svårt att ta reda på. Det är en jordabalksfråga och har inget med strandskyddet att göra, utan är civilrättsligt.

Till grundfrågan så är det lite svårt att svara på om det kräver strandskyddsdispens utan att ha sett både hur det ser ut och hur det kommer se ut. En renovering bör inte kräva dispens, men att lägga på ett trädäck är ju ingen renovering utan en ombyggnad.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Om gränsen är havet så är det antagligen strandlinjen. Enskilt eller allmänt vatten betyder ingenting. Vad gäller vem som äger bryggan så är det antagligen svårt att ta reda på. Det är en jordabalksfråga och har inget med strandskyddet att göra, utan är civilrättsligt.

Till grundfrågan så är det lite svårt att svara på om det kräver strandskyddsdispens utan att ha sett både hur det ser ut och hur det kommer se ut. En renovering bör inte kräva dispens, men att lägga på ett trädäck är ju ingen renovering utan en ombyggnad.
Jag inser att det snarare är att betrakta som en ombyggnad, därav mitt dilemma. Att renovera med ny mur osv är för dyrt och tidskrävande. Men den typen av argumentation biter nog knappast på kommunen
 
Men är det inte ny mur som skall till om piren skall överleva?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men är det inte ny mur som skall till om piren skall överleva?
Det beror väl på om du ändrar konstruktionen, dvs lägger du upp de stenar som kanske fallit ur och sätter nytt bruk skulle jag säga renovering. Kör du dit en grävare och tar bort stenarna och bygger upp den igen med block skulle jag säga att man gjort en ombyggnad.

Edit: Jag kanske satte betoningen fel i mitt huvud när jag läste ditt inlägg första gången, satte trycket på "ny" men du kanske mer avsåg att det är dumt att lägga trädäck på något som håller på att rasa?
 
Contrefort Contrefort skrev:
strandskyddsdispens
Det är även möjligt att strandskyddet är upphävt på platsen. Hos mig står 6-7 hus på tomter direkt vid havet och där är strandskyddet upphävt för stranden är redan i anspråk tagen, som det heter.
 
H hempularen skrev:
Men är det inte ny mur som skall till om piren skall överleva?
Nja. Piren har redan rasat men det ligger gott om stora stenblock och även lite berg i dagen som lämpar sig för att fästa en brygga eller ett däck i. Men isen är ju tuff såklart så en ordentligt byggd pir är ju överlägset ur hållbarhetsperspektiv.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är även möjligt att strandskyddet är upphävt på platsen. Hos mig står 6-7 hus på tomter direkt vid havet och där är strandskyddet upphävt för stranden är redan i anspråk tagen, som det heter.
Ja det är faktiskt inte helt osannolikt att dispens kan medges. Grannarna har byggt en enorm brygga men deras hus ligger lite närmare vattnet och tomten får väl mer anses vara ”tagen i anspråk”
 
Kan dispens från strandskyddet ges i efterhand?
 
P PHAS skrev:
Kan dispens från strandskyddet ges i efterhand?
Ja.
 
  • Gilla
PHAS
  • Laddar…
P PHAS skrev:
Jag inser att det snarare är att betrakta som en ombyggnad, därav mitt dilemma. Att renovera med ny mur osv är för dyrt och tidskrävande. Men den typen av argumentation biter nog knappast på kommunen
Man har alltid rätt att underhålla sina bryggor, pirar osv. Sedan var gränsen går mellan att underhålla och att utöka kan ju vara en knäckfråga. Likaså om den förfallit så mycket att den inte längre kan anses vara en pir elelr brygga utan återfallit till naturen. Men som jag förstår det tänker du inte göra piren längre eller bredare, och stenarna, dvs piren i sig, finns kvar om än i dåligt skick, och då ska det vara lugnt, eftersom den dessutom finns med på flygfoton från före 1975.

Jag är ledamot i miljö- och byggnadsnämnden i en mycket strandrik kommun och vi har diskuterat många ärenden med länsttyrelsen.

Avslag:
1. Muddring för att återställa möjlighet att ha större båtar. Fanns före 1975, men har inte skötts om senaste 20 åren, så att det vuxit upp vass och vattnet är inte längre hävdat. Dock fick de tillstånd att lägga muddringsmassorna på stranden. Bara inte ta upp dem ur vattnet. Trots att alla grannar har muddrat, de har underhållit sina små hamnar genom åren.
Flygfoto över en strand med förfallen pir, hus, och vegetation som visar på muddringsdiskussioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Utöka brygga med vinkel så att strand och båtar skyddas mot stormar. Tar större vattenyta i anspråk, inte okej. Trots att flera grannar har gjort samma sak. Det är snarare större risk att få avslag ju fler som gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.