Det finns tyvärr alldeles för många sådan här trådar, skapade av folk som stör sig på allt möjligt hos grannen, i synnerhet utanför storstäderna. Man blir fan mörkrädd hur småsinta människor är. I det här fallet luktar det avundsjuka...
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Många verkar ha svårare för det de ser som störning hos grannen vare sig det är träd eller pool. Medans deras egen hund, belysning eller studsmatta omöjligt kan störa någon annan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Menar du att man ska förbjuda träd på tomter som har grannar?
Blir väldigt märkligt om ingen ska få ha träd för att det kan skugga någon/något.
De träd han pratar om är 20 meter. Jag skulle också bli orolig om våra grannar hade såna. Tycker det är en rimlig frågeställning.
 
  • Gilla
Citrona och 6 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Om de är över 20 m och står precis vid tomtgränsen! Ja det borde finnas en lag som säger att de är förbjudet! Träd ska stå minst 25 m in på tomten! För annars utsätter man grannen olägenhet och skada!
Du måste bo på en stor tomt. Tror inte någon tomt i hela vårt område är 25m brett, så hela vårt område (och troligen större delen av omkringliggande områden också) skulle bli helt kalt då det inte skulle få finnas några träd här enl din lag.
Sen skulle ju tomterna ju givetvis behöva vara ännu större ifall man inte ska ha träden i ett sträck mitt på tomten.

Nu har vi som tur är många träd i området, även om det sakta men säkert tyvärr glesnar. Ganska ofta står de i princip på tomtgränserna, med allt vad det innebär kring risk och skuggningar. Men väldigt lite klagomål ang träden. Kan man en del kvällar vara lite sur på ett träd hos någon granne som skuggar kvällssolen? Ja visst. Men skulle aldrig falla mig in att gå till grannen och kräva att de ska fälla trädet.
För precis som du själv (faktiskt) var inne på, med färre träd blir det sämre.
 
  • Älska
mawi
  • Laddar…
A albinroo skrev:
Jag hade samma problem som TS i huset vi flyttade till för ett år sedan. Det vill säga tre stora granar som växte nära vår tomtgräns och skymde solen. Min lösning; fråga grannen om hon kunde tänka sig att ta ner några träd om vi stod för kostnaden. Hon förklarade att hon var lite orolig för insyn och att förstöra trädgården. Lösning blev att vi tog ner träden direkt från vår tomt, stod för större delen av kostnaden och vips så ändrade hon sig från att ta ner två träd till alla tre. Under hela processen försäkrade jag henne att det var viktigt för oss att hon kände sig nöjd och inte överkörd på något vis. Grannsämjan räddad, solen skiner nu även på vår tomt. Helt klart värt de få tusenlappar det kostade!
Bra svar i en tråd full av pekpinnar (y)
 
  • Gilla
Citrona och 5 till
  • Laddar…
D dlidstrom skrev:
De träd han pratar om är 20 meter. Jag skulle också bli orolig om våra grannar hade såna. Tycker det är en rimlig frågeställning.
Ja det finns dårar lite var stans, förbjuda folk att ha träd och tänk på alla skogsägare som måste kapa träd mot fastigheter nära deras skogar:crysmile:
 
T
T tbear skrev:
Det finns tyvärr alldeles för många sådan här trådar, skapade av folk som stör sig på allt möjligt hos grannen, i synnerhet utanför storstäderna. Man blir fan mörkrädd hur småsinta människor är. I det här fallet luktar det avundsjuka...
Min granne har också Tesla, men jag har inte mätt deras träd. Har faktiskt inte kollat om de är miljonärer heller...
 
  • Gilla
Wideström
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Rötter kan du inte hindra. De får inte orsaka skada, men du kan lika gärna gräva av dom själv på din sida om tomten om det är så.
Nej, du får inte gräva av rötter eller kapa grenar så att du skadar träden.
 
L Lakritsianen skrev:
När tillräckligt många är drabbade och inte håller tyst kommer en lagändring att ske!
Du får starta Lakritsianens parti för att gran(n)ar skall få bestämma på varandras tomter.
Så fort ni kommit i regeringsställning, så är det bara att ändra lagen.

Du bestämmer hur det skall se ut på allas tomter.
Vill man plantera vitsippor i rabatten så måste man ansöka om Lakritslov.

Jag känner att du kommer att sopa brädet med alla de etablerade partierna.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
I Norge är det inte ok med en trädvägg. Där kan man kalla ut någon slags jämkningsman som bedömer om träden ska vara kvar samt vem som ska stå för det.

Vi har sommarhus på Öland med underbar havsutsikt som tyvärr växt igen med sly och träd. Tidigare gick betesdjur och höll nere runt våra kuster men sedan länge växer det obehindrat. Ägaren till den tomten tror att han bevarar något och kommer inte ihåg att det tidigare var en härlig strandäng.
Riktigt så lætt ær det inte hær i Norge.
Anfør trædægaren skydd av insyn som grund før att låta træden væxa så lær de få stå kvar
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/eie-bolig/nabotvister/trar-pa-naboens-tomt/

"Det tredje og siste vilkåret for at man kan kreve trær hugget eller beskjært er at det ikke foreligger spesielle grunner på eierens side som tilsier at treet har en nytteverdi for ham. Dette kan for eksempel være at treet verner mot innsyn, vind eller har en affeksjonsmessige verdi.
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Märkligt det här med träd. Man kan plantera en "trädvägg" som sakta men säkert växer och växer och växer...
Man att bygga plank eller mur kräver grannmedgivande och ev byggnadslov.
Finns det nån som kan motivera den skillnaden med hållbar logik?
 
  • Gilla
Citrona och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Många försäkringsbolag kräver kompletterande försäkring för träd som faller av storm, naturligtvis har de hittat kryphål, det har fallit många träd de senaste åren och det är inga kostnader de vill stå för. Sedan får man inte mycket om huset är gammalt och inte nyrenoverat.
Vilka bolag då? Vi fick två enorma granar över huset i en storm förra året och det var ingen diskussion alls utan de godkände skadan direkt i telefon. Även grannen fick en enorm tall över sitt hus och hade inte heller några problem alls med att få ersättning.

Det jag fick veta av FB var att om trädet hade stått på grannens tomt (den stod precis på min sida gränsen) så hade mitt bolag stått för allt förutom bortforsling av trädet, men nedtagning av trädet från taket hade de stått för. Så jag hade fått betala min självrisk och sen hade jag fått kräva grannen på självrisken och ville denne inte komma överens så hade jag fått stämma grannen civilrättsligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Granar har ett väldigt ytligt rotsystem, där hållbarheten bygger på att de står i en skog.
Nja, det beror på. Har de stått fritt sedan unga år, är rotsystemet väl utvecklat. Inte så motståndskraftigt som tall, men likväl så pass att de kan blåsa av istället för omkull
 
  • Gilla
Buling
  • Laddar…
Det handlar nog om skogsägare som vill ha ersättning för stormfälld skog.
 
useless useless skrev:
Nej, du får inte gräva av rötter eller kapa grenar så att du skadar träden.
Jo, så länge de är på din sida gränsen, så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.