Jag skulle ha anmält det till kommunen.

Du kommer inte komma någonstans annars!

Strunta i grannsämjan!
 
G gredd skrev:
Flera hundra tusen för att byta brännare? Jag tror nog det är mer än pellets som röks där inne. Han kan få bergvärme installerat för mindre.
Kanske är haschet som luktar ? TS får ta dit en bekant som vet hur det luktar
 
K klimt skrev:
Hur långt är det mellan era hus?
Glömde svara på detta förut men det kan nog vara 30 meter typ ...
 
kramfors kramfors skrev:
Glömde svara på detta förut men det kan nog vara 30 meter typ ...
Oj, det är rätt långt avstånd. Dessa problem finns mest i väldigt täta områden. Om det luktar på så långt håll är det nog väldigt dålig förbränning
 
C
kramfors kramfors skrev:
Det vill inte grannen göra säger han eftersom det skulle kosta flera hundra tusen och det är en kostnad han inte är beredd att stå för.
Vilken pajas, det där får man ju vänligt men bestämt avfärda som kvalificerat skitsnack. Tyvärr tycker jag det låter som att han försöker utnyttja din okunskap i ämnet. Föreslå istället att du kan erbjuda dig att ringa kommunen och kolla om de kan hjälpa till på något sätt. Förhoppningsvis inser han att det kan leda till åtgärdsföreläggande för hans del.
 
Det finns en lagstiftning som din granne bryter mot: Miljöbalken (1998:808) kap 1, och 2 Hänsynsreglerna!

Alltså är det din granne som har bevisbördan!

Han ska visa att hans miljöfarliga verksamhet INTE orsakar er/andra olägenhet!

Det är miljönämnden som har tillsynsansvaret och ska se till att lagarna följs!

Där spelar det ekonomiska ingen roll; någons betalningsförmåga är ointressant, det finns alternativ som t ex fjärrvärme, solpaneler mm, som inte tränger in med hälsoskadande föroreningar och rökgaser i er bostad, eller er yttre boendemiljö (trädgård).

Luftföroreningar tar livet av minst 1000 pers i Sverige varje år och kostar drygt 60 miljarder i samhällskostnader Enl myndigheterna,

Det kan också vara så att grannen bryter mot PBL och BBR (kap 6 om skorstenshöjder och att avgaser inte får återföras till egna friskluftsintag eller närboendes dito.

Observera att miljönämnden inte ska Gå dit och LUKTA, eller Bedöma hans anläggning genom s k proveldning.

Lagen säger ’redan risk för’ olägenhet, och det är ju det ni klagar över.


I lagen MB kap 9, 3 paragraf står enligt Folkhälsomyndigheten om livsvillkor mm, att det ska inte tas ekonomiska hänsyn.

Så vet du det!
 
Din granne gör nå skumt, sån där rök är inte normal vid eldande av pellets.

Vi eldade förut på sommaren för varmvatten dock med en brännare utan underhållsfyr.
En normal förbränning av ren pellets bör ge lite vit rök just vid start sen kommer det i princip vara helt klar rök.

Inte ens när brännaren våran fick fnatt och matade pellets för 23 kw vilket är på tok för mycket för brännare och panna fick vi sån där rök.

Mest troligen är din granne en sån där snålk*k och eldar norsk svartpellets
 
Att pyrelda pellets på sommaren för att försörja en villa med varmvatten är hål i huvudet.
 
  • Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
Som sagts redan så är nog förbränningen inte optimal i hans anläggning. Jag har själv en anläggning som installerades 15 år sen och det är inga konstigheter att optimera den, min brinner fint. Men det tog ganska lång tid att få den optimerad, första firman gjorde inte ett jättebra jobb. När jag fick problem med annat så optimerades även förbränningen av firma 2. Blev stor skillnad, framförallt på rök och sot (som jag tidigare trodde var ok). Och ja den är igång bara för uppvärmning av varmvatten på sommaren.

Vid pelletseldning är temperaturen såpass låg så han får knappt någon spillvärme, därför monteras skortensrör med isolering i skorstenspipan för att slippa tjära och sot på skorstensväggen. Saknas rör så borde inte installationen vara godkänd men beskrivna problem borde eskalera.
Mao att skorstenen ska vara varm är inget argument men iom förbränningen så ökar ventilationen och det är mest troligt positivt för hans hus.

En ny panna kostar upp mot 100 kSEK och en brännare 1/4 av det.
 
Redigerat:
P
F FruNilsson skrev:
Det finns en lagstiftning som din granne bryter mot: Miljöbalken (1998:808) kap 1, och 2 Hänsynsreglerna!

Alltså är det din granne som har bevisbördan!

Han ska visa att hans miljöfarliga verksamhet INTE orsakar er/andra olägenhet!

Det är miljönämnden som har tillsynsansvaret och ska se till att lagarna följs!

Där spelar det ekonomiska ingen roll; någons betalningsförmåga är ointressant, det finns alternativ som t ex fjärrvärme, solpaneler mm, som inte tränger in med hälsoskadande föroreningar och rökgaser i er bostad, eller er yttre boendemiljö (trädgård).

Luftföroreningar tar livet av minst 1000 pers i Sverige varje år och kostar drygt 60 miljarder i samhällskostnader Enl myndigheterna,

Det kan också vara så att grannen bryter mot PBL och BBR (kap 6 om skorstenshöjder och att avgaser inte får återföras till egna friskluftsintag eller närboendes dito.

Observera att miljönämnden inte ska Gå dit och LUKTA, eller Bedöma hans anläggning genom s k proveldning.

Lagen säger ’redan risk för’ olägenhet, och det är ju det ni klagar över.


I lagen MB kap 9, 3 paragraf står enligt Folkhälsomyndigheten om livsvillkor mm, att det ska inte tas ekonomiska hänsyn.

Så vet du det!
Nog inte fullt så enkelt.. och inte alls så solklart som helhet. Det är massa klurigheter i hur allt det där ska tolkas..
Tydligen finns denna info att läsa från Länsstyrelsen med lite mer tolkningar och hur kommuner ska tolka all info som finns som ju bitvis är ganska motsägelsefull. och hur lagar och allt ska tolkas som helhet och i samverkan.

Här finns länk som spreds i en annan liknande tråd
http://extra.lansstyrelsen.se/miljo...er/2008/2008-smoskalig-fastbransleeldning.pdf

där står såhär (överst sida 10)
"10MiljöbalkenBegreppet miljöfarlig verksamhet definieras i 9 kap 1 § miljöbalken (MB). Enligt p.2 är miljöfarlig verksamhet användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom utsläpp till eller förorening av bland annat luft.Begreppet olägenhet för människors hälsa i 9 kap 3 § är bakgrunden för bedömning av klagomål på rök från småskalig eldning. Ringa eller helt tillfälliga störningar omfattas inte av bestämmelsen och störningen måste ha en viss varaktighet. Bedömningen skall utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och alltså inte bara en enskild persons reaktion i det enskilda fallet."

Så det är en massa saker som verkar spela roll..
Hur centralt man bor..
Hur gammal anläggningen är
Hur mycket den används

Rekomenderar att läsa den där pdf dokumentet då det innehåller mycket info som vänder sig till kommuners personal som får dessa frågor på sitt bord. kanske kan ge några aha :)
 
Sätter en slant på problemet är att brännaren går hela tiden, som troligtvis går ner på lågdrift och då börjar lägga beläggning i brännarröret (koksa) som täpper till lufthål som styr förbränning. Och när brännaren går upp på drift igen så blir det skit med förbränningen iallafall för att brännkammaren börjar bli igensatt.
Låter som att snubben med brännaren inte har en aning om hur det fungerar med pellets då argumenten om kostnader för ny brännare är uppåt väggarna.
 
  • Gilla
exerg och 3 till
  • Laddar…
Finns absolut inget som säger att murstocken måste hållas varm hela sommaren.
 
  • Gilla
Vdklyven
  • Laddar…
Det är med största sannolikhet lågfarten som är problemet. Så där ska det inte ryka normalt sett och som redan nämnts så är det vansinne att elda pellets på sommaren enbart för varmvatten. Bättre då att ha en elberedare och sen elda på vintern. Oftast rekommenderar man att man kopplar bort lågfarten helt för den tillför ingenting annat än ottyg.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Tack ska ni ha för alla svar som inkommit hittills. Det känns oerhört värdefullt och det finns naturligtvis mycket kunskap och erfarenhet att hämta in här.

Idag har jag köpt in ett par luftrenare som ska hantera PM2.5 partiklarna samt lukten. Inte billigt och det tillkommer löpande kostnader för filterbyten men man vill ju inte riskera att bli sjuk i onödan.

Nu ger jag grannen ett par dagar att återkomma efter att han haft haft tillfälle att rådgöra med sin branschkollega som han nämnde. Om han inte återkommer eller om intresset för åtgärder känns svalt så blir det nog att jag ska föreslå det där rådgivningsmötet på kommunen. Så får vi se vad det leder till. Om grannen saknar intresse för rådgivningsmöte så blir det nog så som sista åtgärd att jag måste fråga kommunen om hjälp.

Tackar för ert stora kompetensstöd hittills. Jag håller er uppdaterade om utvecklingen :rofl:
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.