Din ”vänlighet” mot grannen är att jämföra med en som kör en obesiktigad, oskattad bil och utan något körkort! Det är tänkvärt... Du hade anmält denne till polisen direkt för att förhindra olycka, eller hur?
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
En sak som TS bör veta är att det är olika kommunala instanser som kan bli aktuella. Kommunens miljö och hälsa ska ta ställning om det kan vara olägenhet pga eldning. Man bör även kunna ge råd om vad som gäller kring detta. Det inbegriper inte rådgivning i eldningsteknik. Här bör det finnas kommunal energirådgivning som kan bidra, men annars är detta nog främst för privata aktörer . Insatser här kan säkert bidra då grannen förefaller elda på ett ineffektivt sätt i en troligen dåligt justerad utrustning. Grannen eldar dessutom även på sommaren när efterfrågan är låg, bara varmvatten, som ger ineffektiv eldning på mycket låg effekt.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
P
F FruNilsson skrev:
Din ”vänlighet” mot grannen är att jämföra med en som kör en obesiktigad, oskattad bil och utan något körkort! Det är tänkvärt... Du hade anmält denne till polisen direkt för att förhindra olycka, eller hur?
Det var väl inte en riktigt bra jämförelse...skillnaden är väl framförallt att med bilen finns det solklara regler som inte går att tolka olika ,bilen ska vara besiktad och försäkrad ,och man ska inneha körkort för att köra. Det är solklara regler där det inte finns nåt mellanting utan solklart ja eller nej.

Problemet med såna här problem är just att det är en tolknings / bedömningsfråga med en massa variabler som ger olika svar och åtgärder. Det låter ju dessutom som att till och med trådskaparen i all vänlighet är lite osäker om man är överkänslig och hur mycket rök och lukt som är normalt och hur man med all respekt ska försöka prata om det. Visste vi att grannen eldar gamla bildäck och spillolja i en tunna bakom huset så hade din jämförelse funkat.

Hur tror du grannsämjan blir att se ut om man som du föreslår bara anmäler rakt av och det visar sig senare att kommunen bedömmer den rök som uppkommer som normalt vid pelletseldning. Med korrekt utrustning i bra skick så är det inget brott att elda med pellets ens i stan. Men man lär efter en sån anmälan och särskillt som man ju börjat prata med grannen som i detta fall just ha skaffat sig en ovän vid en felaktig anmälan.
Bättre att ta det lite lungt och ge grannen chansen att lösa problemet om det nu är ett problem med anläggningen så får man gå på stegen i rätt ordning och helst ha en vettig relation med grannen.

dom flesta även normala människor blir sura och kan lägga mycket tid på att jävlas med sin granne om man blir riktiga ovänner och felaktiga anklagelser kan bli en grannfejden historia om man är för enkelsidig och kantig.
spela sina kort lite bättre och prata med varandra kan lösa mycket problem men i slutet på semestertider så kan det ju också ta lite tid för grannen att hinna göra nånting åt problemet. man måste vara rimlig och lite smidig i såna här problem. särskillt när man inte vet hundra vem som har rätten på sin sida.

Sen låter det absolut som att grannens anläggning kan förbättras
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 3 till
  • Laddar…
Ack ja...!
Tyvärr är kompetensen bland vissa sådan att det är svårt att ”tänka rätt” vilket du polaris är ett lysande exempel på, och som kostar medmänniskor stort lidande, hälsoskador osv.

Det finns en omfattande lagstiftning som ska slå till innan det gått såhär lång. Varför bilexemplet var för att tydliggöra
 
P
F FruNilsson skrev:
Ack ja...!
Tyvärr är kompetensen bland vissa sådan att det är svårt att ”tänka rätt” vilket du polaris är ett lysande exempel på, och som kostar medmänniskor stort lidande, hälsoskador osv.

Det finns en omfattande lagstiftning som ska slå till innan det gått såhär lång. Varför bilexemplet var för att tydliggöra
Hur vore det att diskutera ämnet utan att gå över på personangrepp? eller förskönat personangrepp kanske vi ska kalla det... vill du diskutera min kompetens och att "tänka rätt" så tror jag inte det är av nåt större intresse i den här tråden..

Ang ämnet så låter det fortfarande som det är rätt tveksamt vem som har rätten på sin sida... om du läste pdf dokumentet som länkades en bit upp som innehåller info hur kommunens medarbetare bör tänka så blev det ju rätt tydligt att vi inte har all info i den här tråden för att solklart veta vem som har rätt och fel när kommunen börjar titta på problemet.. Hur mycket och ofta det får röka innan det är olovligt och hur länge.. osv
 
Med kompetens avsåg jag att känna till lagarna som vi har att förhålla sig till.
Pdf Miljö Sthlm är en fjantig inkompetent produkt som inte följer lagstiftningen. Ska be dem dra tillbaka den asap eftersom den är partisk mm.
 
P
F FruNilsson skrev:
Med kompetens avsåg jag att känna till lagarna som vi har att förhålla sig till.
Pdf Miljö Sthlm är en fjantig inkompetent produkt som inte följer lagstiftningen. Ska be dem dra tillbaka den asap eftersom den är partisk mm.
Ja säkert....:lying:

Pdfen jag pratar om är
http://extra.lansstyrelsen.se/miljo...er/2008/2008-smoskalig-fastbransleeldning.pdf
Jag tror nog länsstyrelsen vet vad dom pratar om och har kunskap i ämnet som få bör ifrågasätta. särskillt som den är riktad mot personal hos kommunerna som jobbar med dessa frågor
 
Iofs står det klart o tydligt att det är förbjudet att elda fastbränsle om det finns risk att det når näraliggande fastigheter och tränger in i grannars bostäder, men det är en gammal sak.
Och anges den lagstiftning som ska slå till INNAN det gått så långt så att grannars hälsa skadas.Det finns en 130 sidig utredning från 2019, som redovisar uppdaterade fakta.

Problemet är o har varit att tillsynsmyndigheter och domstolar saknar medicinska kunskaper, men det har börjat röra på sig, för staten vill spara in så mkt det går av de ca 60 miljarderna per år.
Omfattande restriktioner är att vänta, ffa från EU, eftersom miljömålen inte nås. Målet FRISK LUFT är svårt pga att det eldas mer onödig ”myseldning” idag än tidigare, osv.
 
P
Jo men det är ändå dom regler och rättsfall som redan finns som gäller nu och ska tolkas, vad framtida regler kanske säger har ju ingen betydelse just nu...
Ja det finns folk som vill ta bort alla möjligheter att elda med fastbränslen som husägare men man kan ju bara hoppas att dessa krafter aldrig kommer vinna den kampen..även om mängden vedpannor minskar så ökar mängden hus med värmepumpar och behoven av spetsvärme vid kall vinter ökar och får allt fler folk att skaffa möjligheter att elda för lite extra värme. både när spetsvärme behövs för att spara lite på strömmen och för att ha nån möjlighet att värma upp huset vid strömavbrott..

Det går att kräva åtgärder och eldningsförbud osv för dom som har felaktiga anläggningar men där som i detta fall anläggningen är gammal och funnits länge så kommer det nog bli åtskilliga turer innan man kan stänga ner den om ägaren är envis och slåss för sin rätt. Vi har trots allt en stor andel hus i det här landet som värms av fastbränsle så det kommer inte bara vara gjort i en handvändning att få alla dom att byta till nåt annat.. även om vissa "miljövänner" drar åt det hållet..Sen vad vi ska värma hus med istället är ju en bra fråga.. bergvärme som drivs av tysk och polsk kolkraft känns inte som nån lösning..och kärnkraften är ju snart helt nedlagd så kommer knappast strömmen att bli varken billigare eller renare..

Om vi går tillbaka till grannens brännare så kan det ju hända att det räcker med en ur askning ursotning så kanske den går bra och brinner rent igen.. kanske behövs större justeringar och åtgärder kanske nån reparation för att den ska uppfylla kraven som ställs. man kanske slarvar lite med underhållet med att aska ur den...

För en korrekt skött brännare är normalt sett svår att ens upptäcka att den används. Sen har vi bara sett rök ur en skorsten och som det står i pdf jag länka så står där "Ringa eller helt tillfälliga störningar omfattas inte av bestämmelsen och störningen måste ha en viss varaktighet. Bedömningen skall utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och alltså inte bara en enskild persons reaktion i det enskilda fallet." Så man kommer behöva lista ut om detta är tillfällig störning eller om den ens räknas som varaktig... exakt hur den bedömningen görs och vart gränsen går exakt vet nog ingen...Sen finns det ju mer faktorer som påverkar som ,även hur centralt man bor så finns det olika riktlinjer för vad som anses vara en korrekt anläggning men det som ofta går att förbjuda enligt den pdf gäller inte pelletsbrännare som ska duga även centralt. Däremot vedpannor utan acctankar kan gå att belägga med krav på åtgärder om det är central läge osv.. Men verkar behövas klagomål först även där för att få bort en gammal anläggning som är av äldre standard och godkänd vid sin installation. Såklart skall dom skötas rätt och eldas rätt osv med rätt och torrt bränsle. Men som många vedeldare som haft klagomål så börjar dom ju ofta elda på tider när det är mindre risk för klagomål och det tas fram bättre bränsle tills dom ska komma på inspektion för dom behöver ju komma in så folk behöver ju vara hemma så det går att krångla massor även sen kommunen börjat lagt sig i ärendet... Så bästa är alltid om man kan få den som eldar att skärpa sig på eget initiativ då kommunfolket inte kommer ha tid att stå där och inspektera var och varannan dag och att ett korrekt föreläggande via kommunen kan ta väldigt lång tid att få till om eldaren gillar att göra allt för sin syn på det hela.

Det är som sagt mycket mer att ta med i bedömningen än bara läsa raden om att nån fått in rök eller upplevt rök från nån granne för att det ska hända nåt mer med det hela... Att röken bara slår in nån enstaka gång ibland vid speciellt väder och bara en enda granne upplever det räcker oftast inte för att kommunen ska göra nåt mer åt problemet och som alltid så ska en hel hög med lagar och regler tolkas tillsammans för att det ska hända nåt..

Ibland kan det även funka att flytta luftintag för ventillationen om det finns nån annan sida på huset som aldrig har rök när det där händer. men det är svårt att bedömma för oss som inte ens vet hur det ser ut på platsen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ok jag ger upp. Det finns ett släkte vedfrälsta som oavsett vad, följa lagen.
Letar kryphål som eg inte finns i
Lagen som är till för hälsoskydd. Och hur stora hälsoskador som inträngande föroreningar o rökgaser än orsakar, så anser man det vara typ en mänsklig rättighet, och snackar ”torr ved” mm.

Miljöbalken är förebyggande. PBL och BBR är förebyggande. Brottsbalken är till stor del förebyggande i det att straffskalan skall vara avskräckande.

Det är barn, sjuka, funktionsnedsatta o äldre som är ”känsligare” grupper. Hur ofta ska dessa tvingas bli sjuka, uppsöka vård, medicinera mm, för att grannen inte har betalningsförmåga värma sitt hus? Obs! Detta är myndigheternas uttryck i utredningar o rapporter.

Mitt frivilliga uppdrag sedan 30 år är att ffa rädda barn från att bli sjuka, det som kallas prevention. Jag vet att det är svårt att få människor att förstå orsakssambanden. (Och kom nu inte dragande med att ’allt’ är farligt. För det bara visar att man inte förstår.)

Vet du fosterskadorna som enbart vedelning orsakar? Har du sett barn som föds med eller utvecklar diabetes, cancer mm redan sitt första levnadsår eller i barnaåren? Då kanske fokus hade varit hur man med gemensamma krafter velat förhindra detta lidande. Eller?

Bedömningar... ack tankar... flytta friskluftsventiler .... inget av det hjälper de barn som drabbas av intrång i sin yttre o inrebostadsmiljö. Därför:
Fastbränsleeldning ska bort från tätbebyggda områden. Det finns bra alternativ.
Tack för att du lät mig framföra lite fakta i debatten.

PS. Miljösamverkan drog igår tillbaka sin skrift om rutiner vid klagomål på vedeldning.
Inom kort väntas fokus på miljöbalkens 9 kap 3 paragraf växa hos rättsvårdande instanser.
 
  • Gilla
C3PO
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Tack ska ni ha för alla svar som inkommit hittills. Det känns oerhört värdefullt och det finns naturligtvis mycket kunskap och erfarenhet att hämta in här.

Idag har jag köpt in ett par luftrenare som ska hantera PM2.5 partiklarna samt lukten. Inte billigt och det tillkommer löpande kostnader för filterbyten men man vill ju inte riskera att bli sjuk i onödan.

Nu ger jag grannen ett par dagar att återkomma efter att han haft haft tillfälle att rådgöra med sin branschkollega som han nämnde. Om han inte återkommer eller om intresset för åtgärder känns svalt så blir det nog att jag ska föreslå det där rådgivningsmötet på kommunen. Så får vi se vad det leder till. Om grannen saknar intresse för rådgivningsmöte så blir det nog så som sista åtgärd att jag måste fråga kommunen om hjälp.

Tackar för ert stora kompetensstöd hittills. Jag håller er uppdaterade om utvecklingen :rofl:
Ställ honom inför ett ultimatum. Endera släpper han in dig i pannrummet så du får ta bilder av hans anläggning inkl typskyltar på apparaterna så får vi se om det räcker med injustering av brännaren vilket skall göras varje gång man byter pelletssort. Efter det får han åtgärda problemet som troligen blir att byta till en moden brännare som begagnad idag kan köpas på Blocket för under 4000.
Vill han inte acceptera dina villkor anmäler du till kommunen som då anlitar en myndighetsperson som kommer och gör rökgasmätning och brandskyddsinspektion av anläggningen. Då får han betala myndighetspersonens reskostnad och timkostnad. Som följd får han troligen eldningsförbud. Har man väl fått eldningsförbud så startar processen från början. Då kan det bli många påbackningar som krav på väggstege, säkrare takstege, plattform för sotaren vid skorstenen, gips på pannrumsdörren och glidgjutning av den gamla skorstenen innan han får elda.
Säg att nu ställer du skarpa krav men ger honom en chans att lösa problemet privat, och det skall ske NU innan vintern kommer.
Skulle gissa att han väljer ditt alternativ i stället för det dyra.
Har kommit nya bestämmelser om stegar för sotaren så många av oss pelletseldare sitter lite löst. Själv skulle jag få underkänt vad gäller stege med en nitisk inspektor och då blir det värmepump för hela slanten.
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Mycket intressant att läsa era inlägg och ta del av era olika ståndpunkter! :D

Jag väntar ju på att grannen ska höra av sig efter att ha pratat med en branschkollega. Inget har hänt ännu så han får ett par dagar till på sig innan jag själv få ta initiativet till nästa kontakt.

Men lite nyheter och fler fakta har jag allt!

1) Jag har pratat med min granne på norrsidan. Vi kan kalla han för "Lasse". Han var här på besök igår kväll. Vi satt på uteplatsen under trivsamma former när det började lukta bränt. En snabb titt mot grannens skorsten bekräftade att det kom svaga men tydliga strimmor av mörkfärgad rök ur den som gick nedåt och vinden låg på åt vårt håll. Lasse berättade då att han också vid upprepade tillfällen känt sig störd av lukten och röken från grannens pelletseldning. Det innebär att störningarna inte längre är grundade på enskild individs upplevelser.

2) Direkt till söder om den pelletseldande grannen så ligger det en förskola.

3) Jag hoppas att grannen snart hör av sig och att han erbjuder sig att jobba lite för att förbättra situationen. Då menar jag ett lite större engagemang än att bara erbjuda att anläggningen städas lite (vilket ju ändå skall ske regelbundet). Sker inte det så har jag förberett en skrivelse till kommunen som jag kan använda ifall jag måste. Jag ska fortsätta fila lite på den skrivelsen medans jag väntar och Lasse vill stå med på den i så fall.

4) Jag har köpt in 2 nya luftrenare. Det kostade mig naturligtvis en rejäl slant. En för sovrummet med enbart HEPA-filter och en större modell i vardagsrummet med HEPA plus aktivt kolfilter. Dessa luftrenare säger sig kunna filtrera bort utsläpp av små partiklar, PM2.5.

Jag hör av mig här när jag har något nytt att komma med.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Har kommit nya bestämmelser om stegar för sotaren så många av oss pelletseldare sitter lite löst. Själv skulle jag få underkänt vad gäller stege med en nitisk inspektor och då blir det värmepump för hela slanten.
Var kan man läsa dessa bestämmelser och gäller de retroaktivt?
 
kramfors kramfors skrev:
Mycket intressant att läsa era inlägg och ta del av era olika ståndpunkter! :D

Jag väntar ju på att grannen ska höra av sig efter att ha pratat med en branschkollega. Inget har hänt ännu så han får ett par dagar till på sig innan jag själv få ta initiativet till nästa kontakt.

Men lite nyheter och fler fakta har jag allt!

1) Jag har pratat med min granne på norrsidan. Vi kan kalla han för "Lasse". Han var här på besök igår kväll. Vi satt på uteplatsen under trivsamma former när det började lukta bränt. En snabb titt mot grannens skorsten bekräftade att det kom svaga men tydliga strimmor av mörkfärgad rök ur den som gick nedåt och vinden låg på åt vårt håll. Lasse berättade då att han också vid upprepade tillfällen känt sig störd av lukten och röken från grannens pelletseldning. Det innebär att störningarna inte längre är grundade på enskild individs upplevelser.

2) Direkt till söder om den pelletseldande grannen så ligger det en förskola.

3) Jag hoppas att grannen snart hör av sig och att han erbjuder sig att jobba lite för att förbättra situationen. Då menar jag ett lite större engagemang än att bara erbjuda att anläggningen städas lite (vilket ju ändå skall ske regelbundet). Sker inte det så har jag förberett en skrivelse till kommunen som jag kan använda ifall jag måste. Jag ska fortsätta fila lite på den skrivelsen medans jag väntar och Lasse vill stå med på den i så fall.

4) Jag har köpt in 2 nya luftrenare. Det kostade mig naturligtvis en rejäl slant. En för sovrummet med enbart HEPA-filter och en större modell i vardagsrummet med HEPA plus aktivt kolfilter. Dessa luftrenare säger sig kunna filtrera bort utsläpp av små partiklar, PM2.5.

Jag hör av mig här när jag har något nytt att komma med.
Kloka tankar. Om ni är flera berörda som kan samarbeta är det värdefullt. Om det är två parter finns alltid risken att man tänker att det är en personlig konflikt. Jag tror också att du/ ni bör kunna få ett samtal med kommunal handläggare om praxisens mera innan ni eventuellt lämnar en anmälan
 
K klimt skrev:
Kloka tankar. Om ni är flera berörda som kan samarbeta är det värdefullt. Om det är två parter finns alltid risken att man tänker att det är en personlig konflikt. Jag tror också att du/ ni bör kunna få ett samtal med kommunal handläggare om praxisens mera innan ni eventuellt lämnar en anmälan
Jag har varit i kontakt med Miljö- och Hälsa på kommunen. De erbjuder i dagsläget inte någon form av rådgivning hur man kan förbättra/förändra anläggningen för att störningarna ska begränsas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.